AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #21 Skrevet 8. januar 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Er din svimmelhet utredet hos spesialister i Oslo? I type TRVstol? Å sitte på høye bølger er typisk krystaller i midtre buegang. Om man derimot fikk plagene etter en reise, kan det være landgangssyndrom. Kryststallsyke er utelukket. Er utredet ved Universitetssykehuset i Tromsø. Ørelege, nevrolog, MR og full pakke. Mange undersøkelser. Bl.a en grusom sjekk 🙂. Ligger på en benk mens en maskin spyler vann med annet enn kroppstemperatur inn i ører. Mens en pc registrerer bevegelser i hjernen. Det fremprovoserer svimmelhet hos friske også, og er helt pyton! Anonymkode: 1823f...f78
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #22 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden du er blitt utredet uten funn, kan jeg fortelle hva som gjør meg svimmel. Jeg er for øvrig ikke utredet ifbm svimmelhet, så kanskje har jeg et eller annet, men jeg har triggere jeg kan vise til, som kanskje kan gjelde for deg. Graden av svimmelhet varierer fra mild til såpass at jeg må ligge i fosterstilling med hodet mellom beina, og er i en karusell utav kontroll. Har også svimt av et par ganger. Jeg har angst, og blir svimmel i perioder med mye angst. Jeg blir svimmel av stress og mas, også høye lyder over tid eller musikkgenre metal. Jeg blir svimmel av å være sulten. Jeg blir svimmel av migrene (selv uten hodepine). Jeg blir svimmel om jeg snur hodet fort. Jeg blir svimmel i bil og båt. Jeg blir svimmel av å se oppover/hodet vendt opp (ikke i liggende stilling, men ta hodet bakover). Jeg blir svimmel av "slag" mot hodet, typisk å bli klappa på hodet eller selvfølgelig om jeg dunker meg i noe. Jeg blir svimmel om jeg står oppreist lenge (stillestående, i bevegelse er det greit). Anonymkode: de065...99f Har du sjekket blodtrykket? Det kan være et sted å begynne. Anonymkode: e23ec...5c3
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. januar 2021 #23 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kryststallsyke er utelukket. Er utredet ved Universitetssykehuset i Tromsø. Ørelege, nevrolog, MR og full pakke. Mange undersøkelser. Bl.a en grusom sjekk 🙂. Ligger på en benk mens en maskin spyler vann med annet enn kroppstemperatur inn i ører. Mens en pc registrerer bevegelser i hjernen. Det fremprovoserer svimmelhet hos friske også, og er helt pyton! Anonymkode: 1823f...f78 Kalorisk test ja :) Den tester balansenerven. Det er den gammeldagse måten å gjøre det på. Kaldt vann, og varmt vann. Den med nyere utstyr er helt uten ubehag :) Har prøvd begge deler selv. Jeg skal ikke kverulere her, men poenget mitt er bare at endel sykehus bruker gammelt utstyr og briller som for noen gir feil svar. Altså at de ikke finner noe. Av erfaring i den gruppa jeg er i på FB er det mange i nord som sliter med feil diagnose, og går lenge med feil. Dersom Tromsø brukte Bartels- eller Frentzelbriller er det utdatert utstyr. De jeg kjenner til som nylig har vært der har blitt undersøkt med dette. Men jeg skal ikke kverulere, jeg bare snakker av egen dyrekjøpt erfaring. Jeg «hadde ikke» krystallsyke i 6 mnd hos noen av spesialistene jeg var hos, heller ikke ØNH. Hadde ett tonn i midtre og i fremre. Hadde dette blitt oppdaget før kunne jeg vært frisk, nå har jeg invalidiserende svimmelhet.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #24 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har du sjekket blodtrykket? Det kan være et sted å begynne. Anonymkode: e23ec...5c3 De fleste sjekker vel blodtrykket med jevne mellomrom? Anonymkode: b1ad4...677
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #25 Skrevet 8. januar 2021 Fnuggolina skrev (12 minutter siden): Kalorisk test ja Den tester balansenerven. Det er den gammeldagse måten å gjøre det på. Kaldt vann, og varmt vann. Den med nyere utstyr er helt uten ubehag Har prøvd begge deler selv. Jeg skal ikke kverulere her, men poenget mitt er bare at endel sykehus bruker gammelt utstyr og briller som for noen gir feil svar. Altså at de ikke finner noe. Av erfaring i den gruppa jeg er i på FB er det mange i nord som sliter med feil diagnose, og går lenge med feil. Dersom Tromsø brukte Bartels- eller Frentzelbriller er det utdatert utstyr. De jeg kjenner til som nylig har vært der har blitt undersøkt med dette. Men jeg skal ikke kverulere, jeg bare snakker av egen dyrekjøpt erfaring. Jeg «hadde ikke» krystallsyke i 6 mnd hos noen av spesialistene jeg var hos, heller ikke ØNH. Hadde ett tonn i midtre og i fremre. Hadde dette blitt oppdaget før kunne jeg vært frisk, nå har jeg invalidiserende svimmelhet. Vært hos to spesialister som utelukket krystallsyke uten noen tvil 🙂 Anonymkode: 1823f...f78
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. januar 2021 #26 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vært hos to spesialister som utelukket krystallsyke uten noen tvil 🙂 Anonymkode: 1823f...f78 Bra TS derimot har jo veldig klassisk foranledning for symptomene. Når det er sagt, så tenker man jo at cervicogen svimmelhet (nakke) kan gi rimelige mye plager. Og vestibulær migrene trenger ikke ha hodepine. Så har man jo også pppd, som kan komme uten bakenforliggende vestibulær lidelse. Lett er det ikke - for mange er det litt elimineringsjakt, forsøk av div medisiner osv. Det er vel fellesen for alle med svimmelhetsplager, uansett årsak.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #27 Skrevet 8. januar 2021 Fnuggolina skrev (42 minutter siden): Bra TS derimot har jo veldig klassisk foranledning for symptomene. Når det er sagt, så tenker man jo at cervicogen svimmelhet (nakke) kan gi rimelige mye plager. Og vestibulær migrene trenger ikke ha hodepine. Så har man jo også pppd, som kan komme uten bakenforliggende vestibulær lidelse. Lett er det ikke - for mange er det litt elimineringsjakt, forsøk av div medisiner osv. Det er vel fellesen for alle med svimmelhetsplager, uansett årsak. Ja, TS bør prøve alt. Noe av det første jeg prøvde var fysioterapi på nakke. Så kiropraktor, og en omstridt behandling av nakke som heter Atlas Profilax. Ikke mange som har lov til å utføre den i Norge. Hjalp dessverre ikke meg, men kanskje andre kan ha nytte av det. Anonymkode: 1823f...f78
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #28 Skrevet 9. juni 2023 Fant TS ut av dette? Anonymkode: eab73...788
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #29 Skrevet 9. juni 2023 Normalt at en kan bli litt svimmel og ør av angst. Tenker du over hvordan du puster? Å puste dypt og riktig kan hjelpe Anonymkode: d277c...4b3
AnonymBruker Skrevet 26. mars #30 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 23.38): Ja, har vært mye plaget med svimmelhet pga. angst. Ikke sånn typisk svimmelhet som man kjenner ved f.eks. krystallsyken, men mer en sånn ør svimmelhet som føles litt mer "inni" hodet på en måte. Umulig å forklare på en fornuftig måte, men man kjenner forskjellen... Har lenge tenkt at det sikkert henger sammen med stive muskler i hode og nakke og rygg, og det bekrefter leger også. Har vært bra fra denne svimmelheten nå en lenger periode, og det er deilig. Så ja, det er i høy grad tilknyttet angst. Anonymkode: 79db5...07c Hei, hvordan går det med deg, hva gjorde du for at ørheten slapp? Anonymkode: b0886...c1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå