Gå til innhold

Trodde bankene brydde seg opp i hva slags lån man hadde.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde oppriktig at bankene stusset i å gi ut lån til folk med mye forbruksgjeld. Jeg har selv ett forbrukslån på 70k som jeg iherdig jobber med å betale ned, samt studielån før jeg skal søke om boliglån. 

En kompis av meg har flere lån og kredittkort. Han fikk ett relativt høyt lån uten at dem i det hele tatt så på gjelden hans, i følge ham selv. Greit nok at han tjener mer en gjennomsnittet. (1,2mill +/-) men skulle jo tro at bankene er skeptisk til å gi huslån, når en har totalt samlet flere hundre tusen i forbrukslån og kredittkort? 

Anonymkode: 4db07...ea6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor har han gjeld? Men én slik inntekt kan han jo betale ned minst 50 000 i mnd.

Anonymkode: 86ea5...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betaler han ned hver måned da? 

Vi har flere kredittkort som samlet tilsvarer 1mill i kreditt og fikk likevel lån. Faktisk mer enn det vi ba om. 

Vi fikk bare beskjed fra banken om at vi ikke burde ha så mange kort, men dette var noe de var pålagt til å fortelle oss. 

Anonymkode: 46d4d...62e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betaler han ned hver måned da? 

Vi har flere kredittkort som samlet tilsvarer 1mill i kreditt og fikk likevel lån. Faktisk mer enn det vi ba om. 

Vi fikk bare beskjed fra banken om at vi ikke burde ha så mange kort, men dette var noe de var pålagt til å fortelle oss. 

Anonymkode: 46d4d...62e

Hæ? Hva tjener dere da?

Anonymkode: 2b235...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjener han 1,2 har han ganske bra betjeningesevne. Dessuten er det forskjell på forbrukslån, kredittkortets kredittgrense, og hva som faktisk er trukket på kort men rentebærende/ikke rentebærende. Og ikke skriver du noe om hvor mye han fikk i boliglån heller. 

Anonymkode: 2881f...d4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? Hva tjener dere da?

Anonymkode: 2b235...aa6

Det at man har kredittkort med 1 mill i kreditt betyr IKKE at man har trukket 1 mill på de.. 

Banken bør se på rentebærende gjeld på kortene

Anonymkode: 2881f...d4c

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke noe problem med å få boliglån med høye kredittgrenser på våre kort.

Anonymkode: ce44b...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Brydde seg opp i?

Stusset i gi ut lån?

Anonymkode: b5605...5a4

• Liker 8
Skrevet

Det er jo ikke noe problem så lenge man har betalingsevne. Jeg fikk også uten problem låne 3,5MNOK på én inntekt, og da var det egenkapital som gjorde at jeg ikke fikk låne mer. Har vel rundt 250k i kredittgrense totalt på kredittkort, men bruker langt fra innvilget kreditt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men hvorfor har han gjeld? Men én slik inntekt kan han jo betale ned minst 50 000 i mnd.

Anonymkode: 86ea5...19c

Man skal leve også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at han har en gjeld på rundt 300k. Så kommer billån opp på det igjen. 

Fikk lån på rundt 4 mill, 0 i egenkap. Foreldrene stilte med sikkerhet. 

Jeg personlig synst at det er rart at bankene gir ut så mye lån, til en som har rotet mye økonomisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet med sikkerhet at han har en gjeld på rundt 300k. Så kommer billån opp på det igjen. 

Fikk lån på rundt 4 mill, 0 i egenkap. Foreldrene stilte med sikkerhet. 

Jeg personlig synst at det er rart at bankene gir ut så mye lån, til en som har rotet mye økonomisk. 

Om han har betalingsevne og betalingsvilje, tjener ca 1.2 mill så er det ikke feil med å gi han boliglån på kr 4.mill selv med den gjelden du oppgir. 

Anonymkode: ce44b...d6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Foreldrene stilte med sikkerhet. 

Da har vel banken sikret seg? 

Anonymkode: 1b147...176

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (16 timer siden):

Det er jo ikke noe problem så lenge man har betalingsevne. Jeg fikk også uten problem låne 3,5MNOK på én inntekt, og da var det egenkapital som gjorde at jeg ikke fikk låne mer. Har vel rundt 250k i kredittgrense totalt på kredittkort, men bruker langt fra innvilget kreditt.

Hvor høy inntekt?

Anonymkode: e0730...57d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor høy inntekt?

Anonymkode: e0730...57d

Ca. 800 000 brutto

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...