AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 For ti år siden fikk jeg påvist pcos grunnet manglende menstruasjon. Gynekologen sa jeg hadde mange egg, men at jeg måtte regne med å trenge hjelp til å bli gravid. Jeg har svært sjelden eggløsning og har ikke funnet noen rytme i det. Hadde sporadisk mens før jeg begynte på pillen og jevnlig da jeg begynte på pillen. Hatt tatt metformin i 10 år, men sluttet på den da vi startet prøvingen. Jeg fikk mensen på provera men ble svært dårlig av dem sist jeg prøvde dem. Jeg sluttet på pillen for 1 år siden og vi har prøvd aktivt å bli gravid siden det. Jeg har ikke fått mensen siden jeg sluttet på pillen. Hvor går vi videre nå? Hva er neste skritt for å nå barnedrømmen? Jeg føler meg rett og slett litt fortvilet og vi aner ikke hvordan man går fram. Bør samboer utredes? Bør jeg utredes på nytt? Bare kontakter vi fastlegen og ber om å bli satt i kø for ivf? Hva er lurt? Noen tips og råd på veien? Vi er forøvrig 30 og 32 år om det har betydning Anonymkode: 8d537...4a3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Du kan enten gå til fastlegen og be om å bli henvist til gynekolog eller gå til en privat gynekolog og starte selv. Fordelen med det er jo at da får du time veldig fort. Private gynekologer henviser også til offentlig IVF. Mannen får gjerne en henvisning for å ta spermprøve av gynekologen. Så får samme person alle prøvesvarene, det gjør det litt enklere for dere. Anonymkode: 35711...a32
Amatariel Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Bestill en time hos fastlegen, som da vil sende en henvisning til gynekolog. Da kan du velge om du skal henvises til privat eller offentlig. Jeg valgte privat, og fikk da time hos Medicus bare to uker etter at henvisningen ble sendt. Hvorfor sluttet du på metformin da du ble prøver, fikk du beskjed om det? Her begynte jeg på det da jeg ble prøver. Det var nettopp det Medicus satt meg på da jeg kom inn til dem. Fikk EL første måned på dem, og ble gravid på den eggløsningen også. Slik jeg har erfart det så får du samtale med gynekolog, tar UL (ting kan ha forandret seg) og blodprøver. Ettersom du ikke har hatt mensen på det året som prøver så vil du nok få medisin for å få i gang syklusen, kanskje primolut. Jeg er ingen gynekolog, men har vært på prøveforum så mange år at hvis jeg skulle gjettet så tror jeg primolut+metformin+letrozol i kombinasjon vil være et alternativ for deg. Ettersom det er ganske tydelig at noe ikke stemmer hos deg, så tror jeg ikke gynekologen vil be om sædprøve fra mannen din ennå. Jeg tror heller ikke det er så vanlig med IVF når man bare har prøvd i ett år og det er tydelig at noe er galt hos deg (les: noe som kan fikses enklere). Jeg har blitt gravid 6 ganger etter jeg fikk diagnosen pcos, og har 3 barn i dag - så det er fullt mulig. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Jeg har selv PCOS og det finnes heldigvis mye man kan gjøre selv for å forbedre fertiliteten sin! Jeg har gått fra lange sykluser på over 50 dager og sjeldne eggløsninger, til sykluser på under 40 dager og nesten alltid EL. Hvis du har gått på metformin, har du kanskje litt for høyt blodsukker? Som amatariel skriver her, er det mange pcos-ere som bruker metformin for å bli gravide. Nesten 70% av de som har pcos har det pga problemer med blodsukker, og da blir man anbefalt et lav-glykemisk/moderat lavkarbo kosthold. Litt lignende diabetes kosthold. Jeg selv har aldri funnet ut hva min pcos skyldes, men har selv gjort litt forskjellige ting: tilskudd av b-komplex, d-vitamin, sink og jern, kuttet kaffen nesten helt, og stressreduksjon ved hjelp av yoga og meditasjon. Er ikke sikkert dette hjelper for deg, men jeg har blitt gravid på naturlig måte 2 ganger google litt om pcos og kanskje du kan få tatt noen blodprøver for å se om du har vitaminmangler og normalt blodsukker. En liten ps: mange leger er veldig skeptiske til denne infoen om pcos, og jeg har opplevd at fastlegen er superskeptisk til at jeg skal få ta blodprøver osv. Gynekologen er litt mer oppdatert, og han anbefalte meg lavkarbo og sa at han har sett pcosere spise seg friske. Dette ble litt langt, men kanskje noe info du syns er nyttig! Anonymkode: 2f4a2...c57 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Man har ikke eggløsning på pillen og derfor ingen ekte menstruasjon, så det betyr nada at den er jevn Med PCOS er det mange ulike opplevelser, noen strever mye og lenge, andre får det til på egenhånd. For noen er det nok å stramme inn på karbohydratene, for andre må det sterkere skyts til. For meg måtte det eggløsningsstimulerende medisin til Første steg er å få henvisning/dra til gynekolog. Og selv om du vet at det er et problem hos deg så bør partner få utført en sædanalyse for å utelukke problemer der. Ikke vits å holde på med medisiner og prøving i evigheter hvis det er utfordringer på hans side også Ikke ta sorgene på forskudd, veldig mange med PCOS får det til Anonymkode: ed3b2...cde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå