AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Er du butikksjef i kjedebutikk? Trer snart inn i min første butikksjefstilling å lurer på om du har noen tips til meg? Hva burde jeg fokusere på? Anonymkode: cf2b1...2d4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Matbutikk eller klesbutikk eller bensinstasjon? Litt relevant liksom... Anonymkode: 576b7...986 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Du er ingen reell leder, for du har ikke myndighet til noe som helst. Anonymkode: 77a4b...abc
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Hva er utdanninga for å bli butikksjef egentlig? Ser masse stillinger som lyses ut overalt i min by. Anonymkode: 9b42c...e7f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Matbutikk eller klesbutikk eller bensinstasjon? Litt relevant liksom... Anonymkode: 576b7...986 Klesbutikk Anonymkode: cf2b1...2d4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hva er utdanninga for å bli butikksjef egentlig? Ser masse stillinger som lyses ut overalt i min by. Anonymkode: 9b42c...e7f Har ingen utdanning, har jobbet i en annen stilling i kjeden bare. Anonymkode: cf2b1...2d4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du er ingen reell leder, for du har ikke myndighet til noe som helst. Anonymkode: 77a4b...abc Nei, trenger vel heller ikke myndighet for å gjøre en god jobb... skjønner ikke helt hva du mener. Anonymkode: cf2b1...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 Ét råd; run. Som oftest luselønn i forhold til hva som forventes av deg. Det kreves ingen utdanning, mange blir leder etter opprykk når de har vært lenge nok i butikken - og ikke alltid fortjent til en lederrolle. Du har personalansvar, budsjettansvar og ansvar for daglig drift generelt, og du skal være tilgjengelig for dine ansatte hele åpningstiden + finne erstatter ved sykdom osv. Så er det å lære opp dine ansatte i forhold til mersalg etter press ovenfra om å selge mer, mer, MER! Anonymkode: 03f7b...3f2 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #9 Skrevet 7. januar 2021 Gratulere med jobb! Du skal vel ha ansvar for både butikkens økonomi og personale, så det er klart du får ansvar. Lurt å ha noen tilkallingsvikarer i tilfelle sykdom blant ansatte. Oppfølgning om kassa ikke stemmer. Se og rose de ansatte. Sette grenser for deg selv og verne om din fritid. Avspaser når du kan, for det blir nok en del overtid. Før ditt timeantall, så du vet hvor mye du faktisk jobber. Anonymkode: 3c521...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 Sørg for et godt arbeidsmiljø! Har de ansatte det bra så merkes det hos kundene 🥰 Anonymkode: aa006...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 Ikke sett opp masse ekstra vakter og lørdager uten å vite om de ønsker å jobbe mer enn kontrakt feks, avløst med hver enkelt om de ønsker å jobbe mest mulig eller holde seg til kontrakt og avtale ang lørdager. Du ønsker ikke misfornøyde ansatte i kulissene. Jeg har selv jobbet deltid i butikk, men når det var noe ekstra så var det ikke et spørsmål en gang, har feks myte jobbe 8 lørdager på rad osv mange ganger enda avtalen var hver 2. lørdag. Dette synes jeg er utnytting. Sørg for å ha ringevikarer som kan jobbe kveld og helg, som regel studenter. Jeg ville startet jobben med en liten samtale med hver enkelt og hørt om hva de er fornøyd med, hva de ikke har vært fornøyd med. Har de andre forpliktelser enn den jobben? Vil de jobbe mer enn kontrakt? Anonymkode: 258c6...229 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Skjønner det er ikke noe krav om formell utdanning, det gir jo mening. Men er det ikke å foretrekke når man skal drive med nettopp økonomi og ledelse? At man har litt utdanning innen dette? Anonymkode: 9b42c...e7f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 Hold deg selv oppdatert på nyheter. Ha en ryddig og ordentlig butikk. TA GODT VARE PÅ DE ANSATTE. Herav, få tilstrekkelig kunnskaper om diverse lederhåndteringer. F.eks ifbm sykemeldinger, oppfølginger, konflikter, mobbing, belastning, HMS osv. Lederkunnskap er en av de viktigste tingene en leder kan ha for å få et bra arbeidsmiljø. Tør å ta opp ting med ansatte, tål å få tilbakemelding, og ha fokus på det som betyr noe av små og store ting innenfor personalledelse. Anonymkode: e798d...32d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner det er ikke noe krav om formell utdanning, det gir jo mening. Men er det ikke å foretrekke når man skal drive med nettopp økonomi og ledelse? At man har litt utdanning innen dette? Anonymkode: 9b42c...e7f Erfaring og personlige kvalifikasjoner kan være vel så viktig Anonymkode: 3c521...5ed
Brunello Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner det er ikke noe krav om formell utdanning, det gir jo mening. Men er det ikke å foretrekke når man skal drive med nettopp økonomi og ledelse? At man har litt utdanning innen dette? Anonymkode: 9b42c...e7f Greia med butikksjef jobb er at den som oftest er vanlig butikkmedarbeider med litt ekstra ansvar for å sette opp vaktlistene og bestille varer. En kjedebutikk har vel såpass definert vareutvalg at det blir relativt begrenset ansvar for innkjøp. 1
einsteinium Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Erfaring og personlige kvalifikasjoner kan være vel så viktig Anonymkode: 3c521...5ed Joda, men man må jo ha lært seg det på en eller annen måte. Nå skal jeg ikke si at de skal ha en bachelorgrad, men i det minste et obligatorisk kurs i jobben for å kunne utføre den uten problemer. Endret 8. januar 2021 av einsteinium typo
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 1 minutt siden, einsteinium said: Joda, men man må jo ha lært seg det på en eller annen måte. Nå skal jeg ikke si at de skal ha en bachelorgrad, men i det minste et obligatorisk kurs i jobben for å kunne utføre den uten problemer. De kan ha lært det gjennom sitt arbeide i en butikk. Nesten bedre å lære med fingrene i deigen enn å lese bøker. Har selv en master i farmasi og drevet flere apotek. Det jeg lærte om selve apoteksdriften var i apoteket, ikke på skolebenken på universitetet. Anonymkode: 3c521...5ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå