Gå til innhold

Snart 4 år og vil ikke slutte med bleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Poden på straks fire nekter å slutte med bleie. Det meste har blitt prøvd med klistermerker og belønning i form av nonstop. Trassen er stor. Han kan fint sitte litt på do en liten stund, men han prøver aldri å få noe ut. Han sier bare at han får ikke til og så tisser han i bleia rett etterpå. Noen som har noen gode råd å komme med?

Anonymkode: 689bb...c52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dra til lege?

Anonymkode: 72364...55d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La han styre det selv. Noen barn er treige, de trenger bare tid. Så jeg hadde latt han styre det selv iallfall et års tid til før jeg hadde begynt å styre med lege. 
Bruker dere doen eller potte? Hvis dere bruker doen, ville jeg kanskje heller kjøpt ei potte og oppmuntret til bruk av den en periode, kanskje det løsner av seg selv. 

Anonymkode: a9d2c...967

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste sluttet ikke med bleie før han var 4 år og 1 mnd. Trodde aldri det skulle skje. Dette gjorde vi:

Hadde faste dotider, selv om det aldri kom noe på do. 

Lite fokus på at det skulle tisses og bæsjes i do. Det må ikke bli en maktkamp

Ta av bleie hjemme på dagtid 

Plutselig en dag løsnet det og når det først skjedde gikk han på do som aldri før

Anonymkode: c6427...60d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dra til lege?

Anonymkode: 72364...55d

Hva skal legen si? Det er ikke akkurat så uvanlig. 

Anonymkode: c7533...6ef

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

La han styre selv. Ta på bleie igjen og legg vekk presset for en måned eller to. Prøv igjen. Bare ha doringen synlig så prøver han selv en dag. 

Har selv 5 barn og har aldri stresset,  mast eller presset barna til dette. 

Anonymkode: 34800...b34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pleier som regel å komme av seg selv plutselig. Bare fortsett å oppmuntre uten at det blir stress. Jeg satte min på potte foran TV-en noen stunder. Tok også av bleia på dagtid hjemme. Ble noen ulykker, men gikk ganske raskt etterhvert. Brukte potta i ca 1 måned så over på do :)

Anonymkode: c7533...6ef

AnonymBruker
Skrevet

Her var det omtrent det samme, og jeg tror vi pushet så mye at det ble en ond sirkel. Det løste seg selv like etter 4 års dagen. 

Men det er vel ikke særlig uvanlig, for jeg har vært i kontakt med flere leger den siste tiden pga av at min 3,5 åring har vært syk. Alle spør om han har våte bleier.. Han har vært bleiefri siden våren. 

Anonymkode: 00b79...c89

• Liker 1
Skrevet

Du har to valg, slik jeg ser det.

1. Vente til "han er klar".

2. Si at fireåringer ikke bruker bleie på dagtid, og ta bort bleia en gitt dato, for eksempel dagen etter bursdagen han hvis det ikke er lenge til. Oppfordre han i mellomtiden til å sitte på do, men ikke lag noe styr rundt det. Når du tar bort bleia kan det hende du får et par uker med myyyye vasking. Ikke lag noe styr rundt det heller, bare ta han med på do ofte nok.

Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor man skal vente så innmari lenge på å ta bort den bleia.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Etter ha prøvd det meste i 1 år med et barn som var klart, men trengte det siste lille push sa jeg at jeg kom til å kaste bleiene i søppla når hun ble 4, og at hun skulle slutte med bleie da. På 4 årsdagen gikk hun selv og kastet bleiene i søppla på badet og proklamerte at nå var hun ferdig med bleier. Tørr på dag og natt fra den dagen.

Anonymkode: d24e8...834

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi sluttet å ta på bleie en dag. Skjedde noen uhell, men ble fort vant. 

Anonymkode: 36346...0be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk ikke barnet noe valg! 🤣 Han skjønte fort at det er mindre gøy å med våt truse/bukse enn å sitte på do. 

Anonymkode: 42af5...6e7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig når bæsjen kraup ned buksebeinetcog ut. Men fant doen etter på.

Anonymkode: 16487...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig at gutter bruker bleie på dagen til en stund etter de blir 4. Når han nærmer seg 5 kan du begynne å stresse litt. 

Anonymkode: a6cae...7f7

Skrevet

Sønnen min slutta med bleie da han var 3 år og noen måneder. Det hjelper med masse ros og ikke noe stress. I starten pleier jeg sender han på doen hvert 3 timer og tisse. Han hadde av og til uhell i buksa si men han lærte fort og synes det er ekkelt med våt bukser. 

Skrevet

Vi byttet bleie mot sykkel. Hen var 3 1/2 og ville gjerne ha sykkel uten støttehjul. 
Hadde ikke vist interesse for do før, men hadde hatt kontroll på natta en stund. 

Anonymkode: 6e99f...1c9

• Liker 1
Skrevet

Plutselig løsner det. På denne tiden i fjor trodde jeg aldri min da snart 4 åring kom til å bli bleiefri. Det løsnet ila våren, å han var bleiefri noen mndr etter fylte 4 år. Nå er han snart 5 år, har hatt noen få uhell, bruker fortsatt bleie på natt. 

Anonymkode: 82133...c95

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig sosialt når barn over 4 år bruker bleie. Jeg har en sønn som ble utredet for autisme, han fikk ikke diagnosen, men har hatt forsinket språkutvikling uten at vi vet årsaken. Han var nesten 5 år da han klarte å slutte med bleier på både dag og natt. For meg som mor var det beintøft psykisk å ha et barn som brukte bleie til godt over 4 år. Jeg meldte til og med avbud på en barnebursdaginvitasjon fordi jeg hadde noia for at min sønn skulle bæsje i bleia blant alle de bleiefrie 4-åringene. Dette var så tøft mentalt og er en av grunnene til at jeg valgte bort flere barn. Skal aldri igjennom en bleieavvenning til, takk og lov 😅

Anonymkode: 5dc6d...a14

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke barnet har spesielle behov eller sykdom er det ingen grunn til at en fireåring fortsatt bruker bleie.

Dere må bare kaste bleiene, få han til å gå på do hver time i starten. Ta de uhellene som kommer og vær konsekvente. 

Anonymkode: 2d169...57f

• Liker 1
Skrevet

Stress ned, ikke mas og la det ta den tiden det tar. Jeg jobber som førsteklasselærer, og har til gode å møte førsteklassinger som bruker bleie på dagtid. (Det finnes derimot førsteklassinger som ikke er tørre på natta. Det er mye vanligere enn folk tror) Jeg har også tre barn der to av de har slutta med bleie. Mitt beste tips er å ikke stresse barnet.

Barnet ditt blir nok tørr ila 2021. Ta av bleia i sommer, la han tisse litt i buskene i hagen. Bæsjing kan henge litt etter, så ta på bleie hvis han uttrykker at han ønsker å bæsje i bleie. Fokuset bør være på minst mulig press, men mye ros og skryt hvis barnet viser ønske om å gå på do selv. 

Anonymkode: fa9b0...ea1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...