AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #21 Skrevet 8. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Husker vedkommende sa til meg at "pfft, dette er jo ingenting" over min gjeld som da var på rundt 100k. Hun hadde sett såå mange verre saker, og dette var jo enkelt å ordne opp i. Må bare legge til, det løste seg naturligvis. I løpet av året. Det var på en litt rar måte veldig greit å høre om at det var mange andre som hadde det langt verre. Hun hjalp meg med å kontakte kreditorer, lage avtaler og vipps så var alt det "skumle" borte. Jeg fikk en plan jeg fulgte, og ikke så alt for lenge etterpå var betalingsanmerkninger borte, sammen med gjelden. Anonymkode: b8769...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #22 Skrevet 8. januar 2021 Enda mer å legge til: Jeg endte med et fysisk møte med namsfogden (som det vel nå heter), sammen med person fra DPS. Det var en dame som jeg trodde kom til å være både sint og streng, og mer til. Nervene gikk i høyspenn og jeg gruet meg lenge! Jeg tok så grundig feil, da jeg kom dit med målet om å ordne opp, ble det kjempegodt tatt imot, og vi hadde en fin prat, hvor vi fant en grei løsning. Anonymkode: b8769...3c7 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #23 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Enda mer å legge til: Jeg endte med et fysisk møte med namsfogden (som det vel nå heter), sammen med person fra DPS. Det var en dame som jeg trodde kom til å være både sint og streng, og mer til. Nervene gikk i høyspenn og jeg gruet meg lenge! Jeg tok så grundig feil, da jeg kom dit med målet om å ordne opp, ble det kjempegodt tatt imot, og vi hadde en fin prat, hvor vi fant en grei løsning. Anonymkode: b8769...3c7 Takk for det. Er litt redd for å møte en sur person som ser ned på meg. Jeg lurer på om det er bedre at alt( 2 lån og 2 kredittkort) går til inkasso? Lettere å få til en avtale da? Så langt er det bare 1 av lånene jeg ligger etter med avdrag på Anonymkode: 6c166...af8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #24 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 18.00): Enda mer å legge til: Jeg endte med et fysisk møte med namsfogden (som det vel nå heter), sammen med person fra DPS. Det var en dame som jeg trodde kom til å være både sint og streng, og mer til. Nervene gikk i høyspenn og jeg gruet meg lenge! Jeg tok så grundig feil, da jeg kom dit med målet om å ordne opp, ble det kjempegodt tatt imot, og vi hadde en fin prat, hvor vi fant en grei løsning. Anonymkode: b8769...3c7 Kan nav hjelpe med å ordne en avtale, gjeldsordning på samme måte som namsmannen? Eller hjelper de på en annen måte? Anonymkode: 6c166...af8
TBergh Skrevet 9. januar 2021 #25 Skrevet 9. januar 2021 Hei. Forskjellen mellom en gjeldsordning som Nav fremforhandler og en gjeldsordning via namsmannen, altså en gjeldsordning etter gjeldsordningsloven er at Nav kan forhandle frem det som heter en utenrettslig gjeldsordning. Da har du ingen annen beskyttelse enn ved inngåelse av en vanlig avtale. Etter det de jeg hjelper opplyser opplever de at Nav gjennomgår økonomien din og stort sett ferdig med det. Jeg kjennr nn tidligere Nav ansatt som fremforhandlet utenrettslige gjeldsordninger, men han er pensjonert. Jeg har ellers aldri hørt om at Nav forhandler utenrettslige gjeldsordninger. Ikke dermed sagt at de ikke gjør det. Får du en rettslig gjeldsordning via namsmannen eventuelt tvungen ordning via tingretten, er du beskyttet av gjeldsordningslovens bestemmelser. Med vennlig hilsen TBergh
kahaki Skrevet 10. januar 2021 #26 Skrevet 10. januar 2021 Hei, NAV er muligens bedret seg siden i fjor men når jeg var i samme situasjon fikk jeg ikke hjelp av NAV. For det første tok det over 6 måneder før de i det hele tatt tok kontakt og etter første møte hørte jeg aldri mer og totalt etter 1 år fikk jeg vedtak om at de ikke kunne gjøre noe mer. Totalt hadde gjeldsrenter økt med 200.000 fra jeg hadde 1. møte med NAV. Jeg måtte ordne alt privat. Tok sikkerhet i bolig til min mann, og måtte låne totalt 800000,-. Hovedstolen var 400000,-(!) og fordi jeg ikke tok tak i det før etter 2 år ble summen så høy. Samtidig har jeg vært utrolig heldig som faktisk turte å be om hjelp. Jeg holdt dette skjult for mannen min i 2 år, fikk brev fra namsmann som jeg gjemte fra han. Nå har jeg 6000,- i låneutgifter som betales uten problem. Årsakene er komplekse men jeg fikk bedre hjelp hos namsmann og jeg fikk samlet alt hos Bank2 med betalingsanmerkning og har 6% nominell rente. Målet er selvsagt å få bakt inn i boliglån på litt lengre sikt. Rådgiveren i Bank2 var veldig hjelpsom og forståelsesfull men man må som sagt ha sikkerhet i bolig. Kan du spørre foreldre, søsken eller svigerfamilie - kanskje en god venn om de kan stille som sikkerhet? Det krever at du står frem men de aller fleste VIL hjelpe om du står i problemer. Samtidig er det da de som står ansvarlig om du ikke skulle betale så det er et stort ansvar, og jeg skrev egen kontrakt (gjeldsbrev) med min mann i tillegg hvis jeg ikke betaler til banken. Jeg fikk også god hjelp av @TBergh her inne, i tillegg til en bekjent som er ansatt i bank. Du må erkjenne for deg selv at du er i problemer, samle oversikt og forsøke å lete etter mulige løsninger. Det blir vondere (og dyrere) hvis du ser en annen vei. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #27 Skrevet 10. januar 2021 Spør familie om å hjelpe med det som er akutt (hvis det bare er 6-12k, som kan gjøre at det ikke går til inkasso). Skaff deg en ekstrajobb. Du skriver at du klarer å betale 2k men ikke 6k. Det er ikke mange timer på en ekstrajobb for å tjene 4k. Anonymkode: dc22b...b2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå