Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger hjelp med denne fysikkoppgaven, fysikk 1 i vgs. Skjønner det mest basic i termofysikken, men dette lærte vi da ikke på skolen?!

Vi har hjemmeundervisning nå... og da vi var på skolen brukte læreren tiden bare på tull, så ingen lærte noe den timen... Håper på å få hjelp!

image.png

Anonymkode: e56a2...345

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesifikk smeltevarme for is er 334 joule per gram (3,34· 105 J/kg)

Bruk dette for å regne ut a) 

I alle oppgavene må varmekapasitetene ganges med massen. 

Da får du tre energier. Fra - 18 til 0, smeltingen og 0 til 36,5. Legg disse sammen. 

Sammenlign med energiinnholdet i iskremen. Husk at det er pr 100 gram på matvarer. 

Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (4 minutter siden):

Spesifikk smeltevarme for is er 334 joule per gram (3,34· 105 J/kg)

Bruk dette for å regne ut a) 

I alle oppgavene må varmekapasitetene ganges med massen. 

Da får du tre energier. Fra - 18 til 0, smeltingen og 0 til 36,5. Legg disse sammen. 

Sammenlign med energiinnholdet i iskremen. Husk at det er pr 100 gram på matvarer. 

Lykke til. 

Takk!

Så ikke temperaturen i K fra -18 grader til 0 og 0 til 36,5? Må jeg ikke gange masse og K for å få energi? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk!

Så ikke temperaturen i K fra -18 grader til 0 og 0 til 36,5? Må jeg ikke gange masse og K for å få energi? 

Jo, det stemmer, men du må regne tre energier. 

Det er tre trinn i oppvarmingen. Isen varmes opp. Isen smelter. Vannet varmes opp.

Hvert av trinnene har sin varmekapasitet og dermed energi. Smeltingen krever energi, mange bindinger som skal brytes. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (10 minutter siden):

Jo, det stemmer, men du må regne tre energier. 

Det er tre trinn i oppvarmingen. Isen varmes opp. Isen smelter. Vannet varmes opp.

Hvert av trinnene har sin varmekapasitet og dermed energi. Smeltingen krever energi, mange bindinger som skal brytes. 

Takk!

Ganger jeg da fra -18 til 0 med 18K da? Altså forskjellen mellom temperaturen ganget med massen og 2090J(kg*K)?

AnonymBruker
Skrevet

Fikk

a) 20,47kJ

b) 2,3kJ

c) 9,5kJ

Total varmekapasitet regnte jeg ut til 198,4kJ.... Regner da med at det blir feil siden summen av disse skal bli lik totale varmekapasitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...