Gå til innhold

Kjærestens sønn har ingen regler når han har samvær med sin far.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste har en sønn på 10 år som er hos han annenhver langhelg og ett døgn i uken. Innimellom kan sønnen være hos han noen dager el en uke lengre, hvis moren skal reise bort o.l.

Han er også hos faren halve sommerferien, høstferie, halve juleferien og vinterferien. 

Jeg reagerer på at han kjører barneoppdragelse ala tivoli/ julaften/ 17 mai og sommerferie når han er hos han.

Alt er lov og ingen el få klokkeslett når det gjelder både måltid, hva barnet skal spise av sunt /usunt, regler for tv titting, for legging og lite Corona regler for hvilke barn han skal leke med, og ikke minst den uhorvelige mengden med godteri. 

Fredag/lørdag kjøper han inn ca 1 kilo med smågodt +potetgull og kjeks i tillegg. 

Siden han ikke er mitt barn og vi ikke bor sammen, får jeg ikke lov å involvere meg så mye, men når jeg er der prøver jeg å tilrettelegge for faste måltider og introdusere sunn mat på bordet, istedenfor at han får lov å starte dagen med kjærlighet på pinne og smågodt fra kvelden før,og at det er frokosten. 

Nå når vi har strenge Corona restriksjoner og ikke kan ha besøk av folk vi ikke omgås til daglig, inviterer han barnets venner som ikke er i hans kohort, men da er det gutten selv som sier til sin far at de kan ikke komme, for Erna Solberg har bestemt det😉

Når han har samvær lever han som om det er siste dagen på jord med sitt barn, men han ser jo barnet sitt såpass ofte, så jeg skjønner ikke at dette kan være noe bra.

Det må jo være nedtur for gutten å komme tilbake til sin mor etter samvær, og kanskje også litt dumt for moren som kjører en ganske A4 oppdragelse. . 

Jeg har selv et barn som er noen år eldre, og  merker jo på barnet at  når vi foreldre har forskjellig barneoppdragelse. 

Noen innspill? 

Anonymkode: 204fd...2a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke giddet. Tafatte foreldre er det bare å holde seg unna. Man skal kunne oppdra og ivareta et barn om man er voksen, og særlig om man forelder (åpenbart).

Dere bor ikke sammen, så det er ikke for sent å snu i døra uten masse styr og mas.

Anonymkode: 072b0...936

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier faren selv om dette? Er han hårsår, eller takler han at dere snakker om dette?  

Dette vil bli verre og verre! Tivolifedre er verste sorten! Hadde ikke orket det. Vil bli altfor mange konflikter om dere flytter sammen. Du vil bli den store stygge ulven. 

Anonymkode: c65f1...329

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er mor klar over hvordan det er når barnet er hos far? Sier litt når det er barnet som må sette grenser for hva som er greit😅 

Anonymkode: 842ae...b91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva sier faren selv om dette? Er han hårsår, eller takler han at dere snakker om dette?  

Dette vil bli verre og verre! Tivolifedre er verste sorten! Hadde ikke orket det. Vil bli altfor mange konflikter om dere flytter sammen. Du vil bli den store stygge ulven. 

Anonymkode: c65f1...329

Han skal kutte ned på godteriet fordi han skal slanke seg, sier han. 

Leggetider og det at tv står på nonstop med Disney filmer til kl 23-00 i helgene, har han ikke noe forståelse for.

Siden jeg ikke bor der, må jeg bare finne meg i at det er null voksentid når barnet er der. 

Gutten får også lov til å være oppe til midnatt i helgene hos sin mor,så det begynte faren med etter at gutten sa han fikk lov til det hos moren. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er mor klar over hvordan det er når barnet er hos far? Sier litt når det er barnet som må sette grenser for hva som er greit😅 

Anonymkode: 842ae...b91

Vet ikke faktisk. Har ikke hørt hun har sagt noe

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gutten får også lov til å være oppe til midnatt i helgene hos sin mor,så det begynte faren med etter at gutten sa han fikk lov til det hos moren. 

Ts

Har mor bekreftet dette? Eller har dere tatt en tiårings ord for hva han får lov til av mor? Det er tross alt eldste trikset i boka å tilpasse sannheten litt for å oppnå goder, og om mor og far ikke snakker så nøye sammen, er det jo ekstra lett:lur:

Jeg tenker jo at mor og far bør snakke nøyere sammen om hva slags regler som skal gjelde for gutten, og så må du rett og slett se om du kan leve med tilstandene hjemme hos far. Jeg hadde ikke flyttet inn hos en tivolipappa. Jeg hadde irritert meg grønn over manglende rutiner og økt husarbeid om barnet ikke forventes bidra med noe. Jeg ville også skånt egne barn for så åpenlys forskjellsbehandling som det måtte blitt om far ikke var villig til å gi sitt barn oppdragelse.

Endret av Hactar
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (15 minutter siden):

Har mor bekreftet dette? Eller har dere tatt en tiårings ord for hva han får lov til av mor? Det er tross alt eldste trikset i boka å tilpasse sannheten litt for å oppnå goder, og om mor og far ikke snakker så nøye sammen, er det jo ekstra lett:lur:

Jeg tenker jo at mor og far bør snakke nøyere sammen om hva slags regler som skal gjelde for gutten, og så må du rett og slett se om du kan leve med tilstandene hjemme hos far. Jeg hadde ikke flyttet inn hos en tivolipappa. Jeg hadde irritert meg grønn over manglende rutiner og økt husarbeid om barnet ikke forventes bidra med noe. Jeg ville også skånt egne barn for så åpenlys forskjellsbehandling som det måtte blitt om far ikke var villig til å gi sitt barn oppdragelse.

Han får være oppe til 23-00 i helgene hos moren

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han får være oppe til 23-00 i helgene hos moren

Ts

Ok, da er jo dette noe barnets foreldre er enige om, og ikke noe du kan regne med å få endret. Hva med de andre tingene du reagerer på? Kjører far sitt eget løp, eller er foreldrene enige der også? 

Som sagt, jeg ville ikke flyttet inn dersom barnet til din samboer har langt friere tøyler enn dine egne. Det ville jeg synes var et for vanskelig farvann å navigere både som stemor og mor. Barna dine får en annen ro rundt reglene sine, dersom regler og rutiner er noenlunde tilsvarende "strenge" for alle barna i husholdningen.

Endret av Hactar
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli samboer med denne mannen. Det er vel det korteste svaret 

Anonymkode: 79f0e...2c8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (52 minutter siden):

Ok, da er jo dette noe barnets foreldre er enige om, og ikke noe du kan regne med å få endret. Hva med de andre tingene du reagerer på? Kjører far sitt eget løp, eller er foreldrene enige der også? 

Som sagt, jeg ville ikke flyttet inn dersom barnet til din samboer har langt friere tøyler enn dine egne. Det ville jeg synes var et for vanskelig farvann å navigere både som stemor og mor. Barna dine får en annen ro rundt reglene sine, dersom regler og rutiner er noenlunde tilsvarende "strenge" for alle barna i husholdningen.

Han kjører sitt eget løp ja...Mer kustus hos moren.

ts

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han skal kutte ned på godteriet fordi han skal slanke seg, sier han. 

Leggetider og det at tv står på nonstop med Disney filmer til kl 23-00 i helgene, har han ikke noe forståelse for.

Siden jeg ikke bor der, må jeg bare finne meg i at det er null voksentid når barnet er der. 

Ts

Kremt....virker også som som irritasjonen din også går på at du ikke får ungefri når barnet er der?

Du må skille mellom «skadelig» og «jeg vil ha egentid med kjæreste». 

Jeg synes du skal unne dem tid sammen, det med endeløse mengder godis er ikke greit selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok snakka med mannen om at barnet har godt av noen regler og disiplin. Ang godteriet, om faren lar det bli med snakket er det dessverre lite å gjøre med det. Det kan kanskje være greit å si noe om at vaner barnet får nå er noe som tas med seg i voksenlivet. Faren mener sikkert å være snill med gutten, men å spise så mye godteri er jo å skade gutten. Det kan du kanskje si på en mer diplomatisk måte?

Hvordan er gutten da? Er han såkalt snill og grei?

Selv finner jeg det lite attraktivt med en mann som ikke evner å oppdra sine barn.

Anonymkode: 7fd55...56e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å være hjemme hos seg selv de helgene ungen er hos faren. Så får dere være kjærester når det er barnefri. Jeg hadde ikke klart å være vitne til dette uten å gå på veggen. Og for all del ikke flytt sammen. Lykke til!

Anonymkode: 2a36c...2ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (3 timer siden):

Kremt....virker også som som irritasjonen din også går på at du ikke får ungefri når barnet er der?

Du må skille mellom «skadelig» og «jeg vil ha egentid med kjæreste». 

Jeg synes du skal unne dem tid sammen, det med endeløse mengder godis er ikke greit selvsagt. 

Hvorfor i alle dager skal en overtrøtt og oppgiret 10-åring være oppe til klokken 23/ midnatt fredag og lørdager? Faren er sur og stuptrøtt selv og sitter og småbjeffer på ungen. 

Mitt barn som er eldre, er ikke oppe så lenge en gang.. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde nok snakka med mannen om at barnet har godt av noen regler og disiplin. Ang godteriet, om faren lar det bli med snakket er det dessverre lite å gjøre med det. Det kan kanskje være greit å si noe om at vaner barnet får nå er noe som tas med seg i voksenlivet. Faren mener sikkert å være snill med gutten, men å spise så mye godteri er jo å skade gutten. Det kan du kanskje si på en mer diplomatisk måte?

Hvordan er gutten da? Er han såkalt snill og grei?

Selv finner jeg det lite attraktivt med en mann som ikke evner å oppdra sine barn.

Anonymkode: 7fd55...56e

Han er en helt vanlig 10-åring som er både snill og rampete, men om kveldene er han stuptrøtt klokken  20-21.

Gjesper, sutrer og med mye godteri innabords blir han overtrøtt og skriker og roper på sukkerkick sånn som mange barn blir. 

Ts

Skrevet

Jeg synes det er feil med så mye godteri, og barnet legger seg litt for sent. Men det sier seg selv at det blir sånn når fordelingen er så skjev. Har du barnet ditt så lite som denne pappaen har, blir det fest hver gang barnet er der.

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Ikke flytt sammen! Hva om sønnen plutselig bor der 80 % i stedet? Tror du far klarer å slutte med de dårlige vanene? Eller bor du i et tivoli? For å si det sånn.. Du kan si det også, om han spør om dere skal bo sammen, at det blir for ulik oppdragerstil mellom barna deres, og at det derfor vil krasje. Dine barn kommer til å synes det er utrolig urettferdig når stebror sitter der med 1 kg snop, og de ikke har fått? Og er fremdeles våken når de må legge seg? Ellers må du jo la dine ha det likt, og antar du ikke vil det. Du kan jo ikke forandre hvordan han oppdrar sin sønn, så da ville jeg ikke bodd med han. Ikke at du egentlig spør om dere skal flytte sammen da.. Men ja, det er ikke noe du kan gjøre værtfall, utenom å si din mening og passe dine egne barn..

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i alle dager skal en overtrøtt og oppgiret 10-åring være oppe til klokken 23/ midnatt fredag og lørdager? Faren er sur og stuptrøtt selv og sitter og småbjeffer på ungen. 

Mitt barn som er eldre, er ikke oppe så lenge en gang.. 

Ts

Dette er ikke din sak da jo mor også har samme regel.

Dette er ikke ditt barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...