AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Hei. Jeg er usikker på hvor jeg skal i livet. Jeg er 20 år, jeg jobber på både skole og i butikk. Jeg har 3,1 i snitt. Søker med førstegangsvitnemål i år. Tingen er at: jeg sliter veldig. Jeg er veldig deprimert på grunn av hvor jeg er. Jeg bor hjemme hos mine foreldre, og dette går ikke så bra.. jeg vil gjerne komme meg så langt unna som mulig. Problemet er at det er ikke så mye å komme inn på med mitt snitt.. Jeg vet at jeg kan ta opp fag og forbedre snittet mitt, men da må jeg bo hjemme. Jeg har veldig lyst til å søke på noe langt unna Oslo-området. Eller hvertfall langt nok til at jeg må flytte ut. Jeg er i tvil.. vet ikke hva jeg skal gjøre. Har det skikkelig tøft akkurat nå, og føler jeg bare vil komme meg bort og starte på nytt. Privatskole (BI, Kristiania osv..) kunne jeg også gått, men da måtte jeg ha bodd hjemme, i og med at det koster en del for å studere privat. Men så har jeg kanskje tenkt litt på å flytte til Bergen, ta en bachelor på BI eller en annen privatskole der? Blir dette kjempedyrt i og med at jeg må ha et sted å bo og betale for skolen osv? Hvordan vil det gå? Jeg er egentlig også ganske åpen for å ta opp fag, og ville ha gjort det om jeg ikke bodde hjemme med den familien jeg har.... jeg vet at det er null sjans for å bestå studier mens jeg bor der. Jeg ser at eiendomsmegler (rena) kanskje er noe jeg kan komme inn på, og det er langt nok unna til at jeg må flytte. Eller spespes med vekt på interkulturell ped(?) et eller annet i Bergen(kommer helt sikkert på venteliste, kanskje jeg kommer inn?). Hvis jeg kommer inn på dette blir jeg jo kjempeglad, men det er en stor sjans for at det ikke skjer. Spørsmålet mitt er da; Hva ville dere gjort om dere bor hjemme i en vanskelig familie, og vil komme dere ut? Studier er min sjanse til å flytte vekk og starte et «nytt» og sunt liv. Hva ville dere studert? Hva ville dere gjort? Jeg trenger sårt råd nå... snittet mitt står i veien for alt.. Og ja jeg kan ta opp fag, men da må jeg fortsatt være her, og det ødelegger meg skikkelig mentalt. Jeg er så sliten.. vil bare finne ut av ting. Anonymkode: 33523...fe7
Nasse Nøff Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Jeg tror spørsmålet mer er hva du synes er interessant og hva slags type jobb du kan tenke deg å ha i fremtiden:-) Det er faktisk veldig mange studier som er åpne, altså der alle som søker får plass. Søk på samordna opptak, poenggrenser 2020 så ser du hvordan det var i fjor. Vil du jobbe primært med mennesker, kanskje i barnehage, eller vil du ha mer en kontorjobb? Hva er du god til? Hva slags butikk jobber du i nå? Forsøk å tenke i en retning, så er det lettere å se muligheter. Hvis du sliter med depresjoner tror jeg det er lurt å søke til et studiested du vet har et studiemiljø. Kanskje et lite og tett miljø kan være bra? Hvis du bor hjemme i en vanskelig familie er det lurt å komme seg bort. Jeg ville ikke anbefalt å satse på en privatskole med høye skolepenger, de kan brukes bedre på annet vis med mindre det er noe veldig bestemt du vil studere. Jeg tenker også at det ikke er noe poeng å ta opp fag før du eventuelt har bestemt deg for noe konkret. Hvis du sier litt om hva slags studier og jobber du synes kan høres spennende ut, så kan vi kanskje komme med noen tips? 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 3.1 er ikke et dumt snitt! Mange studier trenger man bare vitnemål, alle som har det kommer inn. Det er fullt mulig for deg å flytte langt vekk og samtidig studere. Studere er en kjempe fin mulighet å flytte siden du får noe å gjøre (studie), penger for å gjøre det(studie lån, riktignok må de fleste jobbe for å klare seg) og du kan søke student boliger(rimelige boliger) eller bo i kollektiv som kan være en kjempe sosial og kjekk opplevelse 😄 Har du vurdert å gå til en karriere veileder for å få hjelp til å finne ut hva du vil jobbe med? Det finnes flere som spesialiserer seg på vgs elever for å hjelpe de å velge riktig studie. Om du har råd til det så vurder det. Anonymkode: df4dc...7e2 2
Majer Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Hva er du interessert i å jobbe med? Snittet er godt nok for ingeniør- og it studier i Telemark, Sørlandet, Bodø og Østfold. Du kommer inn på flere lærerutdanninger i de større byene
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Kikk på mange forskjellige studiesteder. Se hva de har av studier og hvilke muligheter de kan gi. Finn ut hva du ønsker å jobbe med sånn cirka. Mennesker, ikke mennesker, realfag, samfunn etc etc. Ta gjerne et utgangspunkt i fag som du liker. Så sammenlikner du med studier: hvilke studier kan være aktuelle, og hva er absolutt ikke aktuelt. utdanning.no er et godt sted å begynne. Der er skoler overalt i landet. Anonymkode: 026c8...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 Du må jo finne ut hva du vil studere eller gjøre med livet. Det å begynne på et studie bare for å ha gjort det er ikke et særlig lurt valg. Hvor motivert er du til å studere? Hvis du ikke kommer til å klare studier så er det dumt å begynne. Å søke BI hvis du ikke har inetesse for økonomi er ikke lurt. Du ender opp med myyye gjeld. Du burde også tenke på at det er veldig vanskelig å få seg deltidsjobb på studiested. Tror du at du kommer til klare deg på 8300kr i mnd hvis du flytter? Det skal dekke alt, både leie og mat. Du høres ikke ut som du har det så veldig bra, kanksje ta deg en tur til legen og lufte dine begymringer med vedkommende. Deretter kanskje ta kontakt med en rådgiver som kan veilede deg i hva du bør studere. Jobben du har på skolen? Hva synes du om det? Er det noe du kunne tenkt deg på sikt, å jobbe som lærer? Mange lærerutdanninger har lav snitt for å komme inn. Ønsker deg masse lykke til Anonymkode: 369e6...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 Majer skrev (5 timer siden): Hva er du interessert i å jobbe med? Snittet er godt nok for ingeniør- og it studier i Telemark, Sørlandet, Bodø og Østfold. Du kommer inn på flere lærerutdanninger i de større byene Nei, vær så snill, ingen med 3 i snitt bør bli lærer! Anonymkode: 6b656...002 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 Majer skrev (7 timer siden): Hva er du interessert i å jobbe med? Snittet er godt nok for ingeniør- og it studier i Telemark, Sørlandet, Bodø og Østfold. Du kommer inn på flere lærerutdanninger i de større byene Snakker du om 90-tallets allmennlærerutdanning? Flere av lærerutdanningene ved NTNU, UiO og OsloMet krever 48 konkurransepoeng eller mer, flere linjer 50 +. Ut fra beskrivelsen har vel trådstarter maksimalt 35. Barnehagelærerutdanning og lærerutdanning i mer grisgrendte strøk kan imidlertid være aktuelt, gitt at trådstarter oppfyller de nasjonale karakterkravene. I tillegg er det stor forskjell på å komme inn og å fullføre samt fungere i yrket. Lærerutdanning utover yrkesfaglærerutdanning har blitt femårig master, og er absolutt ikke noe man bør ta fordi man ikke "vet hva man skal bli". Det er egentlig bare noe man bør ta om man virkelig brenner for elevkontakt og undervisning, som for øvrig utgjør en stadig mindre del av stillingen. Anonymkode: 5d0d4...588 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #9 Skrevet 9. januar 2021 Man bør vel heller ikke bli ingeniør med så lavt snitt ??😐 de har jo et stort ansvar for at ting blir gjort skikkelig, hvis ikke kan liv i verste fall gå tapt, hvis man ikke forstår fagene godt nok ? Anonymkode: 7ac71...56d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #10 Skrevet 9. januar 2021 Siden du har skrevet tråder om dette før og ikke kommet noe videre i tankeprosessen, høres det ut for meg at du bør få hjelp av lege eller aller helst psykolog. Du har det ikke bra hjemme, du grubler mye på fremtiden, er redd for å gjøre feil, har ikke selvtillit til å foreta deg noe, og er desperat etter å gjøre hva som helst for å komme deg vekk. Men klarer det ikke. Ta kontakt med fastlegen din og be om at hun hjelper deg med å komme til psykolog. Angående å flytte for seg selv, så kan nav hjelpe. Ta kontakt med dem. Evt søker du på hva som helst du kan komme inn på av studie, lever av studielån og får hjelp av studenthelsetjenesten. Du kan ikke bo hjemme om det ødelegger deg slik. Det haster ikke med å finne ut hva du skal bli. Veldig mange roter litt rundt og prøver litt forskjellig før de finner ut hva de vil gjøre. Ikke stress med at du må ta det riktige valget nå. Du kan kanskje heller jobbe et år? Anonymkode: f4381...10c 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #11 Skrevet 9. januar 2021 Nå antar jeg at du i utgangspunktet ikke har gått på yrkesfag, men her er noen forslag: Hva med å bli lærling? Eller kanskje jobbe opp mot kompetansebevis hvis du ikke har gått yrkesfag? Eller sjekke alternativer i forsvaret? Er folkehøgskole et alternativ for deg? Det er jo ikke sånn at man -MÅ- studere med en gang, du kan jo alltids ta et jobbår. Det er mange alternativer, man må bare sjekke/lese seg opp og tenke litt utenfor hva man kanskje egentlig forestiller seg :-) Det er synd at du har det så vanskelig, men man må tørre å ta steget og faktisk gjøre en forandring. Slike ting går ikke av seg selv, uansett hvor mye man ønsker det. Du er trossalt 20 år, en voksen person - du har i utgangspunktet ene og alene ansvaret for deg selv, selv om det virker muligens kjipt og fjernt. Alternativt kan du jo sjekke hos annen slekt, eventuelt venner om du kan bo der i en liten stund - omså i et par dager, en ukes tid. Eller siden du har jobb, kan du sjekke med nærliggende hotell om billig overnatting for noen dager også? Det kan hjelpe på en liten miljøforandring, så du kan trekke deg selv ut av den vanskelige situasjonen i hjemmet ditt i en dag eller to for å tenke og reflektere litt i fred. Ønsker deg lykke til videre❤️ Anonymkode: a6f6e...6cc
Majer Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 9.02): Nei, vær så snill, ingen med 3 i snitt bør bli lærer! Anonymkode: 6b656...002 Jeg kjenner en lektor med opprykk som fikk B i snitt på universitetet og UNDER 3 i snitt på vgs. Endret 11. januar 2021 av Majer 1
Majer Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 Dere da. Jeg kjenner en som fikk B i snitt på studiene som hadde under tre på vgs. Det går an. Noen finner sent ut at de har adhd mens andre har det vanskelig hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå