Gå til innhold

Nedbemanning i en kommunal jobb, sjefen gir blaffen i ansiennitet og ser kun på kompetanse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble fortalt at det må nedbemannes på arbeidsplassen min. Dette er en såkalt trygg kommunal jobb, trodde jeg. Jeg har vært ansatt her i snart 7 år, men på samtale med sjefen i dag, så la han kun vekt på kompetanse. Han sa at han vil vektlegge dette mye høyere enn ansiennitet, som jeg anså som mer riktig å vektlegge. Har vedkommende lov til dette? Han sa han hadde noen fra HR avdelingen i kommunen til å få hjelp med denne av gjørelsen. 

Jeg har forøvrig rett utdanning til å jobbe her, men de siste årene har det blitt flere med min spesialkompetanse. Føler meg nå utrygg og er redd for å bli oppsagt. 

Hvilke rettigheter har jeg? Jeg er fagorganisert.

Jeg fikk forresten vite dette før alle andre på arbeidsplassen og fikk samtidig munnkurv.  Streng beskjed om å ikke si dette videre. 

Har sjefen lov til dette? 

Anonymkode: 81a87...9cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tillitsvalgte skal være en del av denne prosessen, og om de gjør jobben sin går alt riktig for seg. Om de ikke gjør det tar du kontakt med fagforeningen sentralt. 

Anonymkode: 0e912...6c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Burde hatt lov iallfall. For ille å måtte si opp en som er utrolig flink i jobben til fordel for en som jobber dårligere, bare pga at den siste har vært der lengst.

Anonymkode: d8d66...6c7

• Liker 17
Skrevet

Ja, kompetanse og egnethet kan trumfe ansiennitet.

Er kompetansen/egnethet lik på to personer, slår ansiennitet inn.

Mange tror at ansiennitet trumfer alt annet.

Det gjør det ikke.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tillitsvalgte skal være en del av denne prosessen, og om de gjør jobben sin går alt riktig for seg. Om de ikke gjør det tar du kontakt med fagforeningen sentralt. 

Dette! 

Anonymkode: a8e28...982

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tillitsvalgte på jobben er veldig dyktige, men jeg er usikker på om vedkommende vet om dette. Siden dette ikke er tatt opp i plenum enda. 

Vurderer å ta dette opp med vedkommende, men er også veldig redd for å trå feil her. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig og bry seg bare om kompetanse. Det er kun det som selger.

Anonymkode: 2b6c4...693

Skrevet

Jeg håper da virkelig at en arbeidsplass som må nedbemanne har lov til å velge å beholde de flinkeste folkene - jeg forstår at ansiennitet skal telle altså, men ærlig talt - en vil da ha de beste folkene på enhver arbeidsplass??

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som noen over har sagt, har dere samme kompetanse skal ansiennitet vektlegges. 

Anonymkode: 2f221...22f

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (1 minutt siden):

Jeg håper da virkelig at en arbeidsplass som må nedbemanne har lov til å velge å beholde de flinkeste folkene - jeg forstår at ansiennitet skal telle altså, men ærlig talt - en vil da ha de beste folkene på enhver arbeidsplass??

Det har de faktisk ikke, ikke hvis de aktuelle ansatte formelt har samme kompetanse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har de faktisk ikke, ikke hvis de aktuelle ansatte formelt har samme kompetanse.

Det er virkelig synd...

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (7 minutter siden):

Det er virkelig synd...

Nei, holder folk i jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, holder folk i jobb.

Jada, det skjønner jeg - er bare ikke enig i prioriteringen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem vurderer denne kompetansen? Formelt sett har veldig mange ansatte på vår arbeidsplass lik kompetanse. Er redd trynefaktor spiller inn her, og jeg er dessverre ikke så høyt oppe på skalaen der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvem vurderer denne kompetansen? Formelt sett har veldig mange ansatte på vår arbeidsplass lik kompetanse. Er redd trynefaktor spiller inn her, og jeg er dessverre ikke så høyt oppe på skalaen der.

Dokumenter det du kan, og kontakt fagforeningen dersom du får oppsigelsesvarsel. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg fikk høyere stilling i min jobb, og da valgte de å basere det på kompetanse og ikke ansiennitet. Ble et styr uten like for de som hadde jobbet der lenger mente de hadde fortrinnsrett, men det er heldigvis ikke bare år på ræven som teller. 

Anonymkode: bc582...14b

AnonymBruker
Skrevet

Alle med utdannelse og kompetanse står sterkere enn de uten. Hos oss går alle ufaglærte først. Har noen lik utdannelse er det ansinitet som teller. 

Anonymkode: 2f4a0...679

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva er det som gjør at du mener at du står langt nede på trynefaktorskalaen?

Anonymkode: 4f051...017

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...