Gå til innhold

Flere som måtte avlive katten pga diabetes/nyresykdommer/o.l.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte avlive katten min idag pga diabetes. Jeg oppdaget forandringer rett før jul, men den siste uka har det vært ekstreme forandringer i forhold til drikking og tissing, og at han var mye inne og sov. Han elsker å gå ut hver natt, men lå bare inne i over 1 uke. 

Så jeg lurer på hvor vanlig det er at katter blir avlivet pga diabetes og nyreproblemer og andre lignende ting? 

Anonymkode: 9ba71...2f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg måtte avlive katten min idag pga diabetes. Jeg oppdaget forandringer rett før jul, men den siste uka har det vært ekstreme forandringer i forhold til drikking og tissing, og at han var mye inne og sov. Han elsker å gå ut hver natt, men lå bare inne i over 1 uke. 

Så jeg lurer på hvor vanlig det er at katter blir avlivet pga diabetes og nyreproblemer og andre lignende ting? 

Anonymkode: 9ba71...2f8

Ja, jeg måtte avlive min for et år siden pga akutt nyresvikt. Han var bare to år 💔 Frostvæske forgiftning. Visstnok ganske vanlig, sa de.

Lå 4 døgn på intensiv på veterinærhøyskolen før de ga opp. Får jeg et dyr med nyresvikt igjen avlivet jeg med en gang heller enn den seigpininga der

Anonymkode: 1ca32...e6d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde katt med diabetes, men veterinæren sa det var mange katter som levde fint med diabetes, måtte bare finne riktig dose til katten. Jeg satt sprøyte i nakkegropen, litt styrete i starten, men gikk seg til etterhvert.

Anonymkode: d2bb6...d4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Måtte avlive 15år gammel katt pga nytesvikt, var verdens beste pus.

Anonymkode: fcc95...54a

AnonymBruker
Skrevet

Nyresvikt er veldig vanlig blandt eldre katter. Derfor veldig viktig å tilpasse maten til seniorkatter som man får kjøpt på dyrebutikk.

Anonymkode: d2bb6...d4a

• Liker 1
Skrevet

Min forrige katt ble avlivet pga akutt nyresvikt. Dette fordi hun gikk på daglige smertestillende for å holde forkalkning i ryggen i sjakk. Det gikk til slutt ut over nyrene (noe vi var klar over, men alternativet hadde vært å avlive henne lenge før). 

Vi har en gammel katt nå som nok vil gå samme veien. Hun er også stiv og støl og får daglig smertestillende for å holde det i sjakk. Vi følger opp jevnlig med blodprøver for å sjekke status på nyrene, så hun lever på lånt tid.

AnonymBruker
Skrevet

Katten min har diabetes, aldri om jeg hadde avlivet han pga det. Han lever et helt normalt liv.

Anonymkode: ab2ca...602

AnonymBruker
Skrevet

Har måttet avlive to av mine katter for det samme, den ene 10 år, den andre 14 år. 

Anonymkode: d01d5...adf

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en del katter som må sovne inn på grunn av det. Ofte kombinert med alder, og at de har eller begynner å få nyresvikt.  Men vet om flere katter som også lever med diabetes, men da er det oppdaget tidligere enn de som må sovne inn.

Anonymkode: b53cf...611

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Avlivet ei pga nyresvikt, 9 år gammel. Hun lå inne med dialyse ca et døgn, men det monnet så lite at de ikke anbefalte videre behandling. En annen avlivet jeg 14 år gammel, pga stoffskifte, det kan medisineres, så jeg forsøkte det, men alle tiltakene ville redusert livskvaliteten hans så mye at jeg valgte å avlive etter et halvt år. Medisinering kan fungere på yngre katter, men på godt voksne utekatter er det sjeldent et godt altenativ. 

Anonymkode: 0e367...857

AnonymBruker
Skrevet

Katten min raste ned i vekt, var veldig slapp, drakk nesten hele tiden men gikk ikke ut på do og ekstremt flassete i pelsen i oktober/november, så tok han med til veterinæren. Han hadde forstoppelse, og var dehydrert. Så han fikk væske intravenøst og tarmskyll. Veterinæren tok blodprøver, men sa det var vanskelig å se om han hadde nyreproblemer eller om det slo ut på blodprøvene pga. han var dehydrert. Så han får spesialmat til nyrene nå, og jeg skal bestille etterundersøkelse ila. denne måneden eller februar for å ta nye prøver. Han virker veldig mye bedre heldigvis og har gått opp i vekt igjen, så krysser fingrene for at han bare hadde litt magetrøbbel eller i "verste" fall kan fortsette på spesialmaten uten at det er noe mer galt ❤️ 

Anonymkode: 10146...bc2

AnonymBruker
Skrevet

En katt i familien fikk akutt nyresvikt etter å ha hatt problemer med urinveiene rett i forkant. Han skulle bare på etterkontroll av urinproblemene, men det viste seg at han måtte avlives samme dag❤️ Han hadde bodde ute en god stund, men fikk heldigvis noen siste fine måneder❤️

Anonymkode: 71a4f...9d1

Skrevet (endret)

Nyreproblemer er dessverre den vanligste livsstilsykdommen for katter i dag fordi de ofte får mye tørrfór og ikke drikker nok. Løsningen på dette er å sette frem vannskåler på flere steder i huset, og gjerne vannfontene for at katten skal drikke mer. Vi har for øyeblikket tre vannskåler på flere steder, og en vannfontene som står på kjøkkenet og kattene våre drikker bra hver dag.

Gamlepus fikk nyresvikt og levde egentlig på lånt tid i fire gode år til, før det faktisk var alderdommen som tok knekken på henne. Hun fikk artrose i ryggen og gikk på smertestillende daglig det siste året, hun var nesten helt døv og så veldig dårlig, og viste tegn på demens, så da vi så at hun fikk problemer med å vaske seg fordi hun var for stiv til å rekke til over alt, sa vi at nok fikk være nok.
Men nyresvikten hadde såvidt kommet inn i stadium 3 på det tidspunktet, så det var alderdom som var diagnosen ved avlivingen. Hun ble ca nitten år.

Endret av Minya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...