Gå til innhold

Overnight oats/kjøleskapagrøt, jeg får det ikke til å smake godt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva har du i kjøleskapsgrøten din, TS? Havre smaker jo søtt, så jeg gjetter at du har oppi noe annet som ødelegger smaken. 

Anonymkode: 78b81...5ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noe av det som er positivt med kjøleskapsgrøt er vel at antibeitestoffene (fytinsyre) blir brutt ned, så næringsopptaket er bedre. Spesielt om man har oppi litt sitronsaft (det jeg bruker sammen med melken), myse eller bittelitt eplecidereddik. Jeg synes kjøleskapsgrøt er godt. Blander i lønnesirup som søtning og varierer med nøtter, bær, kanel etc. Man kan jo også bare koke grøten om morgenen om man har bløtlagt havren over natten.

Anonymkode: 257ca...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg tar et beger 0% yoghurt, 1 dl melk og 1 dl havregryn... rør i sammen og sett under lokk i kjøleskapet. 

Anonymkode: a6b0d...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker det! Bruker yoghurt eller kesam, litt plantemelk, chia og havregryn. Hiver også oppi litt frosne blåbær som har tint morgenen etter. Litt hakkete nøtter på toppen er luksus 😊

Anonymkode: 0ac25...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fordi at det ikke er godt. Ekkel konsistens og havren får en papplignende smak. 

Anonymkode: 9d03a...6e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som liker det - syns dere ikke at havregryna blir vasne og melete da? Det blir jo bare soggy og ingen tyggemotstand. Som om frokostblandingen har stått for lenge med melk på. 

Anonymkode: 71e74...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, barnslig av meg, men jeg blir glad av å se at så mange andre heller ikke liker kjøleskapsgrøt. Jeg syns det er fryktelig, som müsli gjenglemt over natta. Greit nok at noe av næringsopptaket kan bli bedre etter bløtleggingen, men den effekten får man jo selv om man gir grøten et oppkok før man spiser den. 

Bare fortsett dere som liker det, men ingen bør føle seg presset til å spise rå grøt! 

Anonymkode: 25034...14a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men dere som liker det - syns dere ikke at havregryna blir vasne og melete da? Det blir jo bare soggy og ingen tyggemotstand. Som om frokostblandingen har stått for lenge med melk på. 

Anonymkode: 71e74...4f1

Nei? Bruker ikke lettkokte, bruker vanlig glutenfri havregryn (har cøliaki), chiafrø og mandelmelk + litt sukrin og vaniljeessens i. Er ikke vassent og er mer tyggemotstand enn varm kokt havregrøt :)

Anonymkode: d6f8c...bb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 2ss chiafrø, 2-4 ss havregryn, ca 1dl vaniljeyoghurt, 1dl melk,  bittelitt salt og en god dæsj kardemomme. Blir søtt og godt, god smak synes jeg. Trenger ikke sukker/honning i den i tillegg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du vanlig havregrøt? Jeg synes også begge deler smaker høgg. Ikke er det sunt heller, så det er best å spise sunnere ting hvis man likevel ikke liker smaken.

Anonymkode: e55a8...661

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager meg heller havregrynsgrøt enn kjøleskapsgrøt 😂 kjøleskapsgrøt får en ekkel konsistens, som flere sier over, som frokostblanding eller mysli som har stått natten over. Det tar jo ikke mange min å koke havregrynsgrøt. Topper den med litt sirup og frosne blåbær (som tiner med en gang i varm grøt). Evt andre ting jeg måtte ha liggende. 

Anonymkode: 0452d...029

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker havregrøt som jeg har i kjøleskapet i tett boks til neste dag. Klarer ikke den soggy kjøleskapsgrøten, vasker heller en gryte.  

Anonymkode: 95e72...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende du rett og slett bare ikke liker overnight oats da, uavhengig av oppskrift? Jeg personlig liker ikke varm havregrøt, har prøvd utallige oppskrifter men det smaker rett og slett ikke godt.. Overnight oats derimot, det synes jeg er kjempegodt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker masse frukt og bær i :) da blir den frisk og søt, sammen med det syrlige fra yoghurten :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 10.13):

Noe av det som er positivt med kjøleskapsgrøt er vel at antibeitestoffene (fytinsyre) blir brutt ned, så næringsopptaket er bedre. Spesielt om man har oppi litt sitronsaft (det jeg bruker sammen med melken), myse eller bittelitt eplecidereddik. Jeg synes kjøleskapsgrøt er godt. Blander i lønnesirup som søtning og varierer med nøtter, bær, kanel etc. Man kan jo også bare koke grøten om morgenen om man har bløtlagt havren over natten.

Anonymkode: 257ca...b76

Du må kaste vannet det ligger i bløt i hvis du skal kvitte deg med antibeitestoffene. Det gjør du jo ikke med kjøleskapsgrøt...

Anonymkode: df190...a2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 14.32):

Oppskriften ber jo ikke om det 😖

Oppskriften ber ikke om det, men du liker jo ikke oppskriften? 😆 Kanskje du hadde likt den om du hadde i noe søtt ;) 

Forøvrig synes jeg emilienutrition på instagram sin oppskrift er god! Bruker som regel det jeg har av søtning (honning, vanlig sukker, sukrin gold, lønnesirup) og topping! Ha på masse digg topping så blir grøten best😋

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker kjøleskapsgrøt! Labbe inn på kjøkkenet, hente den ut mens kaffemaskinen putrer, og så krype under dyna igjen for å spise frokost. Deilig!

Jeg bruker mandelmelk, gresk yogurt, peanøttsmør, og frosne bær, kan ikke huske at det noen gang har smakt bittert? Hender jeg koster på meg et kaneldryss, eventuelt kjører full "eplekakesmak" med kanel, epler og en liten klype muskatnøtt i stedet for peanøttsmør og frosne bær.

Men altså, er du ikke noe glad i kjøleskapsgrøt, så er du jo ikke det? Vi er alle forskjellige!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker grøt og i helgen koker jeg gjerne varm. Men synes det er digg å ha den (nesten) klar på morgenen og slippe oppvasken, så kjører kjøleskapsgrøt i hverdagen. Dette er eneste kjøleskapsgrøten jeg spiser, blir aldri lei og føler den smaker dessert: 

60 g lettkokte havregryn, 15 g chiafrø, litt kanel, kardemomme og salt, 60 g frosne blåbær, 40 g cottage cheese,  45 g yoghurt naturell (eller vanilje er sikkert godt om du vil ha den søtere), 90 g laktoseredusert melk (den er litt søtere naturlig) og noen dråper vanilje essens. Rør sammen i bollen, på med lokk og i kjøleskapet over natten. 

På morgenen rører du rundt og kutter en banan i biter og har i. Et par min i mikroen så den blir lun mens du hakker opp 30 g nøtter som du strør på toppen. 

= perfekt frokost hver dag 😅

Anonymkode: 9e62e...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg elsker grøt og i helgen koker jeg gjerne varm. Men synes det er digg å ha den (nesten) klar på morgenen og slippe oppvasken, så kjører kjøleskapsgrøt i hverdagen. Dette er eneste kjøleskapsgrøten jeg spiser, blir aldri lei og føler den smaker dessert: 

60 g lettkokte havregryn, 15 g chiafrø, litt kanel, kardemomme og salt, 60 g frosne blåbær, 40 g cottage cheese,  45 g yoghurt naturell (eller vanilje er sikkert godt om du vil ha den søtere), 90 g laktoseredusert melk (den er litt søtere naturlig) og noen dråper vanilje essens. Rør sammen i bollen, på med lokk og i kjøleskapet over natten. 

På morgenen rører du rundt og kutter en banan i biter og har i. Et par min i mikroen så den blir lun mens du hakker opp 30 g nøtter som du strør på toppen. 

= perfekt frokost hver dag 😅

Forresten god kald også, men jeg synes det er kos at den er litt lun fra mikroen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...