Gå til innhold

Hva gjøre med åtte persillerøtter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av en eller annen grunn befinner det seg hele 8 persillerøtter i kjøleskapet mitt og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dem. Hadde det bare vært et par stykker hadde jeg hevet alle i en gryterett eller noe, men jeg vil gjerne bruke opp alle på en gang. Hva er godt å lage av persillerøtter og ikke minst, hva slags mat passer det til? Håper på mange tips. :) 

Anonymkode: a80ba...d74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ovnsbakt persillerot som tilbehør til en rett. Du kan lage en stor porsjon gryte og fryse ned. Lage rotmos med det oppi osv

Anonymkode: 9aeee...aa8

AnonymBruker
Skrevet

Stek dem i ovnen med litt olje, salt og pepper til de er gyldne, og ha som tilbehør i stedet for båtpoteter til stekt kjøtt, feks hjort eller andebryst, sammen med en god rødvinssaus og feks grønnkål eller spinat.

Anonymkode: afa0d...5d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pure

4-5 (ca 200 g) persillerøtter, skrelt og kuttet i biter 
en neve kruspersille, finhakket
1 fedd hvitløk, hakket
en liten klunk olivenolje
en skvis av en liten snei sitron (omtrent 2 ss)
ca 1/2 dl av kokevannet
litt salt
grønn og sort pepper

1. Vask, skrell og kutt persillerøttene i biter. Legg de i en liten kjele og hell over vann så det akkurat dekker over. Kok i 15 min, til de er møre. Sil av og ta vare på kokevannet.
2. Ha persillerotbitene over i en food processor og kjør til det er smått. Ha i resten av ingrediensene. Spe på med ca 1/2 dl av kokevannet, litt av gangen, til det har blitt en kremaktig mos. Smak til med salt og pepper.

Suppe (stor porsjon)

200 g hele byggryn
2,5 liter vann
2 ss vegansk buljongpulver (og kanskje litt mer, smak til)
400 g potet (= ca 4 stk)
200 g gulrot (= ca 2 stk)
120 g purre (= ca 1 stor purre)
100 g kålrabi
100 g persillerot (= ca 2 små)
100 g selleristang (= ca 3 stk)
frisk bladpersille, til servering

1. Finn fram en stor kjele og sett byggryna til koking i vannet + 2 ss buljong. Sett timeren på 45 min når det koker. Ha lokket på.
2. Mens byggryna småkoker, rensk, skrell og kutt grønnsakene i bitestore biter. Jeg pleier å beholde potetskrellet på.
3. Når byggryna har kokt i 15 min (ikke krise om de koker lenger altså), tilsett grønnsakene og la dem koke med i 30 min til. Nå er jobben din i grunn ferdig, og du kan slappe av mens suppa koker ferdig på komfyren og glede deg over den magiske duften som ganske snart sprer seg i huset ditt!
4. Smak til om du synes suppa trenger mer buljong. Tilsett hakket frisk persille ved servering.

Chips

500 g

Persillerøtter

1 l

Solsikkeolje

2 klype

Salt

Skrell persillerøttene. Fortsett og skrell tynne strimler til hele persilleroten er skrelt opp. Varm solsikkeoljen i en frityrkjele eller elektrisk frityrkoker til 160 °C.

Stek en håndfull persillerotstrimler i oljen i noen minutter til de er lyse brune og jevnt stekt. Ta chipsene opp med en øse og la dem renne av på et kjøkkenpapir.

Dress med salt

Anonymkode: c9102...6f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...