Gå til innhold

Arv. Hvem arver felles eiendeler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er samboere uten barn. Pga. de nye arvereglene så har vi jo ikke så mye vi skulle sagt dersom den andre går bort. Jeg har selv tenkt å tegne testamente og ønsker at min samboer arver "meg". Det er fordi vi har felles eiendeler som biler, hytte, hus osv. I tillegg dyrere inventar og annet. Dersom jeg plutselig går bort så vil jeg jo at han skal ha rett på alt og råd til å beholde alt. Vil ikke sette han i en evt. knipe hvor det står mellom å selge et hus som han/vi er glad i eller å leve fattig. 

Nå har ikke jeg stålkontroll på arv. Men hva skjer med felles eiendeler som hus, hytte, biler osv. dersom den andre går bort? Man arver kun 4G, men er det ut i fra formue? Eller er det inkl verdiene av felles eiendeler? 

Er det dumt av meg å "kreve" at min samboer gjør det samme? Jeg kan jo ikke bestemme det, men oppfordre. Har ikke tatt det opp enda, så kan jo godt hende han er enig. 

Vi vet ikke om vi skal ha barn, så derfor jeg er litt opptatt av testamentet. 

Anonymkode: 4fee8...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til advokat og sett opp gjensidig testamente. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I testamente kan du la samboer arve alt, 4g er kun minimumsarv hvis dere har barn, og er ut fra verdien på alt.

Anonymkode: adb72...227

Skrevet

Viktig å prate med den andre. Også greit å ha snakket om hvem som arver lengstlevende av dere også.

Et gjensidig testament kan være en grei ting. 

Skrevet

Skriv et testamente med gjensidig arving mellom samboere. Husk å informere eventuell forsikringsselskap om hvem som skal være mottager av livsforsikring om man har det. Informer familiene, da unngår man alt for mye krangling i etterkant. Dumt om en grådig søster får det for seg at det hadde vært fint å arve et halvt hus og en livsforsikring på 2 mill, og drar testamentets gyldighet inn i rettssystemet

Tror faktisk DNB har et standard testamente på sine hjemmesider. Få det signert av begge parter, samt to vitner. I to kopier

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

hva skjer med felles eiendeler som hus, hytte, biler osv. dersom den andre går bort? Man arver kun 4G, men er det ut i fra formue? Eller er det inkl verdiene av felles eiendeler? 

Anonymkode: 4fee8...4bd

Eiendeler i sameie deles i henhold til eierbrøkene. Den dødes eiendeler inklusive ideelle andeler i fast eiendom, bil m.m. minus gjelden utgjør arven. 

Samboere uten felles barn arver hverandre bare hvis de er tilgodesett i testament. Samboere med felles barn arver 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden uten testament. Det vil si cirka 400 000 kroner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...