Gå til innhold

Mitt barn ble utredet for autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skriver egentlig dette for å betrygge foreldre som kanskje går rundt med en klump i magen. Jeg har vært der selv. Jeg må først påpeke at det alltid uansett er viktig å be om utredning når man er bekymret. 

Jeg var veldig bekymret for mitt første barn. Fra babytiden var ikke ting helt slik vi forventet. Barnet responderte godt nok til oss, men ble stille og innesluttet blandt andre. Det ble påpekt av helsesøster at barnet var forsinket i visse motoriske mål. Og senere barnehagen. Barnet fulgte ikke utviklingen sosialt advekat Blant jevnaldrende og var sen språklig. Ppt ble kalt inn, vi tok kontakt med fastlege og fikk henvisning til BUP som også var bekymret og henviste til utredning for autisme på sykehus. 
Etter en lengre utredning ble det klart at barnet hadde ikke autisme, kanskje en forsinkelse i utviklingen. 
Det var en enorm lettelse. Dette var noe barnet kunne vokse av seg. 

I dag er barnet 9 år. Og jeg hadde nesten glemt bekymringene mellom babytid til 3 års alder, hadde det ikke vært for at jeg kom i snakk med en annen mor med klump i magen. 
I dag er barnet fullstendig oppegående sosialt, klok og reflektert og på andre områder helt normal og advekat i sin utvikling. Det er ikke antydning til autistisk oppførsel.

Jeg husker nå alle timene med å saumfare info om autisme og Asperger, behandlinger og forløp. Jeg var nesten overbevist, for BUP trodde jo også at Asperger var en større mulighet. sorgen over at barnet kanskje ikke kom til å få en like enkel fremtid som andre var enorm. 

Jeg vet ikke om dette er til hjelp for noen å skrive dette, men enkelte ganger er det ikke så ille som man tror i hvertfall. 

Anonymkode: 87d20...3a1

• Liker 30
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mitt barn skal utredes for autisme nå snart og jeg er så redd for at det kan være nettopp det.. for meg virker det mer som om dere har hatt flaks, det er ikke ofte det skjer dessverre.

Anonymkode: 76706...cd9

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mitt barn skal utredes for autisme nå snart og jeg er så redd for at det kan være nettopp det.. for meg virker det mer som om dere har hatt flaks, det er ikke ofte det skjer dessverre.

Jeg forstår det, og det er lite jeg egentlig kan si som er betryggende. Men jeg var ganske redd selv da mitt barn ble sendt til utredning. Jeg postet blant annet ofte her, og hadde lange samtaler med venner med aspberger. Så jeg var svært overbevist. Vi hadde flaks, helt klart. I dag er det ingen tvil om at barnet ikke har autisme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår det, og det er lite jeg egentlig kan si som er betryggende. Men jeg var ganske redd selv da mitt barn ble sendt til utredning. Jeg postet blant annet ofte her, og hadde lange samtaler med venner med aspberger. Så jeg var svært overbevist. Vi hadde flaks, helt klart. I dag er det ingen tvil om at barnet ikke har autisme.

Hvilke symptomer hadde barnet ditt som gjorde at de mistenkte autisme? ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke symptomer hadde barnet ditt som gjorde at de mistenkte autisme? ❤️

Det var visse motoriske forsinkelser (som rulling) som baby, stimming som vifting med hender, småhopping, repetisjoner av ord og fraser. Barnet var også forsinket språklig, grovmotorisk og viste veldig liten interesse for å leke med jevnaldrende og andre enn oss. Barnet kunne også forsvinne i sin egen verden og ikke høre når vi henvendte oss og forsøkte å få oppmerksomhet. Reagerte ikke på eget navn.

Barnet fikk også oppheng på visse interesser og sanger/regler og måtte ha disse sangene og reglene for å regulere seg. Overganger var svært problematiske for barnet å håndtere og trengte mye tid og tålmodighet, f.eks hjem fra barnehagen, kle av og på etc. 

Når jeg leser dette ser jeg jo godt Også hvorfor vi var bekymret. Vi var som sagt også i langvarige undersøkelser rundt dette, så autisme ble utelukket etter lengre tid. 

barnet da og nå er som natt og dag, og har tatt virkelige kvantesteg i utviklingen. For nå opplever jeg (Og skolen) barnet som et helt normalt utviklet barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var visse motoriske forsinkelser (som rulling) som baby, stimming som vifting med hender, småhopping, repetisjoner av ord og fraser. Barnet var også forsinket språklig, grovmotorisk og viste veldig liten interesse for å leke med jevnaldrende og andre enn oss. Barnet kunne også forsvinne i sin egen verden og ikke høre når vi henvendte oss og forsøkte å få oppmerksomhet. Reagerte ikke på eget navn.

Barnet fikk også oppheng på visse interesser og sanger/regler og måtte ha disse sangene og reglene for å regulere seg. Overganger var svært problematiske for barnet å håndtere og trengte mye tid og tålmodighet, f.eks hjem fra barnehagen, kle av og på etc. 

Når jeg leser dette ser jeg jo godt Også hvorfor vi var bekymret. Vi var som sagt også i langvarige undersøkelser rundt dette, så autisme ble utelukket etter lengre tid. 

barnet da og nå er som natt og dag, og har tatt virkelige kvantesteg i utviklingen. For nå opplever jeg (Og skolen) barnet som et helt normalt utviklet barn.

Så dere har fått ny utredning og diagnosen er fjernet nå da? BUP er forresten en del av sykehuset 

Anonymkode: 2811e...fbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er like mange ulike personligheter som det er barn. Noen er sene og liker seg best for seg selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men alle disse symptomene høres jo ut som autisme...

Anonymkode: 4bb89...97d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra at det gikk seg til!

Tror dessverre at det er en del overdiagnostisering/sykeliggjøring av normalvariasjoner ute og går. 

Har selv en gutt som andre instanser antyder har en høytfungerende autisme, selv om han aldri var i nærheten av det du beskriver. Vi var aldri bekymret, før mistanken ble lansert bla fra barnehage. Har språkforsinkelse vår også.

Nå er den største utfordringen at han nekter å lære seg bokstaver og lesing. Blånekter. Sier han ikke trenger det. Han går i 2. Har ekstraundervisning. Kunne jublet når han var med på kafé i helga og greide å lese «pizza» på menyen. Rar type, det virker som han kan mer enn han vil vise.

Sosialt går det mye bedre nå enn før han begynte på skolen. 

Vi ser det litt an før vi sender ham til BUP.

Anonymkode: 6d34c...aef

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så dere har fått ny utredning og diagnosen er fjernet nå da? BUP er forresten en del av sykehuset 

Anonymkode: 2811e...fbc

Nei barnet ble aldri diagnostisert med autisme. BUP diagnostiserte ikke barnet med autisme, men pga mistanke om det henviste de barnet videre til utredning hos spesialister på et sykehus. spesialistteamet utelukket autisme. 

BUP vi dro til lå ikke på et sykehus, selv om det er en del av det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For oss ble det diagnose.

Svært høytfungerende barneautisme. 

Han hadde mildere symptomer enn det TS beskriver. 

Anonymkode: 922dc...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men alle disse symptomene høres jo ut som autisme...

Anonymkode: 4bb89...97d

Ja, det gjør jo det. Men det var altså ikke autisme, selv om vi var redde for dette med god grunn. 

Så bra at det gikk seg til!

Tror dessverre at det er en del overdiagnostisering/sykeliggjøring av normalvariasjoner ute og går. 

Har selv en gutt som andre instanser antyder har en høytfungerende autisme, selv om han aldri var i nærheten av det du beskriver. Vi var aldri bekymret, før mistanken ble lansert bla fra barnehage. Har språkforsinkelse vår også.

Nå er den største utfordringen at han nekter å lære seg bokstaver og lesing. Blånekter. Sier han ikke trenger det. Han går i 2. Har ekstraundervisning. Kunne jublet når han var med på kafé i helga og greide å lese «pizza» på menyen. Rar type, det virker som han kan mer enn han vil vise.

Sosialt går det mye bedre nå enn før han begynte på skolen. 

Vi ser det litt an før vi sender ham til BUP.

Anonymkode: 6d34c...aef

Det er godt å høre at det går bra med han sosialt nå! Det finnes jo ulike grader av autisme og det høres ut som han fungerer bra. 🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For oss ble det diagnose.

Svært høytfungerende barneautisme. 

Han hadde mildere symptomer enn det TS beskriver. 

Anonymkode: 922dc...155

Det er godt å høre at det ble svært høytfungerende autisme. Jeg har flere høytfungerende autistiske venner og de lever et tilnærmet normalt sosialt liv, med jobb og venner. Felles for disse er at de har hatt god hjelp og et ressurssterkt støtteapparat. 

ja når jeg leser det jeg har skrevet over ser jeg jo at han hadde sterke symptomer på autisme.

Det ble mistenkt en annen diagnose etter endt utredning, innen ADHD som senere også har blitt utelukket da han utviklet seg normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han var vel bare en såkalt «late bloomer» og det er det ikke noe i veien med. Dere er virkelig heldige :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, Ts. Vi går gjennom dette  nå, barnet vårt er 3 år.  Er under utredning for autisme, 
på sykehus de ga oss ikke diagnose, men barnet lo innen gjennomsnitt innen diagnose, barnet har ikke språk, vifter inne mellom hender skuldre høy når han blir glad eller når han ser på noe i tlf legger fra seg tlf og legger seg på gulvet og vifter med hender og føtter, går på tær, ikke fast men vi opplever vis han har løftet på kroppen sin for å se hva som ligger opp på benken, så går han 2-3 skritt på tær. 
- nikker ikke ( som for å si ja)

- rister ikke på hodet( som å si neikr

- peker ikke, har sett to ganger bare han pekt for å vise meg noe. Eller mere aldri. Mannen tror ikke på at han har gjort dette, og skjelte meg ut foran legene på sykehus at jeg lyver, jeg som er med barnet mest med barnet etter bhg.

alt var som normalt til barnet var 14 mnd, så begynte jeg å

bekymre meg når ikke pekte, blikk var kort, ikke alltid reagerte på navn, men i de første 14 mnd helt normal var han, ser veldig ofte de videoene. Med engang reaksjon på sin navn, skikkelig blikk kontakt, viser interesse.

sprøsmål til deg Ts.

- hvor gammel  var ditt barn når dere var på utredning ? ( Min fylte 3 år på den samme måned vi hadde utredning. )

- Sa de med engang ifra eller sa de at de  må se på barnet mere om 1/2 år? ( som de sa til oss)

- hadde du flere som støttet deg? ( hos meg er det ingen, sier jeg blir gal og leser for mye info og at jeg har et frisk barn, jeg vil tror på dette. Men jeg kan ikke, fordi jeg må være tidlig ute å hjelpe barnet vis det skal vise seg å være autisme.) 

Anonymkode: dc739...595

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 18.40):

Jeg skriver egentlig dette for å betrygge foreldre som kanskje går rundt med en klump i magen. Jeg har vært der selv. Jeg må først påpeke at det alltid uansett er viktig å be om utredning når man er bekymret. 

Jeg var veldig bekymret for mitt første barn. Fra babytiden var ikke ting helt slik vi forventet. Barnet responderte godt nok til oss, men ble stille og innesluttet blandt andre. Det ble påpekt av helsesøster at barnet var forsinket i visse motoriske mål. Og senere barnehagen. Barnet fulgte ikke utviklingen sosialt advekat Blant jevnaldrende og var sen språklig. Ppt ble kalt inn, vi tok kontakt med fastlege og fikk henvisning til BUP som også var bekymret og henviste til utredning for autisme på sykehus. 
Etter en lengre utredning ble det klart at barnet hadde ikke autisme, kanskje en forsinkelse i utviklingen. 
Det var en enorm lettelse. Dette var noe barnet kunne vokse av seg. 

I dag er barnet 9 år. Og jeg hadde nesten glemt bekymringene mellom babytid til 3 års alder, hadde det ikke vært for at jeg kom i snakk med en annen mor med klump i magen. 
I dag er barnet fullstendig oppegående sosialt, klok og reflektert og på andre områder helt normal og advekat i sin utvikling. Det er ikke antydning til autistisk oppførsel.

Jeg husker nå alle timene med å saumfare info om autisme og Asperger, behandlinger og forløp. Jeg var nesten overbevist, for BUP trodde jo også at Asperger var en større mulighet. sorgen over at barnet kanskje ikke kom til å få en like enkel fremtid som andre var enorm. 

Jeg vet ikke om dette er til hjelp for noen å skrive dette, men enkelte ganger er det ikke så ille som man tror i hvertfall. 

Jeg har samme erfaring som deg. Jeg var 110 % sikkert på at det var autisme. Nå er også mitt barn 9 år å alt av tegn på autisme er borte. Så ser nå i ettertid at det var riktig at han ikke fikk diagnosen.

Anonymkode: cbf60...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 20.42):

Sønnen min hadde omtrent alle symtomene i boken på autisme,men likevel var det ikke det. Her kom det frem at barnet var veldig utrygg i barnehagen å derfor oppførte han på en veldig spesiell måte som kunne minne om autisme. Når han begynte på skolen å når han ble trygg der,så forsvant alle tegnene på autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har samme erfaring som deg. Jeg var 110 % sikkert på at det var autisme. Nå er også mitt barn 9 år å alt av tegn på autisme er borte. Så ser nå i ettertid at det var riktig at han ikke fikk diagnosen.

Hvilke autismesymptomer hadde barnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sønnen min hadde omtrent alle symtomene i boken på autisme,men likevel var det ikke det. Her kom det frem at barnet var veldig utrygg i barnehagen å derfor oppførte han på en veldig spesiell måte som kunne minne om autisme. Når han begynte på skolen å når han ble trygg der,så forsvant alle tegnene på autisme. 

Men oppførte han seg annerledes hjemme enn i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvilke autismesymptomer hadde barnet ditt?

Alle tegn i boken egentlig. Men viste seg at det var andre grunner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...