AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Del Skrevet 7. januar 2021 Hvor viktig er det å kutte karbohydrater? Jeg synes dette med kosthold er så avansert. Vil bli trent og normalvektig, er det ikke nok å passe på antall kalorier da? Anonymkode: 0b9d6...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltopp Skrevet 7. januar 2021 #2 Del Skrevet 7. januar 2021 Det er helt essensielt. Det er faktisk det viktigste du kan gjøre for å komme ned i vekt på en sunn måte. Og ingen spising mellom måltider eller på kvelden . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Del Skrevet 7. januar 2021 Fjelltopp skrev (11 minutter siden): Det er helt essensielt. Det er faktisk det viktigste du kan gjøre for å komme ned i vekt på en sunn måte. Og ingen spising mellom måltider eller på kvelden . Å kutte karbohydrater er essensielt? Anonymkode: 0b9d6...b83 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Del Skrevet 7. januar 2021 Så lenge du ligger i kaloriunderskudd så er det bra nok Anonymkode: d3285...53c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltopp Skrevet 7. januar 2021 #5 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å kutte karbohydrater er essensielt? Anonymkode: 0b9d6...b83 Ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Del Skrevet 7. januar 2021 Karbohydrater fører til insulinutskillelse i kroppen (også kalt fettlagringshormonet). Når du kutter ned/ut karbohydrater, vil insulinet i kroppen være mindre aktivert og du lagrer ikke fett på samme måte. I den grad du mister fett, er det fordi kroppen heller bruker fettlager som kilde til energi fremfor glukose (sukker, karbohydrater). Karbohydrater er bare samlenavnet for sukker, altså karbohydrater = sukker. Nå sier jeg ikke at karbohydrater er fienden, fordi mange kan fint tåle å spise karbohydrater. Det er hovedsakelig raffinert sukker, hvitt mel, lys pasta og ris (for å nevne noe) som kan bidra til vesentlig insulinøkning i kroppen. Du har for øvrig mange hormoner som styrer blant annet søvn, sult, humør, kjønnsdrift og stress for å nevne noe, og dette kan påvirkes av hva slags mat du spiser. Et annet eksempel er at du, som menneske, kan fordøye karbohydrater på en helt annen måte enn meg, hvor kanskje du tar opp sukker lettere enn meg eller omvendt. Du må nesten prøve deg fram. Jeg spiser gjerne et eple, kiwi, vannmelon og grønnsaker som brokkoli, blomkål, asparges, salat og trives med det. Andre liker å spise grove kornprodukter, ananas, banan osv og trives med det. Jeg er overvektig og har dermed ganske stor insulinresistens (kroppen bruker dobbelt så mye insulin når jeg spiser mat med mye karbohydrater, som igjen fører til økt risiko for livsstilssykdommer). Hvis du vil vite mer kan jeg absolutt anbefale å lese boken "Selvforsvar mot overvekt" av Øyvind Torp, som var utgangspunktet mitt for å endre kostholdet. Ikke spons i det hele tatt, men jeg personlig fikk en type "wake up call" ved å lese hva karbohydrater faktisk kan gjøre mot kroppen. Anonymkode: 6acf5...2a1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Del Skrevet 7. januar 2021 Og, for å svare på spørsmålet ditt om hvor viktig det er å kutte ut karbohydrater, så er det ikke et fasitsvar på det! Du kan godt tåle det bedre enn meg, men du kan også tåle det dårlig. Det beste er egentlig å prøve, også ser du hvordan du føler deg. Jeg har reagert kjempe bra på å redusere kraftig på karbohydratinntaket Anonymkode: 6acf5...2a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomHm Skrevet 7. januar 2021 #8 Del Skrevet 7. januar 2021 Viss du trener kan du fint spise karbohydrater, uten trening også men da grovest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #9 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg kan gå ned i vekt med karbohydrater, men kroppen min liker seg best uten. Dvs mer energi og overskudd og mindre oppblåst. Dermed føler jeg meg mer normalvektig enn det vekten viser også fordi magen ikke stikker sånn ut. Anonymkode: dab30...389 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Del Skrevet 7. januar 2021 Ikke viktig så lenge du ikke sliter med feks diabetes type 2. Du kan gå ned i vekt både på lavkarbo og høykarbo osv. Anonymkode: 5e365...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvor viktig er det å kutte karbohydrater? Jeg synes dette med kosthold er så avansert. Vil bli trent og normalvektig, er det ikke nok å passe på antall kalorier da? Anonymkode: 0b9d6...b83 Det er så viktig som du vil at det skal være. Som du allerede har sett, er det flere bare her i tråden som vil at kosthold skal være avansert. For oss som bare vil bli/være trent og normalvektige, er det nok å passe på kaloriene. Anonymkode: 07853...58e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Del Skrevet 7. januar 2021 Det kommer an på. Jeg må kutte karbo. Mannen min derimot har gått ned 15 kilo på et år, han spiser mye karbo, men har kuttet ned på porsjoner. Det funker ikke for meg, jeg orker ikke å spise lite, jeg vil spise meg stappmett, så jeg går for periodisk faste og lavkarbo. Jeg har BMI på 20, mannen på 22,5 (han var på 27 før han slanket seg). Han har spist det samme helt siden han startet, og nå har velten stabilisert seg, så det er nok der han komme til å holde seg med det kostholdet han har nå. Altså ikke en slankekur, men en livsstilendring. Jeg har dog lavere fettprosent og tydeligere six-pack, om definerte muskler er viktig for deg ville jeg definitivt ha kuttet kraftig ned på karbo. Anonymkode: 6618f...b34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er så viktig som du vil at det skal være. Som du allerede har sett, er det flere bare her i tråden som vil at kosthold skal være avansert. For oss som bare vil bli/være trent og normalvektige, er det nok å passe på kaloriene. Anonymkode: 07853...58e Ja, liten vits å spørre her. Virker som om de fleste er Karen’s bitt av lavkarbo-boomen. Har forsøkt å kutte karbohydrater noen ganger, funker svært dårlig i kombinasjon med trening for min del, føler meg skikkelig syk. Får holde meg til å telle kalorier og moderat mengde karbo :-) Anonymkode: 0b9d6...b83 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Del Skrevet 7. januar 2021 Fjelltopp skrev (1 time siden): Det er helt essensielt. Det er faktisk det viktigste du kan gjøre for å komme ned i vekt på en sunn måte. Og ingen spising mellom måltider eller på kvelden . Hvorfor ikke spise på kvelden? Jeg spiser kun på ettermiddag og kveld. Da er jeg sulten, mens før klokka tre har jeg ikke noe behov for mat. Eller en hard treningsøkt på kvelden trenger jeg å fylle på. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, liten vits å spørre her. Virker som om de fleste er Karen’s bitt av lavkarbo-boomen. Har forsøkt å kutte karbohydrater noen ganger, funker svært dårlig i kombinasjon med trening for min del, føler meg skikkelig syk. Får holde meg til å telle kalorier og moderat mengde karbo 🙂 Anonymkode: 0b9d6...b83 Funker ikke for mannen min heller, han blir slapp og elendig uten karbo, mens jeg får masse energi og føler meg fantastisk uten. Han kan derimot spise små porsjoner ofte, det funker overhodet ikke på meg. Det finnes ikke noe riktig kosthold eller spisemønster som er riktig for alle. Anonymkode: 6618f...b34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #15 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor ikke spise på kvelden? Jeg spiser kun på ettermiddag og kveld. Da er jeg sulten, mens før klokka tre har jeg ikke noe behov for mat. Eller en hard treningsøkt på kvelden trenger jeg å fylle på. Funker ikke for mannen min heller, han blir slapp og elendig uten karbo, mens jeg får masse energi og føler meg fantastisk uten. Han kan derimot spise små porsjoner ofte, det funker overhodet ikke på meg. Det finnes ikke noe riktig kosthold eller spisemønster som er riktig for alle. Anonymkode: 6618f...b34 Så konklusjon er at det til syvende og sist er kalorier inn vs ut som styrer vekta. Anonymkode: 0b9d6...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor viktig er det å kutte karbohydrater? Jeg synes dette med kosthold er så avansert. Vil bli trent og normalvektig, er det ikke nok å passe på antall kalorier da? Anonymkode: 0b9d6...b83 Nei det er ikke så avansert, men mange er overdrevent opptatt av kosthold... Og du har selvfølgelig rett i at det er nok å passe på antall kalorier for å gå ned i vekt. Av helsemessige årsaker bør likevel de fleste kaloriene du inntar komme fra sunn mat. (Skal du bli trent, må du i tillegg trene 😄) Anonymkode: d8a23...ffc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg kan ikke mye om dette, men har litt personlig erfaring. Jeg har alltid hatt problemer med å gå ned i vekt, prøvd å spise mindre, færre måltider osv, men fikk det ikke til. Prøvd i mange år. Jeg bestemte meg for å prøve å «kutte» karbohydrater. Det var revolusjon! Hovedgrunnen tror jeg ligger i at jeg ikke lenger blir så jævlig sulten, slik jeg ble før. Jeg har fått en mye mindre trang til å spise og mindre matlyst Positivt for meg som har en veldig stor matlyst og skal mye til for å bli mett. Anonymkode: 32134...003 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå