AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Hei Jeg startet å jobbe i en bensinstasjon i november forrige år. Jeg jobbet hele måneden og fikk ikke riktig utbetalt lønn. Da jeg spurte sjefen min om dette. Så kom han opp med unnskyldninger og påstander som var bare tull. Dette er det han sa: Hæ? har du fått lønn? ingen andre har jo fått lønn, merkelig. Så sa han at det var feriepenger som hadde blitt utbetalt fra den kiosken jeg pleide å jobbe før. Jeg latet som at alt var greit og gikk ut av kontoret h*ns, selv om jeg viste at dette var bullshit. Jeg ble flyttet over fra kiosk til bensinstasjon fordi ellers hadde jeg blitt permittert på grunn av korona. Jeg snakket med de andre ansatte og de sa at de fikk lønn. Jeg sjekket også nettbanken og der stod det at det var lønn som var utbetalt. De ansatte jeg snakket sa at jeg burde vente til lønnslipp, noe som jeg gjorde. Har ventet i flere uker uten og få noe som helst i posten. Med engang tenkte jeg at det er noe som er galt. Jeg har heller ikke fått noe innlogging til systemet vi bruker får å registrere oss slik at de vet at jeg er på jobb. Har klaget på det to ganger og igjen har fått bare dritt unnskyldninger på at det kommer til å bli fikset. (skjer ikke) Etter et par uker så ble noen av mine nærmeste innlagt på sykehus og som et par dager etter. Uka etter det døde en av besteforeldrene mine. Dette har ført til at jeg ikke har jobbet fram til nå. For noen dager siden fikk jeg lønn for forrige måned. Gjett hvor mye jeg fikk i lønn? 272 faen meg kroner!!! At det faen meg går ann å være så jævla kaldblodig og ikke ha noe sympati for en stakkarslig menneske som meg. Som må jobbe som lærling i en fucka bensinstasjon med reisetid på 1,5 t. Har også hatt to dødsfall. Du gjetter riktig der også har heller ikke fått noe lønnslipp for de usle 272 kronene. Jeg har bare et bilde av arbeidsplassen min når det gjelder dokumentasjon på at jeg har jobbet der. Thats it. Hvordan skal jeg finne ut om sjefen min har brukt frikortet mitt og hvor mye som er utbetalt av lønn?? Hvordan skal jeg finne ut om jeg har betalt skatt eller ikke? Forresten jeg er lærling og skulle ønske meg et bedre sted å ha læreplass. Jeg skal snakke med sjefen min om dette men jeg vet det ikke kommer noe vei. Hvordan skal jeg få orden i dette? fagforening? opplæringskontoret? Snakke med lærling ansvarlig i fylket? Arbeidstilsynet? Takker for alle svar og råd. Hilsen en fortvilt lærling Anonymkode: 58be5...0d3
Fjaselina Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Lærling skal vel kunne få hjelp gjennom opplærlingskontoret? Førsteårs lærling får jo ikkje mykje løn, men uansett skal du ha litt, og lønsslipp! 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Fjaselina skrev (10 minutter siden): Lærling skal vel kunne få hjelp gjennom opplærlingskontoret? Førsteårs lærling får jo ikkje mykje løn, men uansett skal du ha litt, og lønsslipp! Skal snakke med sjefen først og se hvordan han reagerer på det. Deretter opplæringskontoret. Krysser fingrene på at det går bra. Anonymkode: 58be5...0d3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Først og fremst: vær alltid organisert! Du skal ha en arbeidskontrakt. Der skal arbeidstidene dine samt lønn og utbetalingsdato for lønn stå! Du sier du ikke har jobbet pga dødsfall. Er dette da gjort på riktig måte? Om du ikke jobber på oppsatte tider må du ta ut egenmelding eller bli sykemeldt. Du sier ikke noe om det. Det er regler for fravær på jobb. For å se om arbeidsgiver har hentet frikort/skattekort, logger du inn på altinn. Der er det fullstendig oversikt. Anonymkode: 05dbc...a73 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du sier du ikke har jobbet pga dødsfall. Er dette da gjort på riktig måte? Om du ikke jobber på oppsatte tider må du ta ut egenmelding eller bli sykemeldt. Du sier ikke noe om det. Det er regler for fravær på jobb. Jeg har bare blitt sagt at jeg skal jobbe fra 08:00 til 16:00. man til fre og ingen tar over for meg. Jeg tror jeg har tabbet meg ut der. Jeg viste og det at jeg trengte sykemelding men ble sagt at jeg ikke trengte det. Fy for en idiot. Jeg tror jeg tok permisjon uten lønn. Anonymkode: 58be5...0d3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 Men hvordan skal jeg komme frem med dette med lønnslipp? Jeg har jo krav på det og det er jo viktig med tanke på at jeg har frikort. Det må jo sjekkes slikt at det ikke overstiger beløpet. Anonymkode: 58be5...0d3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men hvordan skal jeg komme frem med dette med lønnslipp? Jeg har jo krav på det og det er jo viktig med tanke på at jeg har frikort. Det må jo sjekkes slikt at det ikke overstiger beløpet. Anonymkode: 58be5...0d3 Ta kontakt med lønningskontoret din arbeidsplass bruker? Hos oss er det lønningskontoret som lager lønnslipp. Lønnslipp kommer som oftest på mail, ikke pr post. Anonymkode: 72b3e...ada
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 Så du blir sur fordi du ikke får full lønn fordi du var borte pågrunn av et dødsfall? Du har ansvar av å skrive inn sykemelding, gjør du ikke det så er det jo din egen feil. Føler du mangler mye av historien her, ser virkelig ikke for meg at mye av dette er sant. Hvorfor skal en sjef ødelegge sin egen karriere for å ikke gi deg full lønn? høres bare rart ut. Mye som mangler her, får ingenting her til å stemme. Anonymkode: 910d4...64c
Fjaselina Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Det er ikkje alltid lett å gjere ting rett i sin første jobb. Men det lærer du av;)
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Jeg skjønner ikke, du tok fri flere(?) uker uten sykemelding eller egenmelding, og forventer å få lønn for dette? Du skjønner at man ikke får lønn dersom man tar fri uten å ha feriedager? Anonymkode: d82ea...a45 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Du kan se på altinn hva som er registrert av inntekter på deg. Anonymkode: add6e...abf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Her var det mye rart, men jeg foreslår at du snakker med opplæringskontoret. Om du var borte fra jobb og tok permisjon uten lønn så er det ikke så rart at du ikke får så mye lønn, eller? Anonymkode: 7105f...d46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå