Gå til innhold

Å klappe på baken til småbarn.. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har sett mange som driver å klapper babyer og småbarn på baken. Enten egne barn eller andres (som de kjenner selvsagt). Når feks datteren min var baby, ble hun båret og ofte ble hun klappet på baken av den som bærte henne. Nå når hun er snart fire og herjer med voksne, kan da enkelte finne på å klappe henne på baken. 

Jeg synes det er skikkelig rart, og har aldri fått meg til å gjøre det med eget barn. 

Selvsagt vet jeg dette er en uskyldig greie, det er jo sånn "lett, tre fire ganger". Men jeg har sett at flere gjør det og jeg lurer genuint på hvorfor gjør man det? 

Anonymkode: 97510...c0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å få dem til å rape/prompe 😊

Ikke noe jeg gjør med en fireåring akkurat.

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får å få de til å rape. Noen babyer eller litt større barn ser på det som kos eller beroligende når de er lei seg eller trøtte. 

Anonymkode: 7488c...cb2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min baby roer seg lettere om jeg klapper henne på baken når jeg bærer henne. 

Ellers er det for å få henne til å rape. 

Anonymkode: 5e808...cdf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En slags type herjelek/spøkefult opplegg når de blir eldre. Men vi lærer de jo egentlig bare unoter😅

Anonymkode: c9483...42a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😊 regnet med det var for å roe baby eller få hn til å prompe. 

Jeg pleide bare å stryke på ryggen eller sykle bena hennes, men kanskje effektivt med klapping😊

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også hjelpe å regulere barnet med repetetiv "stryking/klapping". 

Anonymkode: 577c1...295

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, dette vil kanskje ikke høres bra ut.. Men en liten barnerumpe er helt uimotståelig å daske på litt. Aldri hardt selvsagt, og kun som...eh, kjærtegn? Ser mange gjør det samme 

Anonymkode: a8f2a...c38

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Da hun var baby var det for å få frem en rap eller promp. Nå blir det en dask under lek, hun synes det er gøy 🤷🏻‍♀️ Men den dagen hun selv sier i fra og ikke synes det er gøy lenger, er det stopp, eller eventuelt opp til en viss alder. Hun er to år nå. 

Anonymkode: f597a...3fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt man skal stusse på..🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 31831...866

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hehe, dette vil kanskje ikke høres bra ut.. Men en liten barnerumpe er helt uimotståelig å daske på litt. Aldri hardt selvsagt, og kun som...eh, kjærtegn? Ser mange gjør det samme 

Anonymkode: a8f2a...c38

Enig! Det er litt som når jeg ser sånne tykke babylår med masse valker får jeg lyst til å klype litt i dem. Det er helt uimotståelig☺️

Anonymkode: e8da5...921

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det selv med mitt egent barn, aldri tenkt over det egentlig! Da han var baby var det for å rape, nå som han er 2,5 år og akkurat har sluttet med bleie kan jeg gjør det under tullelek eller herjelek rett og slett fordi jeg syns han har så søt liten rumpe. Helt uskyldig akkurat som at jeg kan tromme han litt på magen eller «kneppe» forsiktig i kinnene hans. Gjør aldri noe som han syns er ubehagelig og vi snakker mye om at alle bestemmer over egen kropp.

Anonymkode: fc8aa...331

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alt man skal stusse på..🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 31831...866

Bedre å spørre enn at man antar ting som er feil. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig! Det er litt som når jeg ser sånne tykke babylår med masse valker får jeg lyst til å klype litt i dem. Det er helt uimotståelig☺️

Anonymkode: e8da5...921

Haha skjønner deg godt 😊 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gjør det selv med mitt egent barn, aldri tenkt over det egentlig! Da han var baby var det for å rape, nå som han er 2,5 år og akkurat har sluttet med bleie kan jeg gjør det under tullelek eller herjelek rett og slett fordi jeg syns han har så søt liten rumpe. Helt uskyldig akkurat som at jeg kan tromme han litt på magen eller «kneppe» forsiktig i kinnene hans. Gjør aldri noe som han syns er ubehagelig og vi snakker mye om at alle bestemmer over egen kropp.

Anonymkode: fc8aa...331

Haha ja jenta mi har litt bollekinn, elsker å kysse på dem 😅

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det bare helt automatisk 😂 strøk han på ryggen for å få han til å rape, men nå som han er 1 år og ikke trenger hjelp med det gjør jeg det fordi eeh jeg vet ikke 🙈 Bare søt liten bleierumpe jeg liker å klappe på tenker jeg

Anonymkode: acb7f...191

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt faktisk å lurte på dette selv i stad. Hvorfor vi dasker småbarn på rumpa.

Jeg jobber på småbarnsavdeling og vi klapser samtlige kjærlig på rumpa. Litt sånn; nå skifter vi bleie, der var den på plass ja, justere litt på sidene, gi en kos på kinnet, en liten klaps på kulemagen, og så en dask midt på rumpa for vel gjennomført skift.

Eller etter en lang, god kos på fanget, etterfulgt av en high five når de reiser seg for å gå og leke igjen, så klapser vi dem lett på bleierumpa, avgårde med deg!

Når vi er på stor avdeling, går det heller automatisk i en klapp på skuldra, et stryk over håret eller holde inntil med en trygg, varm hånd rundt kroppen. Klaps på rumpa føles helt unaturlig på eldre barn som heller ikke bruker bleie. Dessuten har jeg funnet ut at om du klapser en toåring på ryggen i stedet for rumpa, så faller de overende. :opplyser:

Anonymkode: f3137...c1d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Haha, dette har jeg aldri tenkt over, men ja - vi gjør dette med småbarna på min avdeling. Det er litt som de over her sier, det er en blanding av kjærtegn og gi trøst/rape/prompe. Sette i gang systemet deres. Men mest er det en del av mange kjærtegn vi gir barna :)❤️ 

Anonymkode: 51729...679

• Liker 2
Skrevet

Til dere to over her: 🌹🙌🏼❤️ 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...