Gå til innhold

Barnefar vil plutselig ha samvær, men nekter å snakke med meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort: han har nektet å se barnet, meldt seg helt ut hele veien fordi han mener jeg «lurte» han til å bli gravid. Jeg har brukt prevensjon, men den har feilet. Han «ghosta» meg etter jeg fant ut av graviditeten. Blokkert meg på alle mulige plattformer. Nå har vi en sønn på snart 6 mnd. Vi har ikke snakket sammen siden jeg var 5 uker på vei fordi han nekter. Har hatt noe dialog gjennom hans familie, men den går alltid ut på det samme - at han ikke ønsker noe kontakt og ikke vil være far.

Nå fikk jeg derimot en forespørsel fra hans mor om de kan komme og hente baby en dag for så å treffe barnefar uten at jeg er tilstede. Han ønsker visst samvær framover, men han nekter fortsatt å snakke med meg. Jeg har foreslått å prate hos familievernkontoret eller sammen med en annen nøytral tredjepart. Jeg blir veldig usikker på hele situasjonen. Jeg har alltid ønsket at far og sønn skal ha et forhold, men er det for mye forlangt at jeg krever en samtale med han først? Jeg er ikke engang sint på han, men føler at skal vi fungere som foreldre så må vi kunne snakke sammen. Får vi til det så skal han selvsagt få masse samvær med sønnen sin. Jeg er veldig åpen for et samarbeid og villig til å strekke meg langt for dette, men vi må kunne snakke sammen. Hva synes dere?

Anonymkode: 7fb38...ad6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt nei, det er uaktuelt uten en samtale mellom oss først. Da er du ikke vanskelig eller noe, men han har valgt å oppføre seg sånn og han får ikke alt på sine premisser.

Anonymkode: bf5d0...ee3

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

Babyen er jo alt for liten for å være hos noen som ikke kjenner han!

Anonymkode: 7d27e...6a3

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Vurderer du å bare gi fra seg babyen til ukjente? Er du ikke riktig klok? «En samtale» holder jo ikke, han må bli gradvis kjent med barnet hjemme hos deg. Og nei, hans mor kan ikke hente barnet. Bare avvis hele sen ideen. Jeg ville ikke hatt noe som helst kommunikasjon med hans foreldre, kun med ham.

Anonymkode: cbb88...ace

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt ein samtale først. Bruk familievernkontoret. Bli einige om ein ordning der.

Anonymkode: 89094...811

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Si nei!

Si at han ikke får sett babyen før han blir med deg til familierådgivningskontor, og begynner å oppføre seg som et sivilisert menneske!

Hvis han skal ha tilgang til babyen, må han kommunisere med deg! Fy flate for barnslig idiot😒

Jeg har vært i dine sko og ble fullstendig overkjørt av min eks svigermor, hun bare dukket opp på trappen min når babyen var 5 måneder, og sa at de skulle ta den med på besøk til faren.

Jeg sa nei, men svigermor bare valset inn i leiligheten og sa at hun var bestemoren til barnet, så da gikk alt greit!

Saken var jo at babyen var jo ikke vant til å være med noen andre enn meg. Jeg stod igjen på trappen som en fjott med melkespreng, og angret på at hun bare tok med seg sønnen min.

Jeg var feig og turde ikke si nei. 

Anonymkode: f7288...9f0

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Mora hans virker ikkje heilt klok heller. Ikkje for å være frekk men eg trur det er ho som vil sjå barnebarnet. Som er heilt forståelig, det er slett ikkje sikkert far er interessert i barnet. Du må snakke med far.

Anonymkode: 89094...811

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Si nei!

Si at han ikke får sett babyen før han blir med deg til familierådgivningskontor, og begynner å oppføre seg som et sivilisert menneske!

Hvis han skal ha tilgang til babyen, må han kommunisere med deg! Fy flate for barnslig idiot😒

Jeg har vært i dine sko og ble fullstendig overkjørt av min eks svigermor, hun bare dukket opp på trappen min når babyen var 5 måneder, og sa at de skulle ta den med på besøk til faren.

Jeg sa nei, men svigermor bare valset inn i leiligheten og sa at hun var bestemoren til barnet, så da gikk alt greit!

Saken var jo at babyen var jo ikke vant til å være med noen andre enn meg. Jeg stod igjen på trappen som en fjott med melkespreng, og angret på at hun bare tok med seg sønnen min.

Jeg var feig og turde ikke si nei. 

Anonymkode: f7288...9f0

Du burde ringt politiet og anmeldt kidnapping. Herlighet!

TS: du skal selvsagt si Nei. Og grunngi det med at barnet er 6 mnd og ikke kjenner noen av dem, hverken besteforeldre eller far. De må bli kjent med barnet når du er tilstede først, så barnet blir trygg på dem.

Anonymkode: d32c1...8f2

• Liker 19
Skrevet (endret)

Ikke gi fra deg babyen til en vilt fremmed. Han må faktisk være voksen nok til å kunne snakke med deg som en start. Gi beskjed til hans familie om at hvis han vil ha kontakt, så får han henvende seg direkte til deg. Dere har en sønn som han ikke engang har møtt. Her må det startes i det små, og gradvis, og du bør være tilstede. Han kan ikke bare få levert babyen på døra som om han bestiller en vare levert hjem, når det plutselig passer han.

Endret av Kokeshi
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Du gir absolutt ikke fra deg en baby til ukjente mennesker, selv om de er barnets familie. Første steg er at far prater med deg, før det bør alt annet være uaktuelt. Du kan selvsagt tilby farmor å komme på besøk og hilse på babyen om du vil, men heller ikke dette er noe du må.

Anonymkode: a0913...f0e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt ikke gått med på dette, og fatter ikke hvordan de kan tro dette er innafor. Barnefar bør komme til deg de første gangene og bli kjent med barnet der. Du er barnets trygghet og eneste omsorgsperson. Far og andre nye personer må presenteres gradvis og med deg til stede. Og dette må tas via familievernkontoret om dere ikke klarer å ta det selv, og ikke via din eks svigermor. Hun har ingen rett til å valse over deg, ditt barn og sitt liv på denne måten. 

Anonymkode: 3e7f5...b7f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du gir dem ikke den ungen sånn helt uten videre. Få på plass avtaler gjennom familievernkontoret, og far må forholde seg ordentlig til deg før det blir snakk om noe samvær. 

Anonymkode: 078e9...17c

• Liker 3
Gjest Chroma
Skrevet

Hvis han vil være far må han sette barnets behov foran sine egne, og bli kjent med barnet i barnets omgivelser - altså i ditt og barnets hjem. 
Jeg hadde aldri gått med på noe annet! 

Gjest Chroma
Skrevet

Jeg ville ringt familierådgivningskontoret og bedt om en time for dere begge, dukker han ikke opp ser du jo hvor intr han er. 

Skrevet

Jeg hadde bare sagt nei. Han har meldt seg ut. Latt deg gå gjennom både svangerskap og babytid alene. Selv nå vil han ikke prate med deg. Han er ikke moden til å være far. 

Si nei. La han selv ta initiativ til å se ungen. Det vil ikke la seg gjøre all den tid han ikke vil prate med deg. Man sender ikke bare en 6 mnd gammel baby fra seg til ukjente. Utrolig lite gjennomtenkt av farmor. 

• Liker 4
Skrevet

Ps. Ser at flere her mener ts skal kalle inn til møte på fvk. Hvorfor det? Det må jo nesten den som vil ha samvær gjøre. Hadde ikke løftet en finger. Ts har hendene fulle med å ta seg av ungen alene. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

"for så å treffe barnefar uten at jeg er tilstede."

NEI! Aldri gi barnet ditt til fremmede ! For han er faktisk en fremmede for ditt barn. Ditt barn er en egen person, som når de er 6 mnd har nok forståelse til å vite at du ikke er der. 

Anonymkode: 19482...1f6

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg aldri godtatt! Haha er moren hans dum eller noe? Tror du bare gir fra deg babyen til totalt fremmede alene? Og en far som har gitt faen i ungen så langt og ikke har villet vite om barnet engang? Kjenner jeg blir provosert. 
hadde sagt nei, isåfall møte på fvk først og litt og litt samvær med deg tilstede i laaaang tid før noe sånt hadde vært et tema å diskutere engang. Totalt uakseptabelt. Og han har å snakke med deg. Og det er sikkert fvk og en eventuell dommer helt enig i! 

Anonymkode: 1b26a...aff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare det at de er i stand til å foreslå noe slikt ville gjort meg skeptisk til å la dem se ham overhodet, og langt mindre la dem ha ansvar for ham alene.  

Snakk med noen om dette, få inn en tredjeperson som kan bistå deg og bekrefte hvor sinnsvakt dette er. 
Fastlegen, helsestasjonen etc. 

Anonymkode: bd987...940

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden!

Barnefar, eller evt bestemoren (?), får komme hjem til deg og bli kjent med barnet der.

Dette av hensyn til babyen.

Slik er også rådene en vil få ved megling. Babyer skal være med sin hovedomsorgs person. Først etter en lengre bli-kjent periode kan det være snakk om at barnefar tar med baby hjem noen timer.

Skikkelig møkka-oppførsel av ham å melde seg ut av svangerskap og fødsel 😕 men både du og ikke minst ungen vil tjene i det lange løp på at de blir kjent og får ha en relasjon. Det må imidlertid skje på premissene til baby ❤️ 

Anonymkode: 36efb...3eb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...