AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Hver gang jeg lager Dronning Maud-pudding og lignende desserter hvor gelatin skal røres inn i krem ender jeg alltid opp med ekle klumper av stivnet gelatin i desserten. Jeg prøver å vente til gelatinen er så avkjølt som mulig (uten å ha stivnet) og helle i en tynn stråle mens jeg rører godt, men jeg klarer ikke å unngå disse klumpene. Noen som har gode råd? Anonymkode: 88ea9...d39
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Jeg rører ut gelatinen i ett par ss kokende vann, som jeg heller i stråle oppi eggedosisen mens maskinen går. Blander så sammen egedosises og den piskede kremen med ballongvisp til det er jevnt blandet. Anonymkode: c814a...341 2
Gjest O.G. Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Du må justere temperaturen, er gelatinen du bruker lunken og skal ned i noe kjølig, blir det klumper. Det jeg bruker er å ha i ei skjei eller to av det som jeg skal helle gelatinen ned i og vispe litt. Dette vil få ned temperaturen litt før jeg begynner å spe gelatinen ned i kremen
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Ikke bruk for mye gelatin Dronning Maud er mye bedre når den ikke er så fast, synes jeg. Anonymkode: 4bbd0...f19
cloudsinger Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Jeg pleier vanligvis å forsøke å tilpasse temperaturen, men ender som regel opp med klumper. Når jeg laget nå til jul så rørte jeg ut gelatinen i et par skjeer vann over vannbad og helte det i en tynn stråle i eggedosisen (laget med egg rett fra kjøleskapet). Det kan jo ha vært tilfeldig selvfølgelig, men den ble helt perfekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå