Mari Y Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Nye anbefalinger. Reis kun om det ikke er et annet alternativ 1
Sylveon Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Det har vel vært anbefalingen hele veien. Problemet i Oslo er at det jo bor veldig mange mennesker der uten bil, også er det veldig mange steder hvor det er veldig tungvint å få parkert. 6
altflyter Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Er ikke så veldig nytt at vi skal unngå kollektiv om vi kan 2
mima Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Før 2020: «Takk for at du reiser kollektivt». Etter 2020: Takk for at du avstår fra et normalt liv. 13
Jaybird Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 28 minutter siden, Mari Y said: Nye anbefalinger. Reis kun om det ikke er et annet alternativ Den anbefalingen har stått på infoskjermene på bussene her jeg bor siden mars. "Ikke reis om du ikke må", "gå om du kan" ol. fraser. 3
Nerine_ Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Sylveon skrev (2 minutter siden): Det har vel vært anbefalingen hele veien. Problemet i Oslo er at det jo bor veldig mange mennesker der uten bil, også er det veldig mange steder hvor det er veldig tungvint å få parkert. Men kanskje disse bør revurdere hvor viktig denne turen er. Jobb og handletur er selvsagt ting man må, men eller bør det være greit å unngå. 1
Sylveon Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 (endret) Nerine_ skrev (8 minutter siden): Men kanskje disse bør revurdere hvor viktig denne turen er. Jobb og handletur er selvsagt ting man må, men eller bør det være greit å unngå. Jepp, men som sagt så er ikke dette noe nytt. Jeg skjønner ikke at du finner dette overraskende eller føler behov for å påpeke det? Dette har vært anbefalingen hele veien og noe som har blitt sagt utallige ganger av både byrådet, og Ruter. Problemet som sagt er at det er tungvint å få parkert i Oslo og jeg kjenner selv mange som ikke tar bil til jobben fordi at de får faktisk ikke parkert. Endret 8. januar 2021 av Sylveon 5
Sylveon Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Jaybird skrev (11 minutter siden): Den anbefalingen har stått på infoskjermene på bussene her jeg bor siden mars. "Ikke reis om du ikke må", "gå om du kan" ol. fraser. Jepp. Jeg har inntrykk av at det står på alle busser, t-baner og trikker i Oslo. Også står det på stasjonen på t-banen + at man må reise med munnbind. 1
Iso1 Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Det er alltid noe man skal, helg eller ikke! Og uten bil er kollektiv eneste måten. Med hensyn og tiltak. Og det må folk bare tåle. 3
Gjesten Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Som de over sier, dette har vært anbefalingen hele tiden. Grunnen til at Ruter går ut og sier det nå, er nok opplevelsen fra forrige helg. Hele Oslo skulle ut i marka, og t-banene var stappfulle. Det er helt klart ikke trygt smittemessig, og det kan heller ikke påstås at en skitur fra Frognerseteren er en "nødvendig reise". Folk har åpenbart begynt å ta litt for lett på oppfordringen om å holde avstand og bli hjemme med mindre du MÅ noe annet. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Gjesten skrev (5 minutter siden): Som de over sier, dette har vært anbefalingen hele tiden. Grunnen til at Ruter går ut og sier det nå, er nok opplevelsen fra forrige helg. Hele Oslo skulle ut i marka, og t-banene var stappfulle. Det er helt klart ikke trygt smittemessig, og det kan heller ikke påstås at en skitur fra Frognerseteren er en "nødvendig reise". Folk har åpenbart begynt å ta litt for lett på oppfordringen om å holde avstand og bli hjemme med mindre du MÅ noe annet. Men altså, man må jo trimme og vedlikeholde folkehelsa. Ikke bare den fysiske, men også den psykiske. Ingen blir frisk av å sitte i husets fire vegger 24/7. Nå som de fleste har hjemmekontor og hjemmeskole, det er ikke lov med besøk, alt av treningssentre osv er stengt, hva skal man ellers gjøre? Gå på ski/turer. Ikke alle har skog og mark rett utenfor døra. Oslo har lagt det opp slik at man ikke skal kjøre bil. Man har jo ikke noe annet valg enn å ta kollektiv i Oslo hvis man skal komme seg steder. Og ut og trimme må man for å vedlikeholde den fysiske og psykiske helsa. 9
Nerine_ Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Sylveon skrev (1 time siden): Jepp, men som sagt så er ikke dette noe nytt. Jeg skjønner ikke at du finner dette overraskende eller føler behov for å påpeke det? Dette har vært anbefalingen hele veien og noe som har blitt sagt utallige ganger av både byrådet, og Ruter. Problemet som sagt er at det er tungvint å få parkert i Oslo og jeg kjenner selv mange som ikke tar bil til jobben fordi at de får faktisk ikke parkert. Det finnes åpenbart fortsatt en hel del mennesker som ikke klarer å avgjøre hva som er nødvendig og ikke. 1
Capt. Obvious Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 Nerine_ skrev (1 minutt siden): Det finnes åpenbart fortsatt en hel del mennesker som ikke klarer å avgjøre hva som er nødvendig og ikke. Det er vinter, og mange er avhengige av å transport til jobb og andre nødvendige gjøremål. I Oslo er det en del som ikke har bil, og en del av disse igjen har heller ikke lappen slik at de kan leie seg en bil en stund. Da blir det jo litt vanskelig. Økonomi er også en faktor i det hele, det er dyrt å kjøre rundt i Oslo slik bomringene nå er satt opp. Her skulle man ha stimulert til noe mer bilbruk gjennom f. eks. å senke eller fjerne bompengesatsene slik at de som faktisk kan kjøre bil i større grad kan gjøre det. 5
Fungerende Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 Moralsk pekefinger mot de som reiser kollektivt til marka. Samtidig helt greit å gå på kjøpesenter, til frisør og neglsalong. Det er vel også åpnet opp for treningssenter for de med PT nå. Skjønner godt at folk ignorerer disse rådene. 5
clyde Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Men altså, man må jo trimme og vedlikeholde folkehelsa. Ikke bare den fysiske, men også den psykiske. Ingen blir frisk av å sitte i husets fire vegger 24/7. Nå som de fleste har hjemmekontor og hjemmeskole, det er ikke lov med besøk, alt av treningssentre osv er stengt, hva skal man ellers gjøre? Gå på ski/turer. Ikke alle har skog og mark rett utenfor døra. Oslo har lagt det opp slik at man ikke skal kjøre bil. Man har jo ikke noe annet valg enn å ta kollektiv i Oslo hvis man skal komme seg steder. Og ut og trimme må man for å vedlikeholde den fysiske og psykiske helsa. Er egentlig enig med deg i dette, men det finnes andre friluftsområder enn Holmenkollen. Det er en del skog og mark rundt Oslo. Nå vet jeg ikke hvor fullt det var andre steder, men hvis folk sprer seg i de ulike områdene så er jo det det beste. Det er dumt at Oslo er lagt opp til at man ikke skal kjøre bil, politikerne som vil kvitte seg med bilen må bare tåle at folk reiser kollektivt. 2
Nerine_ Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Capt. Obvious skrev (34 minutter siden): Det er vinter, og mange er avhengige av å transport til jobb og andre nødvendige gjøremål. I Oslo er det en del som ikke har bil, og en del av disse igjen har heller ikke lappen slik at de kan leie seg en bil en stund. Da blir det jo litt vanskelig. Økonomi er også en faktor i det hele, det er dyrt å kjøre rundt i Oslo slik bomringene nå er satt opp. Her skulle man ha stimulert til noe mer bilbruk gjennom f. eks. å senke eller fjerne bompengesatsene slik at de som faktisk kan kjøre bil i større grad kan gjøre det. Jeg tviler på at alle gjøremål er nødvendige. 2
Gjesten Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (3 timer siden): Men altså, man må jo trimme og vedlikeholde folkehelsa. Ikke bare den fysiske, men også den psykiske. Ingen blir frisk av å sitte i husets fire vegger 24/7. Nå som de fleste har hjemmekontor og hjemmeskole, det er ikke lov med besøk, alt av treningssentre osv er stengt, hva skal man ellers gjøre? Gå på ski/turer. Ikke alle har skog og mark rett utenfor døra. Oslo har lagt det opp slik at man ikke skal kjøre bil. Man har jo ikke noe annet valg enn å ta kollektiv i Oslo hvis man skal komme seg steder. Og ut og trimme må man for å vedlikeholde den fysiske og psykiske helsa. Jeg er enig i at man skal trene, og har forståelse for at noen må reise kollektivt for å gjøre dette, men jeg tror det er veldig mange som kunne tatt til takke med en spasertur i nærmiljøet, men som valgte å gå på ski i marka fordi det er morsommere. Nesten ingen i Oslo bor spesielt langt unna skog-/fritidsområder heller, det er bare snakk om å gidde å gå et stykke for å komme dit. Jeg mener ikke å si at alle som tok banen til marka forrige helg gjorde noe galt, men jeg antyder kanskje at en del av dem kunne tatt et bedre valg. 4
KvinneguidenBruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Gjesten skrev (29 minutter siden): Jeg er enig i at man skal trene, og har forståelse for at noen må reise kollektivt for å gjøre dette, men jeg tror det er veldig mange som kunne tatt til takke med en spasertur i nærmiljøet, men som valgte å gå på ski i marka fordi det er morsommere. Nesten ingen i Oslo bor spesielt langt unna skog-/fritidsområder heller, det er bare snakk om å gidde å gå et stykke for å komme dit. Jeg mener ikke å si at alle som tok banen til marka forrige helg gjorde noe galt, men jeg antyder kanskje at en del av dem kunne tatt et bedre valg. Trappeløp i oppgangen. Armhevinger på benk ute. Aerobic til youtube. Det finnes masse alternativer til å ha smitteklynger på kollektivtransport for å få mosjon. 4
Anbefalte innlegg