Gå til innhold

Koronakrisen vil føre til 10% flere uføre.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Long-covid vil potensielt også gi veldig mange flere varig syke.

Anonymkode: 5e21e...f3e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Uføre finnes bare i land der det er støtteordninger som muliggjør det, eller der den uføre har familie som tar seg av dem. Andre steder jobber man på det beste man kan, med den arbeidsevnen man har. Ellers har man ikke mat eller tak over hodet. I Norge er det lite skambelagt å være ufør, og selv om det ikke er noe luksusliv økonomisk, så har man det man trenger og litt til for å leve et godt liv. Vi er rimelig bortskjemte. Jeg er mer spent på om disse ordningene overlever i framtida, og etter korona. Min teori er at også Norge i årene som kommer vil få en endring/innstramming i hva som forventes og kreves av oss. Med oppsigelser og permitteringer kommer trygg, fast jobb til å bety mye! 

Anonymkode: 30bf7...745

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Lett å si at man heller skal jobbe. Men det finnes max 10.000 reelle ledige stillinger til 400.000 arbeidsledige og uføre/sosialklienter. Og du skal helst ha master, ha 10 års erfaring og være under 30.

Anonymkode: 64499...da9

• Liker 12
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lett å si at man heller skal jobbe. Men det finnes max 10.000 reelle ledige stillinger til 400.000 arbeidsledige og uføre/sosialklienter. Og du skal helst ha master, ha 10 års erfaring og være under 30.

Men hvorfor skal manglende jobb gjøre folk uføre? De får ta seg sammen, lære seg et yrke og jobbe som andre folk. Å være ufør trodde jeg var et sikringsnett for de som ikke var i stand til å jobbe av helsemessige årsaker, ikke fordi det ikke er jobb der de bor. Da får man flytte til et sted det er jobb. Det er skrikende mangel på snekkere, elektrikere, bilmekanikere, og garantert en haug andre yrker. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (30 minutter siden):

Men hvorfor skal manglende jobb gjøre folk uføre? De får ta seg sammen, lære seg et yrke og jobbe som andre folk. Å være ufør trodde jeg var et sikringsnett for de som ikke var i stand til å jobbe av helsemessige årsaker, ikke fordi det ikke er jobb der de bor. Da får man flytte til et sted det er jobb. Det er skrikende mangel på snekkere, elektrikere, bilmekanikere, og garantert en haug andre yrker. 

Ikke alle uføre greier å jobbe som håndverkere da.

Anonymkode: 12a02...53a

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men her var det snakk om at koronasituasjonen medførte større arbeidsledighet og dertil flere uføre. Som jeg sa; jeg kan ikke forstå sammenhengen mellom dårlig jobbmarked og antall uføre. Det er vel ikke registrert så altfor mange senskader ved korona som gjør folk ute av stand til å jobbe..?  

Å være arbeidsledig kan ikke være grunn god nok til å bli ufør? 

Endret av newman01
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, newman01 said:

LOL. Når der ikke er jobber er det vanskelig for folk å jobbe.  🤣

"Hvorfor kan jeg ikke kjøpe sjokolade når det er utsolgt for sjokolade? Jeg bare kjøper sjokolade alikevel"

Anonymkode: 0c883...7e5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, newman01 said:

Men her var det snakk om at koronasituasjonen medførte større arbeidsledighet og dertil flere uføre. Som jeg sa; jeg kan ikke forstå sammenhengen mellom dårlig jobbmarked og antall uføre. Det er vel ikke registrert så altfor mange senskader ved korona som gjør folk ute av stand til å jobbe..?  

Flere jobber enn potensielle ansatte = sjefer må ansette "hvem som helst" og tar da også de som er delvis syke men jobber deltid

Flere mennesker enn jobber = sjefer velger de som blir ansett som aller mest stabile og lette ha med å gjøre. Dvs innenfor en viss aldersgruppe (litt erfaren, men ikke for gammel, helst ikke fødeklar, ikke for ung osv). Frisk, ingen sykdomhistorie. Glad og positiv, helst ikke sjenerte mennesker som er vanskelige snakke med fordi de er nervøse selv om det er lagerjobb og det er ikke viktig for å gjøre jobben

Osv

• Liker 4
Skrevet

Men da må man jo flytte til et sted det er jobb? Man er jo ikke arbeidsufør. Man er arbeidsledig. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Leste akkurat at det ofte er mer enn 1000 søkere på en jobb. Men man skal vel vinne i lotto en gang?

Legg også til at mange stillingsannonser er reklame eller doble, feks mye juks fra rekrutteringsselskaper.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, newman01 said:

Men da må man jo flytte til et sted det er jobb? Man er jo ikke arbeidsufør. Man er arbeidsledig. 

Så for at mannen skal jobbe, skal kona slutte i sin jobb, flytte fra hus, barnehage og skole?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Å være arbeidsledig kan ikke være grunn god nok til å bli ufør? 

Hele ordningen med uføretrygd har mistet sin mening når det er slik det er blitt. En så det samme i 2014 også. Ufattelig at det slipper gjennom.

Man mistenker at det er en villet prosess for å få hele ordningen i kne.

Anonymkode: 5fe9c...43e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så for at mannen skal jobbe, skal kona slutte i sin jobb, flytte fra hus, barnehage og skole?

Man blir istedet ufør nå til dags, visst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leste akkurat at det ofte er mer enn 1000 søkere på en jobb. Men man skal vel vinne i lotto en gang?

Legg også til at mange stillingsannonser er reklame eller doble, feks mye juks fra rekrutteringsselskaper.

Dette har jeg også lagt merke til. Kan ligge tre annonser fra tre ulike bemanningsbyrå med så og si identisk stillingstittel/annonseformulering.

Anonymkode: 7b14e...d7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Jeg vil tippe disse nye coronauføre også tilfeldigvis har mistet jobben pga corona.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Hvorfor kan jeg ikke kjøpe sjokolade når det er utsolgt for sjokolade? Jeg bare kjøper sjokolade alikevel"

Og er det ikke sjokolade så blir man ufør?

• Liker 5
Skrevet

"Ufør", definisjon fra SNL:

Uførhet, tilstand av nedsatt arbeids- eller ervervsevne som følge av sykdom, ulykke eller medfødt skade. Tidligere ble begrepet invaliditet brukt som synonymt med uførhet om personer som var livsvarig arbeidsudyktige på grunn av ulykkesskader eller medfødte skader.

Så hvordan utfordring med å få seg jobb faller inn under "invalid" og andre medisinske begreper sliter jeg med å skjønne. Jeg har forståelse for at personer uten bein og armer vil ha utfordringer i enkelte praktiske yrker, og at de kan defineres som uføre. Men en person med feil utdanning og pr.dd ikke har jobb kan da ikke være riktig å definere som ufør? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og hvem har noensinne påstått dette?

• Liker 2
Skrevet

Man er ikke ufør av den grunn, men blir det på bygda. Er en hån og vits hele uførsystemet

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...