Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for snart 5 måneder siden. Vi dro hjem ganske raskt etter fødsel siden dette var nr 2 og det var fullt på barsel og mye styr rundt korona.  Så det var for tidlig å si noe om underlivet så greit ut.

Etter 2-3 dager når det verste med hevelse var gått over, så hadde jeg en del ubehag. Så jeg tok en titt der nede og kunne se at livmorhalsen stakk ut, og det ubehagelige/vonde var at den var på utsiden og gnidde mot bindet.  Jeg ringte inn til barsel å sa jeg var bekymre og at det var vondt, men de sa det kom til å gå over å prøve å bruke isbind.

Ingen har sjekket meg nedentil etter fødsel.  Men livmorhalsen stikker fremdeles litt ut, andre ganger mer eller mindre.  Men det er ganske ubehagelig og vondt at den gnister mot klærne.

Er dette normalt og noe jeg bare må leve med?  Og foressten, er det noen som har brukt tamponger etter fødsel?  Jeg får ikke til, de bare blir dyttet ut, og jeg får de liksom ikke langt nok inn.

Gjør bekkenbunnstrening hver dag, siden jeg har lest det kan gjøre det bedre.

Anonymkode: 591f9...82b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke vært på 6 ukers kontroll?

Anonymkode: 5827a...7b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De sier vel at det tar et år før underlivet er tilbake til normaltilstand etter en fødsel, men dersom livmorhalsen din henger ut av skjeden 5 måneder etter fødsel så ville jeg ha gått til en gynekolog og fått en vurdering. 

Anonymkode: 0eda4...b90

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du ikke vært på 6 ukers kontroll?

Anonymkode: 5827a...7b7

Nei, fikk beskjed om at siden det var min andre, og pga korona så burde jeg droppe det, og at det uansett bare var for å snakke om prevensjon.  Og legen ville ikke ta en titt etter forrige fødsel heller, selv om jeg spurte.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De sier vel at det tar et år før underlivet er tilbake til normaltilstand etter en fødsel, men dersom livmorhalsen din henger ut av skjeden 5 måneder etter fødsel så ville jeg ha gått til en gynekolog og fått en vurdering. 

Anonymkode: 0eda4...b90

Okay, da skal jeg forsøke å få fastlegen til å henvise meg.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, fikk beskjed om at siden det var min andre, og pga korona så burde jeg droppe det, og at det uansett bare var for å snakke om prevensjon.  Og legen ville ikke ta en titt etter forrige fødsel heller, selv om jeg spurte.

Ts

Synes det er veldig rart at det ikke er standard at underlivet blir sjekket på 6 ukers kontrollen. Om de bare skal snakke om prevensjon ser jeg ikke hensikten med å dra på den "kontrollen" overhode. Hvorfor kaller de det en kontroll når det ikke er det? 

Litt av et helsevesen vi har i Norge. 

Anonymkode: 402ee...ebc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trodde også at det var standard at underlivet blir sjekket på 6 ukers kontrollen? Det har jeg fått inntrykk av, etter 2 barn, min fastlege var veldig "på" at 6-ukers kontroll er for mora, og her skal det sjekkes. Annen ting er jo at mye er for tidlig å vurdere og "fikse" da, slik som muskelskader, der må man vente til avslutting av amming. Men slik som du beskriver, du burde i hvert fall sjekkes, så kan legen vurdere. 

Anonymkode: 70322...0b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo litt ut som livmorfremfall/prolaps? Høres ubehagelig ut, ville absolutt fått en sjekk :)

Anonymkode: 73e8d...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet bort fra den slappe fastlegen 🤨 men uansett få en henvisning til gynekolog,  du skal ikke måtte ha så store ubehag uten å få det sjekket sv en spesialist. 

Her var fastlegen veldig opptatt av å sjekke tilstanden der nede og ta celleprøve etter første fødsel. 

Siste kontroll før fødsel minnet hun meg på å bestille time til 6ukers kontroll slik at vi kunne sjekke status på kroppen min etter fødsel. Har time der om 2 uker for kontroll etter 2 fødsel. 

Anonymkode: 57e1b...cec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes det er veldig rart at det ikke er standard at underlivet blir sjekket på 6 ukers kontrollen. Om de bare skal snakke om prevensjon ser jeg ikke hensikten med å dra på den "kontrollen" overhode. Hvorfor kaller de det en kontroll når det ikke er det? 

Å vurdere et underliv seks uker etter fødsel er ofte bortkastet, mye som er/føles galt kan fortsatt rette seg selv iløpet av de neste månedene. Men det burde vært et tilbud om gratis GU en god stund etter fødsel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som nedsunken livmor. Du bør få henvisning til gynekolog

Anonymkode: da6ca...b14

AnonymBruker
Skrevet

dra til legen jente! Du har fått et barn før denne og du vet selv at det er noe feil!

og siden du har problemer med at tamponger ikke holder seg oppe så ville jeg brukt bind frem til legeundersøkelse.

Finnes mange flotte leger som er spesialister på underliv som ikke krever henvisning. 

Anonymkode: b1b8b...0a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er veldig stor forskjell på fastlegene her altså, du må ikke dra alle under én kam. Jeg hadde en grundig og fin seksukerskontroll med GU, celleprøve, vi snakket om fødselen, om amming, om baby og søvn, om renselsen, mine fødselsskader og hvordan det så ut, om jeg hadde plager osvosv. Fikk også beskjed fra fastlegen at fødselsskader var ikke hennes sterkeste felt, så om jeg ønsket/hadde plager skulle jeg glatt få henvisning til gynekolog. Så tydeligvis veldig ulik praksis da. 

TS: dette høres ut som livmorfremfall. Det kan gå over av seg selv, det kan også opereres. Det er ikke noe du må leve med for alltid! Det kan hende de anbefaler å la det gå litt lenger tid (særlig om du ammer, pga hormoner osv) for å se om det trekker seg tilbake - men hvis ikke er operasjon en mulighet :) 

Anonymkode: 38bed...51a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...