Gå til innhold

Legger noen på seg lettere enn andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser på tråden om vektoppgang i jula. Noen har skeiet ut hele jula, å knapt gått opp noe.

Jeg lå i underskudd hele desember, frem til 23. desember. Fra da og påfølgende uke unnet jeg meg litt sjokolade, chips og marsipan, julefrokoster/lunsjer og middager spiser jeg en porsjon av da det ikke er favoritten.

Jeg er vant med å telle kalorier, gjorde det ikke da, men vet at jeg ikke skeiet ut så mye at det skal tilsvare vektoppgang på mange kilo. Allikevel gikk jeg opp 3- 4 kilo.

Sånn er det ellers også, jeg går utrolig lett opp i vekt etter en utskeiende helg. Mens andre knapt merker det på vekta.

Hva kommer det av?

Har nå kuttet laktose og gluten da jeg sliter veldig med oppblåst mage. Har holdt på ca. 1,5 uke. Syns ikke vekta svinger på samme måte nå. Kan det være at jeg har spist mat jeg ikke tåler så godt at kroppen reagerer sånn?

Eks. Kan ligger ca. 7 000  i underskudd på en uke, kanskje 10 000. 

Spiste en den helgen en liten boks med is fordelt på 3 dager. Det resulterte i 2 kg. opp. Jeg skjønner det ikke er fett altså. 

Men hvorfor reagerer noen kropper sånn, kan det være annet? Samler jeg bare mye vann ved inntak av karbohydrater?

Anonymkode: 76901...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

7000 kalorier tilsvarer 1 kg kroppsfett. Det er overskuddet man må ha for å miste, eller overskuddet man må ha for å akkumulere, 1 kilo fett. Dette er universelt, også selv om det ikke skulle være 100% nøyaktig. Men hvor lett man legger på seg, er likevel veldig individuelt. Det kommer av at folks forestillinger om normale mengder mat, samt utskeielse, er forskjellig. Det noen ser på som nesten ingenting, er et lass for andre. 

Noe annet som er gjennomgående, er at de som lett legger på seg, tillegger dette ting utenfor deres kontroll. Det kan være gener, stoffsikfte, allergier, arbeidsgiver, samboere, tarmbakterier, noe fælt de så på TV som barn. Mens de som lett kontrollerer vekta, føler at de styrer den selv, enkelt, med matinntak og aktivitet. 

Alle kropper har en vekt som svinger, og det er ikke noe vi trenger å bekymre oss over, og ikke noe vi kan eller skal prøve å gjøre noe med. Det skjer fordi vi er levende vesener som spiser og tisser og bæsjer og svetter, muskler samler og slipper vann, og dette vises på vekta - helt uavhengig av en eventuell - reell - vektopp- eller nedgang (akkumulering av og tæring på fettvev).

Anonymkode: 70995...89a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann er 185 cm og veier 75 kilo. Han kan spise «hva han vil» og holde vekten. Men jeg som bor med han vet og ser at det «han vil» spise, er mye mindre enn det for eksempel jeg vil spise. Og jeg er 168 og 60 kilo. Jeg jobber kontinuerlig med å ikke legge på meg, og må «nekte meg» ting jeg vil spise, mens han må omtrent minnes på at mat finnes. 

Anonymkode: 19944...110

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har pcos, som ofte gir insulinresistens. Jeg skal bare ned noen få kilo og er normalvektig, og har merket at vekta sitter hardere enn på andre. Det er mange med pcos som sliter med at de går opp i vekt, og sliter med å komme ned igjen. Pcos er hormonelt, og det finnes også andre tilstander, men det er denne jeg kjenner til og kjenner på kroppen selv. Aldri vært overvektig, men nærmet meg og tok derfor tak. Det er bare en tålmodighetsprøve, men det går :) 

Anonymkode: be9a8...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda jeg vet at porsjoner ikke nødvendigvis er like mellom hver person. Men det var jo ikke helt det jeg skrev. For jeg har telt kalorier i mange år, å har også brukt det for å gå ned i vekt etter svangerskap blant annet. Så jeg vet jo hva som skal til, men føler at mi vekt spretter veldig fort opp av kanskje enkelte matvarer da.

Å ja, pcos har jeg også. Men svært lite symptomer av den, å ikke skal jeg ha flere barn heller. Så det har jeg ikke tenkt på siden de sa det før prøverør for 6 år siden.

Burde man sjekke om man er insulinresistent? Eller merker man det?

Takk for tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda jeg vet at porsjoner ikke nødvendigvis er like mellom hver person. Men det var jo ikke helt det jeg skrev. For jeg har telt kalorier i mange år, å har også brukt det for å gå ned i vekt etter svangerskap blant annet. Så jeg vet jo hva som skal til, men føler at mi vekt spretter veldig fort opp av kanskje enkelte matvarer da.

Jeg svarte på det du skrev. Vekta di svinger, blant annet går den midlertidig opp ved inntak av matvarer med mye salt eller karbohydrat. Dette binder vann. Vei deg, drikk en halvliter vann, og vei deg igjen. Du vil se at vann har vekt. Eller du kan bli litt forstoppet av enkelte matvarer. Hvis det ikke kommer ut, gir det utslag på vekta. Men alt dette er midlertidig.

Det tar lenger tid å legge på seg, og det har ikke noe med hvilke matvarer du spiser, men hvor mange kalorier du inntar.

Anonymkode: 70995...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...