Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I neste uke skal jeg på mitt første gruppeintervju. Har dere noen tips til meg? 😊

Anonymkode: 9b57a...e59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer gruppeintervju egentlig ? 

Beklager ingen tips , men nyskjerrig

Anonymkode: 5a11e...7eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan fungerer gruppeintervju egentlig ? 

Beklager ingen tips , men nyskjerrig

Helt ærlig? Jeg aner ikke.

TS

Anonymkode: 9b57a...e59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun vært på gruppeintervju en gang og håper jeg aldri må gjennom det igjen. Det var for en butikkjobb. Fikk ikke vite noe om hvordan det skulle gjennomføres på forhånd. Eneste jeg visste var at det var et gruppeintervju og beskjed om å ta med kopier av diverse papirer.

Intervjuet jeg var på var i fire deler. Vi var 12 personer. Den første delen bestod i at vi fikk et skjema å fylle ut. Det var personalia og noen av de typiske "intervjuspørsmålene". Så ble vi delt inn i grupper på tre og tre hvor vi skulle improvisere et rollespill der vi skulle selge et produkt. Tredje del var fremvisning av rollespillet. Avslutningsvis leverte vi skjemaet vi fylte inn i begynnelsen sammen med kopier av vitnemål, CV og attester.

For meg, som ikke trives "på scenen", var det utrolig ubehagelig. Jeg ble kjempenervøs og gjorde det overhodet ikke bra. Jeg fikk ikke jobben.

Anonymkode: 40948...c58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har kun vært på gruppeintervju en gang og håper jeg aldri må gjennom det igjen. Det var for en butikkjobb. Fikk ikke vite noe om hvordan det skulle gjennomføres på forhånd. Eneste jeg visste var at det var et gruppeintervju og beskjed om å ta med kopier av diverse papirer.

Intervjuet jeg var på var i fire deler. Vi var 12 personer. Den første delen bestod i at vi fikk et skjema å fylle ut. Det var personalia og noen av de typiske "intervjuspørsmålene". Så ble vi delt inn i grupper på tre og tre hvor vi skulle improvisere et rollespill der vi skulle selge et produkt. Tredje del var fremvisning av rollespillet. Avslutningsvis leverte vi skjemaet vi fylte inn i begynnelsen sammen med kopier av vitnemål, CV og attester.

For meg, som ikke trives "på scenen", var det utrolig ubehagelig. Jeg ble kjempenervøs og gjorde det overhodet ikke bra. Jeg fikk ikke jobben.

Hjelp! Høres helt håpløst ut. Håper aldri jeg må gjennom noe sånt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært på gruppeintervju, men kan ikke forstå at bedrifter bruker denne måten å skaffe ansatte på? Og nå i disse koronatider i tillegg 😳

Anonymkode: 6ec23...686

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hjelp! Høres helt håpløst ut. Håper aldri jeg må gjennom noe sånt. 

Det var helt håpløst. Jeg har mange års erfaring fra butikk og har fått mange tilbakemeldinger på at jeg er en dyktig selger fra både ledere, kolleger og kunder.

I gruppeintervju-settingen gikk det helt i "stå" for meg. Jeg ble kastet inn i en gruppeoppgave med to personer jeg aldri hadde møtt før og skulle prestere i noe jeg aldri har vært komfortabel med; rollespill og improvisasjon. Jeg hadde ikke sjans, rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på gruppeintervju én gang, det var litt skummelt, men ellers greit. Litt stressende å presentere seg selv foran flere (spesielt når andre der hadde mer erfaring og lengre utdanning), men etter det diskuterte vi case og hadde et dialogspill (si seg enig/uenig i ulike påstander og begrunne hvorfor). Sistnevne var ganske interessant, og jeg synes det var en grei måte å kunne diskutere problemstillinger/verdier i yrket på. Dette var et intervju for flere lærerstillinger, og det var 200 søkere tror jeg, så jeg skjønner hvorfor de ville ha gruppeintervju. Jeg ble innkalt til annengangs intervju, men fikk ikke jobben pga fagkombinasjonen min.

Det er lett å si, men å grue seg masse på forhånd hjelper deg ikke. Prøv å gå dit med et åpent sinn, om du ikke vet hva som venter kan du uansett ikke gjøre noe med situasjonen der og da. Lykke til :) 

Anonymkode: 17582...ee4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er i hvert fall viktig å tørre å ta ordet, men du må samtidig vise at du lytter til andre og evner å løfte andre opp og frem. Særlig hvis det er snakk om en jobb som krever samarbeid og godt samhold med de andre ansatte. Intervjuet er egentlig for å se hvordan du oppfører deg i en gruppe med andre. Så derfor er det avgjørende at du verken overkjører alle eller blir helt tause Birgitte. 

Anonymkode: 8a535...39a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært med på det selv og synes det er en u-ting. Dette var for en butikkjobb som skoselger. Vi var vel kanskje 10stk på rad som måtte fortelle om oss selv en etter en, så prøve å selge sjefen en sko en etter en.

I utgangspunktet var jeg ikke så i interessert i jobben, og dette gjorde at jeg ble mindre interessert. Jeg takket nei til annen gangs intervju som var individuell. 

Anonymkode: fc489...881

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innkalt til gruppeintervju en gang og valgte å droppe det. Mistet lysten på jobben rett og slett. Såpass diva er jeg.:fnise:

Anonymkode: bc843...010

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på gruppeintervju to ganger, men de var helt forskjellige.

Første gangen ble vi samlet 6 personer. Vi fikk informasjon om jobben samlet og hvordan intervjuet skulle foregå. Alt dette foregikk da foran et helt panel som skulle avgjøre hvem som fikk jobben. Så var det en "debatt". Mange spørsmål og påstander som ble slengt ut som vi da skulle svare på og kommentere ev gi forslag på videre. Og da var det viktig å tørre å snakke, men samtidig ikke overkjøre. Jeg er en forsiktig person som bare måtte svelge at jeg egentlig syntes hele situasjonen var grusom! Så fikk vi 5 minutter individuelt for å presentere oss selv og fortelle hvorfor akkurat jeg var riktig for jobben. Jeg fikk gode tilbakemeldinger, men jeg fikk ikke jobben.

Andre gangen var vi samlet 20 personer hele tiden. Vi fikk informasjon også skulle en og en introdusere seg selv, helt kort. Jeg husker jeg glemte absolutt alt da jeg reiste meg opp å skulle snakke. Husket knapt navnet mitt. "Alle" andre hadde erfaring og riktig utdannelse, jeg følte allerede da at dette ikke ville gå. Hadde faktisk mest lyst til å reise meg opp å gå. Så ble vi delt inn i mindre grupper og fikk et ark med masse spørsmål og caser som vi svarte på. Også skulle gruppen presentere svarene etterpå. Og da ble man fort anonym om man var på gruppe med en som alltid tok ordet. De ville da ta inn noen få til andregangsintervju. Er vel ikke nødvendig å si at jeg ikke kom med. 

Mitt råd er å ta initiativ og legge bort en ev sjenanse, men samtidig så må du også kunne lytte og la andre snakke. En vanskelig balansegang når alle ønsker å vise seg frem, men egentlig så har man bare lyst til å gjemme seg litt bort. Jeg likte ikke gruppeintervju. Takke meg til et vanlig intervju, det er nervepirrende nok. 

Anonymkode: b8ad6...1ed

Skrevet

Har vært på gruppeintervju 3 ganger. Alle var ganske forskjellige, men det som gikk igjen var at en fikk noen minutter å presentere seg og "selge" seg inn. På det ene utover det hadde bedriften presentasjon og så skulle man svare på noen spørsmål å sende på mail. Var 30 stk på det intervjuet.

På det andre var det 12 stk, der vi ble delt inn i grupper og skulle løse noen caser. Tror de ville se hvilken plass man tok i gruppa. Deretter presentere dette for de andre. Her og skulle man levere noe hjemmefra.

Det siste husker jeg ikke annet enn presentasjonen.

Jeg gikk merkelig nok videre på alle 3, men fikk ikke jobbene. Misliker der man må snakke i grupper så rart jeg gikk videre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...