Gå til innhold

Til deg med masse penger og er velstående..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er livet ditt? Unner du deg luksus og evt som hva da? Har pengene forandret deg til å være mer materialistisk eller mer generøs? Hvor mye tjener du og vil du tjene mer? Er det noen som er sjalu på din økonomi/suksess?

vil du si at du har det perfekte liv?

jeg spør fordi jeg er ganske nysgjerrig på den rike nordmannen. Selv om de fleste har sett serien « Exit» på NRK så tror jeg det er mange snille gode mennesker som er rike  og er jordnære..like mange som det er rike drittsekker.

Jeg bare lurer. Takk til den som svarer😊

Anonymkode: c5f68...b3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nok beskrive meg selv som velstående, i midten av 20 årene uten barn med en inntekt på rundt 2 millioner og ok formue. Kommer ikke fra noen rik familie, så pengene er selvtjent. Tilhører også et investeringsmiljø av privatinvestorer, så kjenner en del andre velstående mennesker der. 

I mathandelen/i det dagligdagse så er vel kanskje det at jeg ikke følger noe særlig med på prisen. Jeg vet vel aldri hva jeg egentlig brukte på butikken / cafe. Når det er sagt så kjøper jeg fortsatt mye av både first price og prima, så det endelige forbruket her er nok ikke så veldig forskjellig fra en med snittinntekt. Luksusen jeg unner meg er vel litt ekstraopplevelser og "fine dining". Men noe av den beste maten jeg har spist er fortsatt på en lokal Asiatisk restaurant. 

Om det er noe jeg føler som kjennetegner rike (med unntak av arvinger med dårlig oppdragelse) er at de over gjennomsnittlig hyggelige. Man kan jo påstå at man er hyggelig fordi man ikke har bekymringer og er rik, men jeg er ganske overbevist om at det egentlig går andre veien. Når det er sagt så er det like stort spekter av rikinger som vanlige folk, jeg har møtt drittsekker,, verdens hyggeligste, selvtjent og sportsidioter. Men de absolutt fleste er veldig hyggelige og jordnære. I mitt investeringsmiljø, tidligfaseselskaper, vil jeg nesten tørre å påstå at det nesten ikke finnes "rike idioter". De fleste har dyp respekt for de som prøver seg som grundere.

Rikdom gjør iallfall ikke livet ditt perfekt ;) Man blir heller ikke direkte lykkelig av det, men det kan hjelpe deg å unngå ting som gjør deg ulykkelig. 

Anonymkode: d9f06...912

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Litt samme som over her. Man blir jo ikke lykkelig, men livet blir enklere. Lever helt edruelig, ingen hadde gjettet at vi har en del mer penger enn snittet. Kjøper det vi vil av mat, gjør ellers ikke noe ekstravagant, har et "lite" hus. 

Anonymkode: 310db...82d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lever normalt, men har en frihet pga økonomien som gjør livet lettere. Ingen vet hvordan min økonomi egentlig er. Lever normalt, bor normalt, men har råd til å reise hvor jeg vil, gjøre hva jeg vil. Men er lite materialistetisk, gjennomsnittlig bolig og bil. Det gir meg bare mer frihet rett og slett.

Anonymkode: 6df29...408

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere virker jordnære og snille rike mennesker! 😊👍🏻

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever med god vin og nøye med klokker. Så er kvalitet på mat viktig. Tilgang på sjåfører, fine biler og stort sett dyre vaner. Bor selvfølgelig med stor seng og brygge. Så kommer jeg inn der eliten møtes som stort sett er stengt for offentligheten til fortvilelse for sosialister. 

Anonymkode: 4f947...5e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lever med god vin og nøye med klokker. Så er kvalitet på mat viktig. Tilgang på sjåfører, fine biler og stort sett dyre vaner. Bor selvfølgelig med stor seng og brygge. Så kommer jeg inn der eliten møtes som stort sett er stengt for offentligheten til fortvilelse for sosialister. 

Anonymkode: 4f947...5e4

Litt of topic, men dyre klokker er en sånn typisk dings som folk med mye penger alltid har. Jeg har klokke på mobilen, så lurer alltid på hvorfor??

Anonymkode: 3a65e...5dc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare minne på at Exit er basert på historier fra virkeligheten. Det er nettopp slike investorer fungerer i dagliglivet!

Anonymkode: c0cda...9e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt of topic, men dyre klokker er en sånn typisk dings som folk med mye penger alltid har. Jeg har klokke på mobilen, så lurer alltid på hvorfor??

Anonymkode: 3a65e...5dc

Svaret er status og signalisering av status. Når jeg kan bruke 50-500 tusen på en klokke, som virkelig egentlig ikke er nødvendig, så signaliserer jeg at jeg er så rik at jeg kan bruke så mye penger på noe som egentlig er unødvendig. 

Dvs. en rask måte å fortelle ukjente på at jeg er rik. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svaret er status og signalisering av status. Når jeg kan bruke 50-500 tusen på en klokke, som virkelig egentlig ikke er nødvendig, så signaliserer jeg at jeg er så rik at jeg kan bruke så mye penger på noe som egentlig er unødvendig. 

Å signalisere til andre rike da eller? Jeg bruker klokker for å ha oversikt over tiden uten å måtte se på mobilen og bli distrahert over at jeg har fått 5 nye meldinger 13 mail osv. i møter. Til tross for klokkebehovet kjøper jeg ikke dyre klokker og kan heller ikke se forskjellen på ei klokke til 1500 og 100 000 kr. 

Anonymkode: 9a047...b54

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke dyre ting fordi jeg skal vise dem til omverdenen, det ser jeg ikke hensikten med. Jeg kjøper kun det jeg liker og synes er fint (og som fyller en funksjon). Det jeg liker best ved å være velstående, er at jeg ikke trenger å bekymre meg for penger, og jeg har muligheten til å hjelpe. Jeg lever forholdsvis nøkternt (kommer selvsagt an på øyet som ser) fordi jeg også ønsker å gi sønnen min en god fremtid. Han vil arve alt, jeg ønsker å trygge fremtiden hans.

Anonymkode: 18f11...d50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan stort sett kjøpe det jeg vil, men gjør det ikke. Er ikke glad i shopping. Dessuten husker jeg veldig godt en annen tid, da man måtte snu på krona. Det beste med å ha god råd, er at man kan hjelåe barna inn på boligmarkedet, slik at de får en annen start på voksenlivet enn en selv hadde. Mener selv at jeg er raus, og har muligheten til å være det. Stort hus, hytte, «dyr» bil, men ikke noe luksusliv. Handler first price og IKEA, unner meg hudpleie, frisør og klær av kvalitet. Men sett i forhold til dem i exit, er jeg nok en «fattiglus»

Nok penger gir trygghet i livet, men har aldri hatt noe behov for å flashe noe som helst, derfor tror jeg ingen er misunnelige heller.

Det «perfekte liv» er det vel ingen som har, men man kan gjøre mye selv for å ha et godt liv.

Anonymkode: 9f136...e8e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor har du behov for å fortelle at du er rik?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, OPIgirl said:

Hvorfor har du behov for å fortelle at du er rik?

Jeg tror du skal ta svarene her med en klype salt. Virkelig rike har normalt lite behov for å brette ut det på kvinneguiden, selv som anonym. Virkelig rike menn bruker neppe tiden som nettroll her inne. 

• Liker 21
Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov. 

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt om vi teller som rik, men min mann og jeg har begge inntekter på omkring 2 millioner, og har hatt det i mange år. Pengene er investert i fond og eiendom, og vi er nå finansielt uavhengig (investeringer på 10 mill + utenom primærbolig).

Vi lever rimelig nøkternt, har et samlet årsbudsjett som tilsvarer to gjennomsnittlige lønninger. Har en billig bil, shopper aldri og var sist på ferie for 3 år siden. Min mann har dog en dyr klokke. Og før corona hendte det vi gikk ut og spiste. Tror ikke de rundt oss vet vi har mye penger. 

Vi har et barn (og skal ikke ha flere), og hun fikk omkring 100.000 til jul. Satt inn på pensjons og fond sparing. Hun er 4 måneder. Så det er vel det eneste spesielle vi gjør. Og så sparer jeg i fond til fadder barnet mitt (og hans søster, så de kan få en litt stor sum til konfirmasjonen).

Anonymkode: e9469...1ab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selvtjent millionær og det er også min samboer. Vi lever nøytralt og enkelt, det er ingen som kan se på oss at vi har mye penger. Vi er også gjeldfrie. Jeg kjøper sjelden klær/sko, og handler alltid på tilbud. Sliter ut før jeg kjøper nytt, og handler gjerne brukt. Har ikke merkeklær. Er opptatt av matsvinn og kjøper datomat. Det eneste luksus som jeg unner meg er hudbehandling på salong en gang i blant, ikke noe fast. Reiser til syden 1 uke ca annethvert år. 

Selv om vi har mye penger så vet jeg at ting kan skje og trange tider kan komme. 

Anonymkode: 08ccb...c35

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er selvtjent millionær og det er også min samboer. Vi lever nøytralt og enkelt, det er ingen som kan se på oss at vi har mye penger. Vi er også gjeldfrie. Jeg kjøper sjelden klær/sko, og handler alltid på tilbud. Sliter ut før jeg kjøper nytt, og handler gjerne brukt. Har ikke merkeklær. Er opptatt av matsvinn og kjøper datomat. Det eneste luksus som jeg unner meg er hudbehandling på salong en gang i blant, ikke noe fast. Reiser til syden 1 uke ca annethvert år. 

Selv om vi har mye penger så vet jeg at ting kan skje og trange tider kan komme. 

Anonymkode: 08ccb...c35

Selvfølgelig er du millionær når du er så gjerrig som du forteller her! Unn deg litt bedre mat enn first price ‘a.. du dør liksom ikke av å spandere litt på deg. Du tar ikke med pengene til graven heller.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rich people stay rich by living like they’re broke. Broke people stay broke by living like they’re rich.

Det ligger noe i det. Bare ved å se på svarene her og sammenligne med egne erfaringer. Mine besteforeldre hadde penger, men var nøysom i hverdagen. Likevel manglet de ingenting, og kjøpte gjerne det dyreste når de først skulle ha noe nytt. De ville heller betale for kvalitet, og det lønte jo seg siden det varte lenger. Likevel var det ingen som kunne se at de hadde penger, da de var veldig A4 med hus, bil og klær. De unnet seg likevel gullklokker og diamantringer ved spesielle anledninger. Foreldrene mine har også veldig romslig økonomi, de mangler ingenting og unner seg hva de vil. Det er mer tydelig utad at de har penger siden de har flere eiendommer, biler og andre luksusvarer.

Anonymkode: 9f574...543

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rich people stay rich by living like they’re broke. Broke people stay broke by living like they’re rich.

Det ligger noe i det. Bare ved å se på svarene her og sammenligne med egne erfaringer. Mine besteforeldre hadde penger, men var nøysom i hverdagen. Likevel manglet de ingenting, og kjøpte gjerne det dyreste når de først skulle ha noe nytt. De ville heller betale for kvalitet, og det lønte jo seg siden det varte lenger. Likevel var det ingen som kunne se at de hadde penger, da de var veldig A4 med hus, bil og klær. De unnet seg likevel gullklokker og diamantringer ved spesielle anledninger. Foreldrene mine har også veldig romslig økonomi, de mangler ingenting og unner seg hva de vil. Det er mer tydelig utad at de har penger siden de har flere eiendommer, biler og andre luksusvarer.

Anonymkode: 9f574...543

Altså dine besteforeldre og foreldre hørtes ikke gjerrige ut. De unte seg fine ting i ny og ne. Men å spare penger når det kommer til kvalitet på mat og slite ut klær høres ut som en sikkelig gjerrigknark. Sier heller ikke man skal gå berserk med sløsing av penger. Men litt kvalitet kan man unne seg hvis man har råd til det mener jeg da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...