AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Hei! Jeg har 100.000 som står på brukskonto, og vurderer å sette de i fond. Det finnes derimot en sjanse for at jeg skal ta ut pengene alllerede etter 6 månederstid. Er det derfor ikke verdt å sette i fond? Jeg skjønner at jeg risikerer at pengene går ned i verdi, men den risikoen er jeg villig til å ta. Jeg tenker meg på gebyr, skatt osv Anonymkode: e7371...5e0
Summeer Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Nei, 5 års perspektiv på penger som settes i fond. Gebyrer og risiko for kursfall gjør at det ikke er lurt å putte penger du trenger iløpet av 6mnd i fond. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 De fleste steder tar ikke kjøps- eller salgsgebyr for fond lenger. Det eneste du må bekymre deg for er derfor risikoen for børskrasj. Skatten følger avkastningen, taper du penger får du fradrag på skatten. Anonymkode: 0512f...117
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Gebyrer på aksjefond er så små at det er ikke noe å tenke på. Skatt betaler du kun av avkastningen så det er ikke relevant for ditt spørsmål. Man sitter da igjen med risikoen for kursfall. Det anbefalte når det gjelder aksjesparing er minimum 3-5 år. Er du villig til å ta risikoen på at verdien kan være halvert når du skal bruke pengene om 6 måneder er det bare å kjøre på. Du kan like gjerne få en avkastning på 10-20-30%. Anonymkode: 98d92...d8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå