AnonymBruker12455 Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Jeg og venninna pratet om dette i morges. Hun mener du fortsatt har uførheten å lene seg tilbake på hvis det skjærer seg. Men at du ikke får utbetalt ei krone hvis du tjener over grunnbeløpet som er satt. Stemmer det at du kan eventuelt få deg en fast jobb, med full lønn ifeks 3 år? For å så komme tilbake til uføretrygden? Uten at det straffer seg?? Hun er 100% ufør men mener hun er i stand til å jobbe 100% i en litt lengre periode. Det vil jo si at hun har mye mere å rutte med i denne perioden. Så er planen å motta ytelse fra uføretrygden i tiden hun er virkelig syk.
PetterKanin Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (51 minutter siden): Jeg og venninna pratet om dette i morges. Hun mener du fortsatt har uførheten å lene seg tilbake på hvis det skjærer seg. Men at du ikke får utbetalt ei krone hvis du tjener over grunnbeløpet som er satt. Stemmer det at du kan eventuelt få deg en fast jobb, med full lønn ifeks 3 år? For å så komme tilbake til uføretrygden? Uten at det straffer seg?? Hun er 100% ufør men mener hun er i stand til å jobbe 100% i en litt lengre periode. Det vil jo si at hun har mye mere å rutte med i denne perioden. Så er planen å motta ytelse fra uføretrygden i tiden hun er virkelig syk. Dette stemmer. Det som ikke stemmer er at du blir fratatt all trygd om du tjener over grunnbeløpet. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (54 minutter siden): Stemmer det at du kan eventuelt få deg en fast jobb, med full lønn ifeks 3 år? For å så komme tilbake til uføretrygden? Uten at det straffer seg?? Ja det stemmer. Og hvorfor må dette straffe seg? Det skal lønne seg å jobbe. Man skal invitere uføretrygdede til å utprøve jobb med et sikkerhetsnett i tilfelle det ikke går. Man kan jobbe i 5 år + 5 år til (ved ekstra søknad) hvor uførenettet beholdes i tilfelle frafall. Det er uansett en vinn vinn både for NAV, oss nordmenn og den uføretrygdede at den uføretrygdede klarer å finne seg jobb. Anonymkode: c2299...c48 9
AnonymBruker12455 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2021 4 minutter siden, PetterKanin said: Dette stemmer. Det som ikke stemmer er at du blir fratatt all trygd om du tjener over grunnbeløpet. Nei du vil nok ikke bli fratatt trygd men hvertfall betydelig redusert om du tjener litt over grunnbeløpet. Men da stemmer det at uføretrygden vil alltid være der for deg selvom du er i full jobb? Det høres bra ut.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (2 minutter siden): Nei du vil nok ikke bli fratatt trygd men hvertfall betydelig redusert om du tjener litt over grunnbeløpet. Men da stemmer det at uføretrygden vil alltid være der for deg selvom du er i full jobb? Det høres bra ut. Nei, den vil være der i 5 år. Samt 5 år til hvis du søker om det. Så maks 10 år har du uføretrygden i bakhånda før den blir redusert/borte. Anonymkode: c2299...c48 2
AnonymBruker12455 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det stemmer. Og hvorfor må dette straffe seg? Det skal lønne seg å jobbe. Man skal invitere uføretrygdede til å utprøve jobb med et sikkerhetsnett i tilfelle det ikke går. Man kan jobbe i 5 år + 5 år til (ved ekstra søknad) hvor uførenettet beholdes i tilfelle frafall. Det er uansett en vinn vinn både for NAV, oss nordmenn og den uføretrygdede at den uføretrygdede klarer å finne seg jobb. Anonymkode: c2299...c48 Da er det ikke så mørkt og trist som det høres ut til. Da kan jeg også for min egen del håpe at jeg kan jobbe 5+ år med uførenettet bak meg tilfelle jeg skulle bli syk igjen? Vennina mi har uføretrygd på 20 000 i mnd i dag. Hun har en jobb mulighet med over 32 000 i månedslønn. Det er ganske mye mer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 Man kan forsøke seg i jobb noen år uten å miste statusen som ufør, ja. Men utbetalingen blir naturligvis ikke den samme. Anonymkode: 69e77...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (Akkurat nå): Da er det ikke så mørkt og trist som det høres ut til. Da kan jeg også for min egen del håpe at jeg kan jobbe 5+ år med uførenettet bak meg tilfelle jeg skulle bli syk igjen? Vennina mi har uføretrygd på 20 000 i mnd i dag. Hun har en jobb mulighet med over 32 000 i månedslønn. Det er ganske mye mer. Det kan du. Det kan alle uføretrygdede. Fantastisk da. Får håpe hennes helse gjør at det lar seg gjøre. Med tanke på dagens regler om 5 år før bortfall av uføretrygd så kan hun i det minste prøve. Anonymkode: c2299...c48
AnonymBruker12455 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan forsøke seg i jobb noen år uten å miste statusen som ufør, ja. Men utbetalingen blir naturligvis ikke den samme. Anonymkode: 69e77...b3d Får du 0kr i uføretrygd hvis du har en jobb med 400 000 i årslønn i 5 års perioden?
Enmanelskeråhate Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (1 minutt siden): Får du 0kr i uføretrygd hvis du har en jobb med 400 000 i årslønn i 5 års perioden? Selvfølgelig, tjener du mer enn trygden så får du jo ikke trygd i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (1 minutt siden): Får du 0kr i uføretrygd hvis du har en jobb med 400 000 i årslønn i 5 års perioden? Det spørs hvilket dekningstall du har, samt lønn før uføretrygd. Men ja, ut ifra hva du skriver venninnen din har i trygd, så blir svaret på det du spør om: Ja. Anonymkode: c2299...c48
Enmanelskeråhate Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (1 time siden): Jeg og venninna pratet om dette i morges. Hun mener du fortsatt har uførheten å lene seg tilbake på hvis det skjærer seg. Men at du ikke får utbetalt ei krone hvis du tjener over grunnbeløpet som er satt. Stemmer det at du kan eventuelt få deg en fast jobb, med full lønn ifeks 3 år? For å så komme tilbake til uføretrygden? Uten at det straffer seg?? Hun er 100% ufør men mener hun er i stand til å jobbe 100% i en litt lengre periode. Det vil jo si at hun har mye mere å rutte med i denne perioden. Så er planen å motta ytelse fra uføretrygden i tiden hun er virkelig syk. Hvor ufør er mann hvis man kan jobbe full tid i 3 år før man må slappe av igjen? 4
AnonymBruker12455 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 7. januar 2021 Just now, Enmanelskeråhate said: Selvfølgelig, tjener du mer enn trygden så får du jo ikke trygd i tillegg. Var det jeg tenkte. Blir litt mye forvirring for min del. Godt å vite at lønn fra jobb ikke blir redusert pga uføretrygda.
AnonymBruker12455 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #14 Skrevet 7. januar 2021 Just now, Enmanelskeråhate said: Hvor ufør er mann hvis man kan jobbe full tid i 3 år før man må slappe av igjen? 3 år var bare eksempel. Tror ikke du trenger å legge deg oppi åssen situasjonen hennes er da Det får være mellom hennes lege og nav systemet. 3
Enmanelskeråhate Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (Akkurat nå): Var det jeg tenkte. Blir litt mye forvirring for min del. Godt å vite at lønn fra jobb ikke blir redusert pga uføretrygda. Trygda blir redusert i forhold til lønn og ikke motsatt 1
AnonymBruker12455 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #16 Skrevet 7. januar 2021 Just now, Enmanelskeråhate said: Trygda blir redusert i forhold til lønn og ikke motsatt Takk for svar.
Enmanelskeråhate Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Så er det jo ikke bare økonomisk man tjener på å jobbe, sosialt også er det bra
AnonymBruker12455 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #18 Skrevet 7. januar 2021 Just now, Enmanelskeråhate said: Så er det jo ikke bare økonomisk man tjener på å jobbe, sosialt også er det bra Absolutt. Tenker det er en god ting å satse på!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #19 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei, den vil være der i 5 år. Samt 5 år til hvis du søker om det. Så maks 10 år har du uføretrygden i bakhånda før den blir redusert/borte. Anonymkode: c2299...c48 Om et av disse årene med jobb avbrytes med full trygd, gjennopstår 5+5 rettigheten på nytt. Så om en jobber 9 år i strekk, er ufør det 10ende, har man nullstillt retten til trygd igjen. Anonymkode: aea9b...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (26 minutter siden): Får du 0kr i uføretrygd hvis du har en jobb med 400 000 i årslønn i 5 års perioden? Den faller bort når du når 80% av tidligere inntekt, justert etter dagens G. Anonymkode: aea9b...5a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå