Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok min faste buss i går, og bussjåføren kjørte en annen rute enn vanlig.

Jeg trodde først jeg hadde satt meg på feil buss, for plutselig svingte sjåføren bussen inn til siden, gikk ut og forsvant inn i et hus med en stor pakke. 

Jeg begynte å stresse meg opp, for jeg måtte rekke å hente 6 åringen min før sfo stengte. 

Etter 10-12 minutter kom sjåføren ut på trappen sammen med de som bodde i huset, de ble stående å snakke, smile og klemme hverandre, og så ruslet sjåføren rolig inn i bussen før han kjørte videre. 

Jeg gikk frem i bussen og ropte frem til sjåføren (koronastengt helt fremme) og spurte hvorfor han hadde stoppet bussen og vært borte så lenge.

Jeg sa at nå kom jeg ikke til å rekke den andre bussen jeg måtte ta for å kunne hente barnet mitt, men sjåføren bare heiste på skuldrene og sa ikke noe spesielt. Eller så forstod han ikke hva jeg sa, for han var utenlandsk.. 

Ringte til busselskapet da jeg kom hjem, tømte meg for edder og galle og sa at dette er overhodet ikke akseptabelt.

På grunn av sjåførens private ærend, så fikk jeg en stressende dag og barnet mitt ble stående utenfor den stengte sfo i 20 minutt og vente i mange minusgrader. 

Fikk bare et svada svar om at de skulle snakke med sjåføren og blablabla... 😒

En av de andre passasjerene fortalte meg at hun hadde opplevd flere ganger at denne sjåføren, og en annen fra samme kontinent, brukte å ta noen avstikkere når de kjørte buss. 

Dette må jo være uakseptabelt? 

Anonymkode: 44387...28d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig ikke greit

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Denne sjåføren var afrikansk og har jo litt sånn manana manana holdning til klokkeslett og tempo tror jeg.

Den andre passasjeren fortalte meg at hun flere ganger hadde opplevd at denne sjåføren og en annen sjåfør som også var afrikansk, pleid å ta noen avstikkere når de kjørte buss.

Det er ikke sikkert det har noe med hvor de kommer fra, men jeg kjenner flere afrikanere privat og de er veldig avslappet i forhold til klokken.

Det er liksom ikke noe som haster.. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette er selvfølgelig ikke greit! Bussjåføren skal følge den vanlige ruten og selvfølgelig være fremme til fastsatt tid.

Men det er heller ikke greit å ringe til busselskapet og «tømme deg for eder og galle». Det er lov å vere irritert og du skal selvfølgelig gi beskjed til de, men å ta det ut på den stakkaren som sitter på kundeservice og absolutt ikke er skyld i dette, det er ufint. Sånne mennesker som skjeller ut kundeservice på telefon irriterer meg noe voldsomt.

Anonymkode: b2c56...eb9

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Husker det var vanlig da jeg var i England på 90-tallet😁 opplevde at en bussjåfør dro hjemmom til kona og fikk med seg en termos kaffe. En annen stoppet innom MC Donalds og kjøpte med seg mat der før vi kjørte videre. Opplevde det som litt rart, men også litt artig ! Passet alltid på å ha god tid om vi skulle rekke noe viktig. 

Dette var bybusser i Brighton. Aldri opplevd i Norge.

Anonymkode: d5c9f...2ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg sendt en skriftlig klage til busselskapet. Oppgitt tidspunkt, rute og bussnummer.

Anonymkode: 759e3...ba9

• Liker 12
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne sjåføren var afrikansk og har jo litt sånn manana manana holdning til klokkeslett og tempo tror jeg.

Den andre passasjeren fortalte meg at hun flere ganger hadde opplevd at denne sjåføren og en annen sjåfør som også var afrikansk, pleid å ta noen avstikkere når de kjørte buss.

Det er ikke sikkert det har noe med hvor de kommer fra, men jeg kjenner flere afrikanere privat og de er veldig avslappet i forhold til klokken.

Det er liksom ikke noe som haster.. 

Ts

Og dette blir på godt rasistisk kalt for african time, ikke manana manana. Greit å skille kontinentene fra hverandre når du først skal generalisere.

Endret av Amy Pond
  • Liker 9
  • Hjerte 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme med Hellas og grekere, håpløst å forholde seg til avtaler.

Sånn generelt, alle er sikkert ikke like sløve :) 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke greit. Hadde sendt klage med hvilken rute det gjelder og klokkeslettet du tik bussen. Jeg har klagd på bussjåførene på min rute mange ganger, de kjører for fort eller så glemmer de å stoppe selv om det er trykket på knappen. Klagde også en gang på vegne av en eldre dame. Bussjåføren stoppet ved et stopp og slapp inn tre stykker som stod og ventet. I det den gamle damen var i ferd med å sette rullatoren sin inn på bussen, lukket han døren og bare kjørte. Rakk ikke engang å reagere, men flere ropte til han for å gjøre han oppmerksom på hva han gjorde. Da sendte jeg en lang klage da jeg kom hjem... får alltid bare svada-svar tilbake om at de skal ta det videre 🙄

Jeg er sikkert kunden fra helvete, men det er faktisk helt uholdbart at en som får betalt for å kjøre buss med betalende passasjerer skal holde på slik visse sjåfører gjør.

Anonymkode: 778c9...f52

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Amy Pond skrev (9 minutter siden):

Og dette blir på godt rasistisk kalt for african time, ikke manana manana. Greit å skille kontinentene fra hverandre når du først skal generalisere.

Jg vet at mange afrikanere tar seg god tid i forhold til klokkeslett, ihvertfall når de bor i hjemlandet. 

Jeg bodde i Kampala en sommer og da ble jeg kjent som hun hvite som løp bortover fortauet, istedenfor å subbe og gå rolig slik som afrikanerne gjorde. Jeg måtte legge bånd på meg selv for å klare å gå like rolig som de fleste innfødte gjorde. 

Jeg lærte da at å avtale noe klokken 11:00 betydde like gjerne at de kom 11:20, 11:50, 12:10 eller 12: 30 og det var helt greit for de, men ikke for meg selvfølgelig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Husker det var vanlig da jeg var i England på 90-tallet😁 opplevde at en bussjåfør dro hjemmom til kona og fikk med seg en termos kaffe. En annen stoppet innom MC Donalds og kjøpte med seg mat der før vi kjørte videre. Opplevde det som litt rart, men også litt artig ! Passet alltid på å ha god tid om vi skulle rekke noe viktig. 

Dette var bybusser i Brighton. Aldri opplevd i Norge.

Anonymkode: d5c9f...2ee

Ts her. 

Jeg bodde også i Brighton i 88-90 og tok masse buss, men opplevde aldri at sjåførene gjorde private ærend der. 

Jeg tok mye bussen fra Cromwell Road i Hove og forbi Seven Dials og til jernbanestasjon.. 

Ts

Skrevet

En litt annen sak men sjåføren på skolebussen jeg tok på ungdomsskolen var gal. Greit nok at ikke alle ungdommene oppførte seg eksemplarisk hele tiden men... 

Hvis noen bråkte litt så kunne han plutselig bråbremse slik at folk og sekker fløy veggimellom (ikke belter på bussen på den tiden, og vi var så mange at mange måtte stå. Flere har fått småskader. Han kunne plutselig nekte å stoppe fordi noen hadde bråket, slik at folk måtte bli med til neste stopp og gå tilbake. Han kjørte også forbi skolen en gang og bare fortsatte og sa at han ville vi skulle komme for sent slik at vi fikk problemer.

En gang ble han skikkelig sint på meg fordi jeg trykket for tidlig på stoppknappen. Jeg trykket rett etter det andre busstoppet, da bråbremset han og kastet meg av bussen langs veien, slik at jeg måtte gå langs veien. Det er smal, svingete vei uten fortau, og ganske mye trafikk, ikke et sted man bør gå! 

Han var rett og slett gal og burde aldri kjørt skolebuss. Men han var norsk da. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler. 

Alle busselskap kjører på anbud. Prisen er presset veldig lavt. Og de får heftige bøter ved forsinkelser. Noe av det viktigste for å holde lønnsomheten på et akseptabelt nivå er å unngå disse bøtene, og det kjøres tette analyser på ruter, og personer. En sjåfør som ofte er forsinket vil bli særskilt fulgt opp. Så situasjonen du beskriver er helt umulig slik markedet er i Norge i dag. 

Anonymkode: 1f90c...4b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jg vet at mange afrikanere tar seg god tid i forhold til klokkeslett, ihvertfall når de bor i hjemlandet. 

Jeg bodde i Kampala en sommer og da ble jeg kjent som hun hvite som løp bortover fortauet, istedenfor å subbe og gå rolig slik som afrikanerne gjorde. Jeg måtte legge bånd på meg selv for å klare å gå like rolig som de fleste innfødte gjorde. 

Jeg lærte da at å avtale noe klokken 11:00 betydde like gjerne at de kom 11:20, 11:50, 12:10 eller 12: 30 og det var helt greit for de, men ikke for meg selvfølgelig. 

Ts

Herregud. Det er sant. 

Går ved siden av en slik og man går så sakte at man får angst til slutt. Slow motion. Til å dø av. 

Anonymkode: f2902...239

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tviler. 

Alle busselskap kjører på anbud. Prisen er presset veldig lavt. Og de får heftige bøter ved forsinkelser. Noe av det viktigste for å holde lønnsomheten på et akseptabelt nivå er å unngå disse bøtene, og det kjøres tette analyser på ruter, og personer. En sjåfør som ofte er forsinket vil bli særskilt fulgt opp. Så situasjonen du beskriver er helt umulig slik markedet er i Norge i dag. 

Anonymkode: 1f90c...4b5

Dette er i Bergen,altså er det Skyss som er busselskapet.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da hadde jeg sendt en skriftlig klage til busselskapet. Oppgitt tidspunkt, rute og bussnummer.

Da sender du klage samt kopi til noen sjefer litt høyere opp, i tillegg kan du klage under innlegg de legger ut på fb-siden deres! Se i sitatet under, om du bor på en av de stedene sender du mail til Tide også! (www.tide.no)

Sitat

I tidligere Hordaland fylke kjører Tide Buss på kontrakt for Skyss på rutebussene på Osterøy, Bergen Nord, Bergen Sentrum, Bergen Sør og Os, Hardanger / Voss samt Austevoll. For ruter, takster og annen informasjon se SKYSS sine nettsider.

Anonymkode: 8ef8a...195

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette.

Ikke alle er egnet til å kjøre buss. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Send klage. Er mange dårlige sjåfører der ute. 

Anonymkode: 814d4...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette typisk afrikanere? Vi har en vikar fra Afrika. Han vil helst gjøre minst mulig på jobb. I dag var han ferdig med sine oppgaver ganske fort. Da kom han bort til meg for å prate. Men jeg holdt på å flytte tunge esker. Trodde kanskje han hjalp meg. Men nei, han stod der i 20 minutter og pratet og kikket på meg imens jeg slet meg ut med de eskene. Jeg kunne selvfølgelig sagt at han skal hjelpe meg. Men jeg er ikke hans leder, og jeg vet ikke hvordan han tar det. Trodde faktisk at han tenkte litt selv. 

Anonymkode: 5d3d3...d91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (7 timer siden):

En litt annen sak men sjåføren på skolebussen jeg tok på ungdomsskolen var gal. Greit nok at ikke alle ungdommene oppførte seg eksemplarisk hele tiden men... 

Hvis noen bråkte litt så kunne han plutselig bråbremse slik at folk og sekker fløy veggimellom (ikke belter på bussen på den tiden, og vi var så mange at mange måtte stå. Flere har fått småskader. Han kunne plutselig nekte å stoppe fordi noen hadde bråket, slik at folk måtte bli med til neste stopp og gå tilbake. Han kjørte også forbi skolen en gang og bare fortsatte og sa at han ville vi skulle komme for sent slik at vi fikk problemer.

En gang ble han skikkelig sint på meg fordi jeg trykket for tidlig på stoppknappen. Jeg trykket rett etter det andre busstoppet, da bråbremset han og kastet meg av bussen langs veien, slik at jeg måtte gå langs veien. Det er smal, svingete vei uten fortau, og ganske mye trafikk, ikke et sted man bør gå! 

Han var rett og slett gal og burde aldri kjørt skolebuss. Men han var norsk da. 

Hvor var dette? Høres likt ut som den bussen jeg tok på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 1533a...3c7

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...