Gå til innhold

Når du blir kalt inn på teppet av sjefen, hvordan oppfører du deg?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er lurt og ikke lurt? 

Anonymkode: 5c874...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du gjort?  Sannsynligvis har du gjort noe som var lurt, eller ikke lurt.

 

 

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vær heeeeelt rolig. Bruk 1-2 sekunder pause før du snakker så du får tenkt deg om. Dersom du har gjort noe kritikkverdig kan du si «ok. Ja, det var ikke intensjonen/meningen at det skulle bli sånn. Jeg tar selvfølgelig med meg tilbakemeldingen din». Eller «mmm. Jeg forstår at du opplevde det sånn/hva du sier, men jeg føler tilbakemeldingen om akkurat (fyll inn punkt) er urettferdig, da jeg faktisk gjorde (sånn og sånn)».

Så lenge du er helt rolig så går det bra. Hvis du har gjort noe ille, legg deg flat og beklag, ikke kom med unnskyldninger.

Anonymkode: b25aa...d68

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (23 minutter siden):

Hva har du gjort?  Sannsynligvis har du gjort noe som var lurt, eller ikke lurt.

 

 

Kollega klager på meg. Litt usikker på hva. 

Anonymkode: 5c874...f1c

Skrevet (endret)

Hvis du er genuint usikker på hva det dreier seg om går du til sjefen med åpent sinn.

Hør hva sjefen har å si.  Er det sånn at det som kommer er noe du kjenner deg igjen i OG som du har skyld i legger du deg flat.

Dersom det er litt mer diffust og du er uenig kan si at du tar informasjonen til etterretning, og ber sjefen om å arrangere et møte mellom klager, deg og sjefen for å få denne saken ut av verden.

Endret av Whistler
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (18 minutter siden):

Hvis du er genuint usikker på hva det dreier seg om går du til sjefen med åpent sinn.

Hør hva sjefen har å si.  Er det sånn at det som kommer er noe du kjenner deg igjen i OG som du har skyld i legger du deg flat.

Dersom det er litt mer diffust og du er uenig kan si at du tar informasjonen til etterretning, og ber sjefen om å arrangere et møte mellom klager, deg og sjefen for å få denne saken ut av verden.

Ja, jeg lurer mer på hva man gjør hvis man er uenig i det som blir sagt. 

Anonymkode: 5c874...f1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær heeeeelt rolig. Bruk 1-2 sekunder pause før du snakker så du får tenkt deg om. Dersom du har gjort noe kritikkverdig kan du si «ok. Ja, det var ikke intensjonen/meningen at det skulle bli sånn. Jeg tar selvfølgelig med meg tilbakemeldingen din». Eller «mmm. Jeg forstår at du opplevde det sånn/hva du sier, men jeg føler tilbakemeldingen om akkurat (fyll inn punkt) er urettferdig, da jeg faktisk gjorde (sånn og sånn)».

Så lenge du er helt rolig så går det bra. Hvis du har gjort noe ille, legg deg flat og beklag, ikke kom med unnskyldninger.

Anonymkode: b25aa...d68

Men hvis jeg er uenig? 

Anonymkode: 5c874...f1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men hvis jeg er uenig? 

Anonymkode: 5c874...f1c 

Kommer litt an på. VET du at det personen sier, ikke stemmer? For eksempel er klagen at du "alltid" kommer for sent, mens du vet at du er fem minutter før tiden hver eneste dag?

Eller er du uenig i noe som kan tolkes ulikt? Dvs. personen sier at du jobber sent (kanskje fordi han/hun jobber mye raskere enn deg), men du synes du jobber raskt fordi du vet at du jobber raskere nå enn i fjor?

Det kan skje at to personer har ulik oppfatning av samme situasjon, og da er det vel greit at både du, kollegaen og sjefen snakker sammen for å klare opp i ting. Men hvis det er snakk om at du blir beskyldt for noe du vet helt sikkert at du ikke har gjort, kan du jo si at det kjenner du deg ikke igjen i, og så argumentere for deg. For eksempel: Bussen stopper alltid utenfor her ti på ni, så du er alltid klar klar til å jobbe fem på ni.

Men uansett hva som er tilfelle, du kommer lenger med å være rolig og hyggelig enn å bli sint.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (23 minutter siden):

Kommer litt an på. VET du at det personen sier, ikke stemmer? For eksempel er klagen at du "alltid" kommer for sent, mens du vet at du er fem minutter før tiden hver eneste dag?

Eller er du uenig i noe som kan tolkes ulikt? Dvs. personen sier at du jobber sent (kanskje fordi han/hun jobber mye raskere enn deg), men du synes du jobber raskt fordi du vet at du jobber raskere nå enn i fjor?

Det kan skje at to personer har ulik oppfatning av samme situasjon, og da er det vel greit at både du, kollegaen og sjefen snakker sammen for å klare opp i ting. Men hvis det er snakk om at du blir beskyldt for noe du vet helt sikkert at du ikke har gjort, kan du jo si at det kjenner du deg ikke igjen i, og så argumentere for deg. For eksempel: Bussen stopper alltid utenfor her ti på ni, så du er alltid klar klar til å jobbe fem på ni.

Men uansett hva som er tilfelle, du kommer lenger med å være rolig og hyggelig enn å bli sint.

Så klart, rolig og hyggelig. 

Jeg føler bare at man har to valg: sitte og nikke og "legge seg flat" fordi man ønsker å beholde jobben eller å være ærlig og si fra, men da risikerer man...

Anonymkode: 5c874...f1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så klart, rolig og hyggelig. 

Jeg føler bare at man har to valg: sitte og nikke og "legge seg flat" fordi man ønsker å beholde jobben eller å være ærlig og si fra, men da risikerer man...

Anonymkode: 5c874...f1c

Men igjen, det kommer an på hva det dreier seg om. Hvis du i forklaringen din må utlevere andre som egentlig er skyld i noe, hadde jeg vært litt forsiktig.

Det kan jo være mer skadelig hvis du sitter og innrømmer og beklager noe du vet du ikke har gjort. Det  skal uansett dreie seg om noe veldig alvorlig hvis dette fører til at du får sparken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært svært mistenksom og lurt på hvem som har planlagt hva. Kom dem i forkjøpet og tenk ut potensielle scenarier og forsvar. 

Anonymkode: 61534...13d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (19 minutter siden):

Men igjen, det kommer an på hva det dreier seg om. Hvis du i forklaringen din må utlevere andre som egentlig er skyld i noe, hadde jeg vært litt forsiktig.

Det kan jo være mer skadelig hvis du sitter og innrømmer og beklager noe du vet du ikke har gjort. Det  skal uansett dreie seg om noe veldig alvorlig hvis dette fører til at du får sparken.

På den tidligere arbeidsplassen var det en vanlig sak at kollegaer klaget på andre kollegaer, ikke fordi folk har gjort noe, men fordi vedkommende mislikte kollegaen av personlige grunner eller var sjalu. 

Anonymkode: 5c874...f1c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville vært svært mistenksom og lurt på hvem som har planlagt hva. Kom dem i forkjøpet og tenk ut potensielle scenarier og forsvar. 

Anonymkode: 61534...13d

Hvordan? 

Anonymkode: 5c874...f1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan? 

Anonymkode: 5c874...f1c

Det virker på argumentasjonen din her at du i utgangspunktet har en dårlig sak.  Er du i konflikt med den du tror har klaget på deg sånn at en eventuell klage er grunnløs eller basert på andre motiver, eller er du bare rett og slett en "slacker" sånn at det er godt hold i en klage?

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (2 minutter siden):

Det virker på argumentasjonen din her at du i utgangspunktet har en dårlig sak.  Er du i konflikt med den du tror har klaget på deg sånn at en eventuell klage er grunnløs eller basert på andre motiver, eller er du bare rett og slett en "slacker" sånn at det er godt hold i en klage?

Jeg er ingen slacker :) og jeg vet ikke hvilken kollega som har klaget. 

Anonymkode: 5c874...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Når skal du møte sjefen? Så ubehagelig:( Noe du kam tenke deg selv som kan være grunnen?

Anonymkode: d1078...87f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når skal du møte sjefen? Så ubehagelig:( Noe du kam tenke deg selv som kan være grunnen?

Anonymkode: d1078...87f

På mandag. 
Jeg får noen ganger «problemer» fordi jeg sier fra om ting, er ganske direkte, og det er tydeligvis ikke så lurt 🤫

Anonymkode: 5c874...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er desverre en sånn en som starter å gråte når jeg blir stressa - så hadde nok begynt å gråte litt og lagt meg flat 😂

Men aldri fått noe tilsnakk/kjeft i jobbsammenheng da - heldigvis.

Anonymkode: 82218...bed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På mandag. 
Jeg får noen ganger «problemer» fordi jeg sier fra om ting, er ganske direkte, og det er tydeligvis ikke så lurt 🤫

Anonymkode: 5c874...f1c

Hva "sier du ifra om" typ da? Man bruker jo hodet på jobb, og en del av ansvaret ditt/arbeidsoppgavene er jo å bidra til et godt arbeidsmiljø. Om du vet at du kan fremstå som kvass, er det en selvfølge at du lærer deg å prate som folk og føle regelen "har man ikke noe fint å si, så holder man munn". Handler det om å kritisere arbeidsoppgaver, så gjør man det snillt, rolig 1 mot 1, ikke i plenum f.eks. Dette gå under å gjøre jobben din.

Anonymkode: 82218...bed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...