AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Hei! Jeg begynte på studie nå i høst og strøk på en og kanskje to (har ikke fått resultat på den andre enda) eksamener. Er helt knust. Dette er drømmeyrket mitt og jeg opplever at jeg forstår pensum. Har alltid fått svært gode tilbakemeldinger på arbeidskrav. Det var en skoleeksamen som ble omgjort til hjemmeeksamen og jeg fikk et ganske stort sjokk da jeg så den. Misforstå meg rett, jeg kunne alt, men det fantes så vidt tid til å gjennomføre alle oppgavene. Det er sikkert vanlig, men etter mange vgseksamener er jeg ikke vant med å ha dårlig tid. 35 prosent strøk.. Jeg føler nå at jeg ikke er flink nok til å studere og at jeg ikke passer til yrket. Jeg har vært kvalm i hele dag og får ikke til å gjøre noe. Kanskje det hadde føltes annerledes om jeg strøk på 3. semesteret, men å stryke på den første eksamenen er helt jævlig. Jeg er livredd for å ikke bestå konte også. Noen som har opplevd dette og har gode ord? Og er 35 prosent som strøk mye eller lite eller helt vanlig? Anonymkode: 7d560...b05 2
Ananas. Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 35% stryk er mye. Det er jo ikke så godt for oss å gjette hvor det gikk galt, men min erfaring er at en del av oss trenger et semester eller to på å skjønne hvordan eksamensoppgaver i studiene man tar egentlig skal besvares. Det trenger ikke å bety at du ikke har skjønt pensum, men at du ikke har skjønt "arbeidsmåten" og hva som er relevant når. Min aller første eksamensoppgave som student minnet nok mer om et essay/refleksjonstekst enn en fagtekst, fordi jeg ikke skjønte hva slags krav faget stilte. I den andre gikk jeg i motsatt grøft, og refererte absolutt alt jeg kunne om emnet, helt uten å vise selvstendighet eller refleksjon. Ikke fordi jeg ikke kunne, men fordi jeg ikke skjønte bedre. Jeg svarte på oppgaveformuleringen, men brukte ikke kunnskapen i faget på riktig måte. Jeg fikk aldri stryk, men fikk jo karakterer godt under det jeg kunne fått, dersom jeg hadde fått med meg hvordan jeg skulle jobbet. Be om begrunnelse for karakteren, og se på dette som en mulighet til å lære, ikke som en trøkk i trynet - selv om jeg har veldig forståelse for at det er sånn du opplever det. 13
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Jeg hadde også en eksamen i høst som ble omgjort til hjemmeeksamen i siste øyeblikk, og jeg fikk E... Vanligvis får jeg A eller B, så jeg har en mistanke om at det kan ha vært vanskelig å legge om sensuren for denne type eksamen på et rettferdig måte på så kort tid. Anonymkode: c6f37...d1d 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Ananas. skrev (2 minutter siden): 35% stryk er mye. Det er jo ikke så godt for oss å gjette hvor det gikk galt, men min erfaring er at en del av oss trenger et semester eller to på å skjønne hvordan eksamensoppgaver i studiene man tar egentlig skal besvares. Det trenger ikke å bety at du ikke har skjønt pensum, men at du ikke har skjønt "arbeidsmåten" og hva som er relevant når. Min aller første eksamensoppgave som student minnet nok mer om et essay/refleksjonstekst enn en fagtekst, fordi jeg ikke skjønte hva slags krav faget stilte. I den andre gikk jeg i motsatt grøft, og refererte absolutt alt jeg kunne om emnet, helt uten å vise selvstendighet eller refleksjon. Ikke fordi jeg ikke kunne, men fordi jeg ikke skjønte bedre. Jeg svarte på oppgaveformuleringen, men brukte ikke kunnskapen i faget på riktig måte. Jeg fikk aldri stryk, men fikk jo karakterer godt under det jeg kunne fått, dersom jeg hadde fått med meg hvordan jeg skulle jobbet. Be om begrunnelse for karakteren, og se på dette som en mulighet til å lære, ikke som en trøkk i trynet - selv om jeg har veldig forståelse for at det er sånn du opplever det. Tusen takk for et godt svar og varmende ord ❤️ Jeg har bedt om begrunnelse og vet jeg gjorde et par småfeil som er lett å unngå ved neste eksamen. Anonymkode: 7d560...b05 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har for øvrig studert i 8 år (snart ferdig med min andre master) så jeg føler at jeg har god forståelse for hva som kreves under normale omstendigheter. Anonymkode: c6f37...d1d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde også en eksamen i høst som ble omgjort til hjemmeeksamen i siste øyeblikk, og jeg fikk E... Vanligvis får jeg A eller B, så jeg har en mistanke om at det kan ha vært vanskelig å legge om sensuren for denne type eksamen på et rettferdig måte på så kort tid. Anonymkode: c6f37...d1d Tusen takk for svar ❤️ Leit at det gikk dårlig for deg også. Kravene skulle jo være litt høyere siden vi hadde hjelpemidler, men jeg syns det er rart at de ble så mye høyere, særlig når det så vidt var tid til å bruke pensum. Strykprosenten er også mye høyere enn tidligere år. Anonymkode: 7d560...b05 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 35% er høy strykprosent, ja. Du er ikke den eneste som strevde med plutselig hjemmeeksamen Anonymkode: c5517...331 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 Jeg strøk på 3 av 3 eksamener første semesteret mitt. Nå har jeg bachelor grad i ingeniør fag. DET GÅR HELT FINT! Er du motivert nok så går dette kjempe bra! Du tar bare konten nå i vår eller melder deg opp til fagene på nytt neste år. Kjenner veldig igjen den altoppslukende følelsen av å ikke være god nok men det er kjempe vanlig å stryke. Enkelte av mine eksamener hadde opp mot 85% stryk. Det føltes til tider helt umulig å gjennomføre men det gikk 😊 Det er en stor overgang å gå fra vgs til universitetet/høyskole. Veldig mange må jobbe veldig annerledes med fagene enn de gjorde på vgs og det tar tid å omstille seg. Veldig mange universiteter har egne kontorer/personell som kan hjelpe deg med studie teknikk etc. Jeg hadde stor glede av det. Sjekk ut om ditt universitet har det. Du fikser dette! Masse lykke til! Anonymkode: 328b1...b5f 9
Ti.09 Skrevet 7. januar 2021 #9 Skrevet 7. januar 2021 Det var mange som strøk på mitt studie også. Kjenner en som fikk stryk på første eksamen, og etterpå fikk hun B på flere eksamener og bacheloroppgaven. I tillegg var det en som gikk fra stryk til B, etter at han klaget. Du kan prøve å klage, siden du ikke har noe å tape. Dette kommer til å ordne seg, TS! 😊 Husk at du er flink uansett om du stryker eller ikke. Masse lykke til videre! 😊 3
Jif Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 Jeg strøyk på min aller første eksamen for mange år siden. Siden har jeg hatt alt fra A til D. I fagene jeg fikk D hadde jeg lest mye og vært på alle forelesningene. Den ene tok jeg opp igjen, da fikk jeg B. Det kommer til å gå bedre for deg også, bra at du bestilte begrunnelse. Med 35 prosent stryk virker det som at eksamen ikke traff. Klag gjerne, du har vel ikke noe å tape der.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 Trettifem???? Det er skyhøyt. 1: klag. 2: rist av deg den dårlige selvfølelsen og brett opp ermene på nytt. Når jeg studerte fikk vi kun 1 eksamen på 60 studiepoeng. Jeg strøk.....holdt på å daue. Ett helt år bortkasta. Jeg var riktignok ganske syk på tidspunktet og hadde store konsentrasjonsproblemer, og lot meg derfor overtale av studieadministrasjonen til å la være å klage. Angret i ettertid! Endte forøvrig opp med master med gode karakterer Anonymkode: 71e8f...709 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg strøk på 3 av 3 eksamener første semesteret mitt. Nå har jeg bachelor grad i ingeniør fag. DET GÅR HELT FINT! Er du motivert nok så går dette kjempe bra! Du tar bare konten nå i vår eller melder deg opp til fagene på nytt neste år. Kjenner veldig igjen den altoppslukende følelsen av å ikke være god nok men det er kjempe vanlig å stryke. Enkelte av mine eksamener hadde opp mot 85% stryk. Det føltes til tider helt umulig å gjennomføre men det gikk 😊 Det er en stor overgang å gå fra vgs til universitetet/høyskole. Veldig mange må jobbe veldig annerledes med fagene enn de gjorde på vgs og det tar tid å omstille seg. Veldig mange universiteter har egne kontorer/personell som kan hjelpe deg med studie teknikk etc. Jeg hadde stor glede av det. Sjekk ut om ditt universitet har det. Du fikser dette! Masse lykke til! Anonymkode: 328b1...b5f Ååå så herlig å høre dette! Jeg håper virkelig at det ordner seg ❤️ Jeg fikk egentlig resultatet på mandag, men har ikke turt å fortelle verken foreldrene mine eller samboer. Skal ta praten med samboer i kveld. Hva heter de kontorene eller hva det er? Nettsiden til universitet er helt grusomt , så jeg finner ikke frem til noe haha Anonymkode: 7d560...b05 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Skrevet 7. januar 2021 Jif skrev (11 minutter siden): Jeg strøyk på min aller første eksamen for mange år siden. Siden har jeg hatt alt fra A til D. I fagene jeg fikk D hadde jeg lest mye og vært på alle forelesningene. Den ene tok jeg opp igjen, da fikk jeg B. Det kommer til å gå bedre for deg også, bra at du bestilte begrunnelse. Med 35 prosent stryk virker det som at eksamen ikke traff. Klag gjerne, du har vel ikke noe å tape der. Takk for gode ord ❤️ Eksamen var egentlig veldig bra, men jeg mistenker at de var altfor strenge pga tillatte hjelpemidler som vi ikke hadde tid til å bruke. Anonymkode: 7d560...b05
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trettifem???? Det er skyhøyt. 1: klag. 2: rist av deg den dårlige selvfølelsen og brett opp ermene på nytt. Når jeg studerte fikk vi kun 1 eksamen på 60 studiepoeng. Jeg strøk.....holdt på å daue. Ett helt år bortkasta. Jeg var riktignok ganske syk på tidspunktet og hadde store konsentrasjonsproblemer, og lot meg derfor overtale av studieadministrasjonen til å la være å klage. Angret i ettertid! Endte forøvrig opp med master med gode karakterer Anonymkode: 71e8f...709 Uff, det hørtes helt jævlig ut! Men bra at du klarte det til slutt ❤️ Anonymkode: 7d560...b05
Jif Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ååå så herlig å høre dette! Jeg håper virkelig at det ordner seg ❤️ Jeg fikk egentlig resultatet på mandag, men har ikke turt å fortelle verken foreldrene mine eller samboer. Skal ta praten med samboer i kveld. Hva heter de kontorene eller hva det er? Nettsiden til universitet er helt grusomt , så jeg finner ikke frem til noe haha Anonymkode: 7d560...b05 Det er ingenting å skamme seg over, men jeg løy til en venninne da jeg strøyk. Jeg sa at jeg skulle ta den på nytt pga dårlig karakter.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 Jif skrev (Akkurat nå): Det er ingenting å skamme seg over, men jeg løy til en venninne da jeg strøyk. Jeg sa at jeg skulle ta den på nytt pga dårlig karakter. Jeg forstår den, det føles som en skam selv om det egentlig ikke er det. Jeg har fått en venn på studie i år, hun fortalte meg at hun strøk, så jeg har sagt det til en heldigvis. Anonymkode: 7d560...b05
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for gode ord ❤️ Eksamen var egentlig veldig bra, men jeg mistenker at de var altfor strenge pga tillatte hjelpemidler som vi ikke hadde tid til å bruke. Anonymkode: 7d560...b05 Jeg skjønner ikke. Du mener du gjorde det bra men fikk likevel F? Hva slags eksamen var dette? Anonymkode: 787fa...93e 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner ikke. Du mener du gjorde det bra men fikk likevel F? Hva slags eksamen var dette? Anonymkode: 787fa...93e Jeg mener ikke at jeg nødvendigvis gjorde det bra, men at eksamen var det jeg forventet av spørsmål. Det eneste jeg kan tenke at var dårlig er at det var altfor lite tid. Det er jo det jeg lurer litt på, hva jeg egentlig har gjort feil. Jeg kan pensum, men noe må ha gått galt, om det gjaldt meg eller sensor- det vet jeg ikke. Likevel er strykprosenten høyere enn på mange år. Jeg mistenker at de har forventet langt over det de vanligvis gjør fordi det ble omgjort til hjemmeeksamen. Det syns jeg i så fall er noe urettferdig da ingen ville hatt tid til å slå opp noe som helst med de spørsmålene og den tiden vi fikk. Anonymkode: 7d560...b05
Gjest EmKay Skrevet 7. januar 2021 #19 Skrevet 7. januar 2021 Rist det av deg Jeg "surfet" gjennom VGS med gode karakterer og liten innsats. Når jeg begynte på universitetet gikk jeg på en smell, ved å tro at jeg kunne jobbe på samme måte som på VGS. Det første året tror jeg at jeg strøk på 4/6 eksamener, så jeg brukte litt tid på å lære god studieteknikk. I samtale med studierådgiver ble jeg fortalt at de som syntes VGS var enkelt, ofte var de som slet mest med overgangen til høyere utdanning. Idag er jeg både ingeniør og økonom, har en god jobb, og ingen har noensinne brydd seg om at jeg brukte litt ekstra tid på utdanningen på grunn av strykene i starten. Så dette ordner seg for deg også! Fint du har bedt om begrunnelse, men du bør klage også. Med så høy strykprosent blir det nok mange klager, og det er mulig de vil revurdere hvor streng de bør være. Hvis du ikke vet hvordan du klager finner du det nok enkelt ved å google "klage på eksamensresultat + ditt fakultet/skole". Evt kan du spørre studieveilederen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 EmKay skrev (10 minutter siden): Rist det av deg Jeg "surfet" gjennom VGS med gode karakterer og liten innsats. Når jeg begynte på universitetet gikk jeg på en smell, ved å tro at jeg kunne jobbe på samme måte som på VGS. Det første året tror jeg at jeg strøk på 4/6 eksamener, så jeg brukte litt tid på å lære god studieteknikk. I samtale med studierådgiver ble jeg fortalt at de som syntes VGS var enkelt, ofte var de som slet mest med overgangen til høyere utdanning. Idag er jeg både ingeniør og økonom, har en god jobb, og ingen har noensinne brydd seg om at jeg brukte litt ekstra tid på utdanningen på grunn av strykene i starten. Så dette ordner seg for deg også! Fint du har bedt om begrunnelse, men du bør klage også. Med så høy strykprosent blir det nok mange klager, og det er mulig de vil revurdere hvor streng de bør være. Hvis du ikke vet hvordan du klager finner du det nok enkelt ved å google "klage på eksamensresultat + ditt fakultet/skole". Evt kan du spørre studieveilederen. Lykke til! Jeg har planlagt å klage Tusen takk for gode ord. Hvordan finner jeg studieveileder? Skulle gjerne tatt en prat med han/hun da ting rundt studiet føles tungt nå. Anonymkode: 7d560...b05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå