Gå til innhold

Popkorn med eller uten salt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Prøver å velge litt sunnere alternativer til kos i helgene fremover, og tenkte jeg skulle kjøpe popkorn fremfor smågodt. 

Men jeg blir litt forvirret av innholdsfortegnelsen. 

På eldorado upoppet popkorn med salt, så er kaloriinnholdet 409 pr. 100. 

På eldorado uten salt er kaloriinnholdet 309 pr 100. 

I følge matvaretabellen er det 0 kalorier i bordsalt. 

Vil det da si at jeg kan salte den mest kalorifattigste av de alternativene etter popping, og ikke øke kaloriene? Hvorfor har den saktere versonen mer kalorier i så fall da? 

Anonymkode: 3c9dd...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor har den saltede versjonen mer kalorier i så fall da? * skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gir da ingen mening med saltinnholdet. Kan det være noe annet i det saltede, f.eks smør? 

Men er det egentlig viktig - du kan fint salte usaltet popkorn selv!

Og så lurer jeg på om ikke popkornmerkene også har ulike kalorinivåer. Har du sjekka det? 

Anonymkode: 0310b...43d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det samme type og mengde olje tilsatt?

Anonymkode: 236eb...b9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så vil det uten salt være mye mer kalorifattig for deg i praksis. Man orker ikke like mye, og spiser mye saktere når det ikke er salt i popcornet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Morpheus skrev (2 minutter siden):

Uansett, så vil det uten salt være mye mer kalorifattig for deg i praksis. Man orker ikke like mye, og spiser mye saktere når det ikke er salt i popcornet. 

Akkurat det blir litt utenfor poenget, Jeg er ikke på et slankeregime, jeg bare trenger ikke dytte i meg alt det sukkeret man får via smågodt.  Og jeg lurer på om jeg kan salte den usaltede etter popping, eller om jeg ødelegger noe da. :)

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det gir da ingen mening med saltinnholdet. Kan det være noe annet i det saltede, f.eks smør? 

Men er det egentlig viktig - du kan fint salte usaltet popkorn selv!

Og så lurer jeg på om ikke popkornmerkene også har ulike kalorinivåer. Har du sjekka det? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det samme type og mengde olje tilsatt?

Anonymkode: 236eb...b9c

Dere er nok inne på noe her! Sjekket igjen nå, for å se innholdsfortegnelsen. Den ene er kun Maiskjerner, den andre inneholder: Mais 84 %, solsikke- og salfrøolje, salt, emulgator e322/solsikkelecitin. Så her er nok synderen. 

Mao, det er da ikke noe fare for å øke kaloriinnhold ved å salte den usaltede i etterkant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mao, det er da ikke noe fare for å øke kaloriinnhold ved å salte den usaltede i etterkant? :)

Nei, salt den usaltede. Det gjør alltid vi, men da for å ha kontroll på saltmengde 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, salt den usaltede. Det gjør alltid vi, men da for å ha kontroll på saltmengde 🙂

Takk for tips, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Galdhøpiggen skrev (2 timer siden):

Popkorn uten salt er ikke popkorn 

Si det til britene, de fleste foretrekker søtt popcorn 🙄 Fikk sjokk når jeg skulle på kino og jeg måtte spesifisere at det var salt popcorn jeg ville ha, smakte på søtt og det var ikke godt.

Anonymkode: 0827e...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Si det til britene, de fleste foretrekker søtt popcorn 🙄 Fikk sjokk når jeg skulle på kino og jeg måtte spesifisere at det var salt popcorn jeg ville ha, smakte på søtt og det var ikke godt.

Anonymkode: 0827e...472

Haha, samme erfaring her, i Tyskland ☺️Bortsett fra at jeg ikke fikk med meg at det var et valg. Så ble litt paff i kinosalen, da popcornet var sukkersøtt ☺️☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Galdhøpiggen skrev (23 timer siden):

Popkorn uten salt er ikke popkorn 

Enig. Spiser sjelden popkorn, men når jeg gjør det så skal det smake godt.  Altså med smør og salt 😄

Anonymkode: f6134...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...