AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 føler meg ikke bra,og klarer ikke la være....har blitt sukkeravhengig igjen. Spiser til og med det jeg ikke liker så godt; julekaker,nonstop, pepperkaker,lefser,twist.........hvordan komme på rett spor igjen? Har vært såååå flink siden sommeren og ikke spist snop annet enn på lørdager, gikk ned seks kg på et halvår,nå er jeg på vei opp igjen...jeg må snu om noe i hodet som jeg ikke klarer....tenker bare på hva jeg skal kose meg med idag, og spiser uten å tenke. noen som har noen gode råd? Anonymkode: 7e32c...277
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Ja. Uansett om du har spist et lass snop, så er det aldri forsent å snu. Og viktig å holde motivasjonen oppe. Noen kg er lettere å gjøre noe med enn mange kg. Det er lett å begynne å snope bare for å få sukker og tenke at løpet er kjørt allikevel. Selv om man ikke engang liker tingene spises det. De lyse nonstoppene smaker egentlig dritt. Da må man tenke på hvor fin man føler seg når man er flink og hvor dritt man føler seg når man ikke er det. Så er det bare en liten kneik å slutte med sukker. Når kroppen blir vant med å ikke få noe så forsvinner det store suget. Det vet jeg jo. Har vært veldig sur flere dager nå pga sukkerabstinens, men vet at det snart går over. Svimmel, hodepine, sur. Jeg har gjort som deg å snopet i julen. Jeg har hatt helseproblemer hele høsten og det ble veldig verre før jul. Pga det så ble jeg deprimert, motløs og lei. Ingenting av det jeg hadde lyst til kunne jeg gjøre pga smerter. Da kunne det jammen være det samme. Og i julen har det stått fremme allslags godsaker. Men nå er det slutt. Det finnes jo så mye god og sunn mat. Jeg har ikke tenkt til å møte denne sommeren med å bytte ut alle klærne mine til str L fordi jeg ikke er komfortabel med meg selv. Og det kommer en sommer. Anonymkode: 07251...604 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Kast alt i søpla, hell zalo over og bær det ut. Tenk at det ikke må igjennom kroppen din. Hjelper også å visualisere at du spiser, nytelsen i det øyeblikket det varer og så skammen som kommer etterpå. Er det verdt det? Hvis nei, så stopp. Jeg hadde en skikkelig smell i jula selv. Jeg gjemte alt av hjemmebakst og sjokolade jeg hadde fått i kjelleren. Der lå det lenge, men jeg hadde det jo alltid i tankene. Og så en kveld kastet jeg meg over ALT. Men det føltes helt greit, da var det borte og neste dag fortsatte jeg som normalt med trening og sunt kosthold. Ingen skade har skjedd, og vekten har ikke økt. Så imorgen er en ny dag, dette klarer du om du vil Anonymkode: 078f2...85e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Tenk på jobben du har gjort, er det verd det å kaste bort all den harde jobben med å gå ned i vekt med å stappe i seg ekstra snop nå? Nei. Bli kvitt det. Jeg er ikke for å kaste mat, men her må du kanskje bare gjøre det. I dag er det nok. Drit i at det er helg imorgen, nå tar du en hel uke uten godteri. Klarer du det kan du vurdere snacks helga om over en uke, men føler du deg bra så lar du vær. Stopp nå, ikke vent til mandag! Anonymkode: ec348...882
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Det hjelper ikke å angre på ting du ikke kan endre. Kast resten, gå videre med livet. Neste gang kjøper du litt mindre, eller kaster litt før. Anonymkode: 88f76...0dc
Yuumi Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kast alt i søpla, hell zalo over og bær det ut. Tenk at det ikke må igjennom kroppen din. Hjelper også å visualisere at du spiser, nytelsen i det øyeblikket det varer og så skammen som kommer etterpå. Er det verdt det? Hvis nei, så stopp. Jeg hadde en skikkelig smell i jula selv. Jeg gjemte alt av hjemmebakst og sjokolade jeg hadde fått i kjelleren. Der lå det lenge, men jeg hadde det jo alltid i tankene. Og så en kveld kastet jeg meg over ALT. Men det føltes helt greit, da var det borte og neste dag fortsatte jeg som normalt med trening og sunt kosthold. Ingen skade har skjedd, og vekten har ikke økt. Så imorgen er en ny dag, dette klarer du om du vil Anonymkode: 078f2...85e Er det virkelig mulig å være desp nok til å spise godteri du har kastet i søpla uten å kaste zalo over det?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 Ja, du må snu om noe i hodet som du ikke klarer, fordi du ikke vet hva det er. Sukkeravhengighet er en nærliggende forklaring på overspising av godteri man ikke engang bryr seg noe særlig om, men det er en primitiv logikk. Det er ikke maten som er problemet, men hvordan man tenker på mat. Når man tenker på det å spise som å være flink, og ikke gir seg selv lov til å spise det man liker, da legger man opp til en skikkelig stjernesmell. Før eller senere vil impulskontrollen bryte sammen, og da kaster man seg over alt som er tilgjengelig av det som ellers er "forbudt". Rett spor er et spor du ikke faller av. Folk som har kontroll på matinntaket, koser seg med alt de spiser. Og de vet at de kan spise akkurat hva de vil, når de vil, så det er aldri noen kamp mellom "fornuften" og "begjæret" - hva de trenger, og hva de har lyst på, er nesten fullstendig overlappende. Eventuelt søtsug vet de går over uten at de trenger å handle på det. Og hvis de handler på det, er det relativt begrenset, og ser ikke på det som verken noe nederlag eller en katastrofe. Jeg slet selv med mat, vekt og kropp i 25 år, og jeg visste/skjønte ikke dette før for en seks-sju år siden jeg heller. Da jeg endelig skjønte det, var det selvinnlysende, men det er altså ikke veldig vanlig å vite. Anonymkode: 0b7e1...615
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Yuumi skrev (1 time siden): Er det virkelig mulig å være desp nok til å spise godteri du har kastet i søpla uten å kaste zalo over det? Jeg har faktisk gjort det, så ja det er mulig. Anonymkode: 078f2...85e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har faktisk gjort det, så ja det er mulig. Anonymkode: 078f2...85e Jeg også 🙈 Anonymkode: dca3e...d9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå