AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har ett lån på 40 000. Forbrukslån. Betaler 6000 kr i måneden. Men jeg klarer ikke det lengere. Har kun betalt 2000 kr pr måned de siste månedene. Har prøvd å kontakte bank for å finne en løsning, men det gikk ikke. Hvis det går til inkasso og jeg sier at jeg kun kan betale 2000 kr pr måned. Hva skjer da? Har andre lån og kredittkort å betale på utenom også. Anonymkode: 6c166...af8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har ett lån på 40 000. Forbrukslån. Betaler 6000 kr i måneden. Men jeg klarer ikke det lengere. Har kun betalt 2000 kr pr måned de siste månedene. Har prøvd å kontakte bank for å finne en løsning, men det gikk ikke. Hvis det går til inkasso og jeg sier at jeg kun kan betale 2000 kr pr måned. Hva skjer da? Har andre lån og kredittkort å betale på utenom også. Anonymkode: 6c166...af8 Skrev feil. 400 000 kr er riktig Anonymkode: 6c166...af8
Illuminatum Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har ett lån på 40 000. Forbrukslån. Betaler 6000 kr i måneden. Men jeg klarer ikke det lengere. Har kun betalt 2000 kr pr måned de siste månedene. Har prøvd å kontakte bank for å finne en løsning, men det gikk ikke. Hvis det går til inkasso og jeg sier at jeg kun kan betale 2000 kr pr måned. Hva skjer da? Har andre lån og kredittkort å betale på utenom også. Anonymkode: 6c166...af8 Får du ikke en annen avtale vil saken gå til inkasso. Inkassoselskapet vil nok begjære utlegg i lønn etter at saken har vært opp for forliksrådet. De tar kontakt med namsmann som gir deg anledning til å fortelle om dine utgifter. Ellers forstår jeg at du ikke får en avtale med å betale kun 2000 i måneden. Det dekker langt i fra rentene alene når kravet er på 400.000. Om du ikke har annet som frigjør midler vil den første da få alt av lønnen din utover det namsmannen setter av til nødvendig livsopphold. De øvrige kreditorene vil siden de ikke får penger også sende dette til inkasso og stille seg i køen. Det står ellers mye her Inkasso og inkassovarsel – hvordan fungerer det? | Svea Finans 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Skrev feil. 400 000 kr er riktig Anonymkode: 6c166...af8 Bank Norwegian?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ett lån på 40 000. Forbrukslån. Betaler 6000 kr i måneden. Men jeg klarer ikke det lengere. Har kun betalt 2000 kr pr måned de siste månedene. Har prøvd å kontakte bank for å finne en løsning, men det gikk ikke. Hvis det går til inkasso og jeg sier at jeg kun kan betale 2000 kr pr måned. Hva skjer da? Har andre lån og kredittkort å betale på utenom også. Anonymkode: 6c166...af8 Hva har du i lønn? Anonymkode: 73d24...22b
Kenelz Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 Husker å hørt om en bank (usikker, men tror den het noe med blue??) som samler opp alt lån for deg også betaler du en fast sum gjennom den banken som er overkommelig. Prøvd å høre med dem? 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 Kenelz skrev (2 minutter siden): Husker å hørt om en bank (usikker, men tror den het noe med blue??) som samler opp alt lån for deg også betaler du en fast sum gjennom den banken som er overkommelig. Prøvd å høre med dem? Bluestep. Men de hjelper kun om de får førsteprioritet pant i fast eiendom, og du må være under 80% av låneverdi. I tillegg krever de å overta hele boliglånet og har rente på minst tre ganger så mye som ordinært lån. Anonymkode: f5085...a74 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ett lån på 40 000. Forbrukslån. Betaler 6000 kr i måneden. Men jeg klarer ikke det lengere. Har kun betalt 2000 kr pr måned de siste månedene. Har prøvd å kontakte bank for å finne en løsning, men det gikk ikke. Hvis det går til inkasso og jeg sier at jeg kun kan betale 2000 kr pr måned. Hva skjer da? Har andre lån og kredittkort å betale på utenom også. Anonymkode: 6c166...af8 Anbefaler at du snakker med gjeldsrådgiver hos nav så fort som mulig og søker gjeldsordning. Anonymkode: f5085...a74 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #9 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler at du snakker med gjeldsrådgiver hos nav så fort som mulig og søker gjeldsordning. Anonymkode: f5085...a74 Har snakket med en bekjent i namsmannen. Gjelden er for ny. 1.5 år gammel Anonymkode: 6c166...af8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 Hvis du ikke klarer å betjene gjelden må du enten refinansiere gjennom andre eller reforhandle avtalen. Du skriver veldig lite om din økonomiske situasjon ellers. Hva tjener du og hva har du i utgifter? Har du noe du kan selge for å få inn friske penger? De aller fleste inkassoselskap ønsker å få inn litt penger fremfor null penger og fortrinnsvis nok til at de tjener på det. Hvis du har verdier kan det hende at de prøver å gå veien om tvangssalg, men hvis du har lav lønn og lite verdier så vil de fleste inkassoselskap tjene mer på å gi deg en gunstigere avtale, men du må være klar til å forhandle ganske tøft, og du må vise at du har oversikt over situasjonen din, slik at du kan argumentere for det. Anonymkode: 9f951...588 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ikke klarer å betjene gjelden må du enten refinansiere gjennom andre eller reforhandle avtalen. Du skriver veldig lite om din økonomiske situasjon ellers. Hva tjener du og hva har du i utgifter? Har du noe du kan selge for å få inn friske penger? De aller fleste inkassoselskap ønsker å få inn litt penger fremfor null penger og fortrinnsvis nok til at de tjener på det. Hvis du har verdier kan det hende at de prøver å gå veien om tvangssalg, men hvis du har lav lønn og lite verdier så vil de fleste inkassoselskap tjene mer på å gi deg en gunstigere avtale, men du må være klar til å forhandle ganske tøft, og du må vise at du har oversikt over situasjonen din, slik at du kan argumentere for det. Anonymkode: 9f951...588 Jeg skal kontakte nav og en rådgiver som kan hjelpe meg med å ordne en avtale. Hadde håpet å unngå inkasso, men ser at det er umulig. Jeg tjener ca 25000 kr i måneden. På forbrukslån og annen gjeld betaler jeg ca 15 000 kr. Så kommer mobil, strøm, forsikring, og sånt utenom. Skulle ha betalt 5000 for halvehusleien også, men det klarer jeg ikke, så samboer gjør det. Har også utgifter til korps og fotball til gutten. Det ser ikke veldig lyst ut akkurat Anonymkode: 6c166...af8
TBergh Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 Hei Hvis du betaler hva du har økonomi til å betale, vil det ikke være lovlig å foreta trekk i inntekt. Dette følger av dekningsloven. Du sier at du har 1 – ett lån. Jeg antar at dette betyr at du ikke har andre lån, eventuelt med unntak av lån til bolig. Dette finner du ut av ved følgende regnestykke. Livsopphold kr 8 989,00 Boutgifter før opp dine egne Andre utgifter så som SFO – barnehage. Trekk summen av utgiftene fra dine nettoinntekter Summen du nå får betaler du på lånet med. Du kan ikke legge inn andre lån, da det ikke vil bli tatt hensyn til ved tvangstrekk i inntekt. Med vennlig hilsen TBergh 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 TBergh skrev (10 timer siden): Hei Hvis du betaler hva du har økonomi til å betale, vil det ikke være lovlig å foreta trekk i inntekt. Dette følger av dekningsloven. Du sier at du har 1 – ett lån. Jeg antar at dette betyr at du ikke har andre lån, eventuelt med unntak av lån til bolig. Dette finner du ut av ved følgende regnestykke. Livsopphold kr 8 989,00 Boutgifter før opp dine egne Andre utgifter så som SFO – barnehage. Trekk summen av utgiftene fra dine nettoinntekter Summen du nå får betaler du på lånet med. Du kan ikke legge inn andre lån, da det ikke vil bli tatt hensyn til ved tvangstrekk i inntekt. Med vennlig hilsen TBergh Jeg har 1 lån til og 1 krefittkort til. . Disse har jeg klart å betale. Det lånet på 400 000 kr går snart til inkasso. Hva bør jeg gjøre med kredittkort og det andre lånet? La det også gå til inkasso? Hvis ikke må jeg betale de med livsopphold? Eier ikke bolig, men leier Anonymkode: 6c166...af8
TBergh Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 (endret) Hei Det du må gjøre er følgende. Du setter opp en økonomisk oversikt som vist under I den situasjonen du nå befinner deg i må du følge forskrift om livsopphold ved gjeldsordning og trekk i lønn. Her er lenken til livsopphold https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ Du oppgir ikke hvor gammelt barnet er. Du må derfor hente ut det normerte beløpet for den aldersgruppen ditt barn kommer inn under. Dette beløpet må du dele på 2 – to da dere er to personer om å dele alle felleskostnader, hvilket også inkl. barnet. Du vil få noe mindre til livsopphold enn hvis du hadde bodd alene. Grunnen er at det blir antatt at gifte/samboende deler alle fellesutgifter. Denne beregningen sørger for at ingen av dine kreditorer blir forfordelt. Hvilket betyr at de får betalt etter hvor stort det enkelte kravet er, i hht. norsk lov. Det heter i dekningsloven (deknl) at «… kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem» Denne beregningen sammen med et brev til dine kreditorer skal du sende til alle dine kjente kreditorer. Ta også kontakt med namsmannen Gjeldens alder Du svarer en innskriver: «Har snakket med en bekjent i namsmannen. Gjelden er for ny. 1.5 år gammel» Alderen på gjelden er avhengig av hvorfor gjelden er tatt opp. Hvis du har tatt opp lån for å skaffe bolig, mat, klær eller andre livsnødvendigheter da skal denne gjeldn ikke tas med i aldersberegningen. Dette følger av gjeldsordningslovens (gol) § 1-4 hvor det heter i andre ledd (avsnitt) bokstav a) «Åpning av gjeldsforhandling skal også nektes dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på om: a) størstedelen av gjelden er nylig stiftet. Det skal ses bort fra forsvarlige låneopptak til refinansiering eller til nødvendig bolig o.l.,» Håper dette er til hjelp Med vennlig hilsen TBergh Endret 8. januar 2021 av TBergh 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 TBergh skrev (1 time siden): Hei Det du må gjøre er følgende. Du setter opp en økonomisk oversikt som vist under I den situasjonen du nå befinner deg i må du følge forskrift om livsopphold ved gjeldsordning og trekk i lønn. Her er lenken til livsopphold https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ Du oppgir ikke hvor gammelt barnet er. Du må derfor hente ut det normerte beløpet for den aldersgruppen ditt barn kommer inn under. Dette beløpet må du dele på 2 – to da dere er to personer om å dele alle felleskostnader, hvilket også inkl. barnet. Du vil få noe mindre til livsopphold enn hvis du hadde bodd alene. Grunnen er at det blir antatt at gifte/samboende deler alle fellesutgifter. Denne beregningen sørger for at ingen av dine kreditorer blir forfordelt. Hvilket betyr at de får betalt etter hvor stort det enkelte kravet er, i hht. norsk lov. Det heter i dekningsloven (deknl) at «… kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem» Denne beregningen sammen med et brev til dine kreditorer skal du sende til alle dine kjente kreditorer. Ta også kontakt med namsmannen Gjeldens alder Du svarer en innskriver: «Har snakket med en bekjent i namsmannen. Gjelden er for ny. 1.5 år gammel» Alderen på gjelden er avhengig av hvorfor gjelden er tatt opp. Hvis du har tatt opp lån for å skaffe bolig, mat, klær eller andre livsnødvendigheter da skal denne gjeldn ikke tas med i aldersberegningen. Dette følger av gjeldsordningslovens (gol) § 1-4 hvor det heter i andre ledd (avsnitt) bokstav a) «Åpning av gjeldsforhandling skal også nektes dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på om: a) størstedelen av gjelden er nylig stiftet. Det skal ses bort fra forsvarlige låneopptak til refinansiering eller til nødvendig bolig o.l.,» Håper dette er til hjelp Med vennlig hilsen TBergh Takk for svar. Kan jeg få hjelp til dette på nav? Anonymkode: 6c166...af8
TBergh Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Hei. Ja dette er en av tingene Navs gjeldsrådgiver skal hjelpe deg med. Eller du kan be namsmannen om hjelp til dette. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 TBergh skrev (1 time siden): Hei. Ja dette er en av tingene Navs gjeldsrådgiver skal hjelpe deg med. Eller du kan be namsmannen om hjelp til dette. Med vennlig hilsen TBergh Jeg synes det er så flaut å dra å snakke med en fremmed om hvor dum jeg har vært. Er redd for å begynne å gråte. Jeg begynner å tenke på problemene når jeg legger meg om kvelden og da kommer tårene. Anonymkode: 6c166...af8
TBergh Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Hei TS sier: «Jeg synes det er så flaut å dra å snakke med en fremmed om hvor dum jeg har vært. Er redd for å begynne å gråte. Jeg begynner å tenke på problemene når jeg legger meg om kvelden og da kommer tårene.» Slik jeg har forstått det så har du og er i arbeid. Da betaler du skatter og avgifter, som alle andre. Du har også tegnet innboforsikring, som vil bli utbetalt hvis uhellet er ut. F.eks. ved brann eller innbrudd. En del av de skatter og avgifter som innbetales går til å dekke sosiale utgifter, så som sykepenger, sykehus, skole, osv. Noen av disse skatter og avgifter går også til innbetaling til Nav, slik at de har penger å betale til de som har vært utsatt for «brann eller innbrudd» i livet. Altså er hjelp gitt av samfunnet en forsikring vi alle har betalt inn til. Da har du også rett til å benytte deg av denne «forsikringen». Du sier: «Jeg synes det er så flaut å dra å snakke med en fremmed om hvor dum jeg har vært». Vel da jeg jeg ønske deg velkommen til mest sannsynlig Norges største klubb. Du er ikke den første, ei heller blir du den siste som «…er dum, med penger», eller får medlemskap i denne klubben. Bare følg med i massemedia. Der skrives det hele tiden om nye rekorder av inkassokrav, trekk i inntekt, osv. Dette skjer ikke fordi folk har vært kloke, i sin forvaltning av sin økonomi. Du vil heller ikke være den første hos Navs gjeldsrådgiver. Ok så har du vært dum, gjort en feil. Alle gjør dumheter. Spørsmålet er hva du gjør med dumheten eller feilen. Det beste er å ta tak i det nå, da disse problemene bare vokser i størrelse og omfang. Gammelt ordspråk sier: «En mann som gjør en feil, og ikke retter den, gjør en ny feil.» Jeg vil tro at dette også vil gjelde de av det motsatte kjønn Andre har greid å gå denne «kanossagangen» og rettet opp i sin/e dumheter og feil. Jeg regner med at du ikke er dårligere enn de andre som har «ryddet opp» i sitt pengerot Så ta kontakt med Nav, eller be om hjelp av den som du kjenner hos namsmannen. Slik jeg sa tidligere så: Det beste er å ta tak i det nå, da disse problemene bare vokser i størrelse og omfang. Lykke til! Håper dette er til en viss hjelp Med vennlig hilsen TBergh 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 TBergh skrev (1 time siden): Hei TS sier: «Jeg synes det er så flaut å dra å snakke med en fremmed om hvor dum jeg har vært. Er redd for å begynne å gråte. Jeg begynner å tenke på problemene når jeg legger meg om kvelden og da kommer tårene.» Slik jeg har forstått det så har du og er i arbeid. Da betaler du skatter og avgifter, som alle andre. Du har også tegnet innboforsikring, som vil bli utbetalt hvis uhellet er ut. F.eks. ved brann eller innbrudd. En del av de skatter og avgifter som innbetales går til å dekke sosiale utgifter, så som sykepenger, sykehus, skole, osv. Noen av disse skatter og avgifter går også til innbetaling til Nav, slik at de har penger å betale til de som har vært utsatt for «brann eller innbrudd» i livet. Altså er hjelp gitt av samfunnet en forsikring vi alle har betalt inn til. Da har du også rett til å benytte deg av denne «forsikringen». Du sier: «Jeg synes det er så flaut å dra å snakke med en fremmed om hvor dum jeg har vært». Vel da jeg jeg ønske deg velkommen til mest sannsynlig Norges største klubb. Du er ikke den første, ei heller blir du den siste som «…er dum, med penger», eller får medlemskap i denne klubben. Bare følg med i massemedia. Der skrives det hele tiden om nye rekorder av inkassokrav, trekk i inntekt, osv. Dette skjer ikke fordi folk har vært kloke, i sin forvaltning av sin økonomi. Du vil heller ikke være den første hos Navs gjeldsrådgiver. Ok så har du vært dum, gjort en feil. Alle gjør dumheter. Spørsmålet er hva du gjør med dumheten eller feilen. Det beste er å ta tak i det nå, da disse problemene bare vokser i størrelse og omfang. Gammelt ordspråk sier: «En mann som gjør en feil, og ikke retter den, gjør en ny feil.» Jeg vil tro at dette også vil gjelde de av det motsatte kjønn Andre har greid å gå denne «kanossagangen» og rettet opp i sin/e dumheter og feil. Jeg regner med at du ikke er dårligere enn de andre som har «ryddet opp» i sitt pengerot Så ta kontakt med Nav, eller be om hjelp av den som du kjenner hos namsmannen. Slik jeg sa tidligere så: Det beste er å ta tak i det nå, da disse problemene bare vokser i størrelse og omfang. Lykke til! Håper dette er til en viss hjelp Med vennlig hilsen TBergh Takk for fine ord. Jeg føler at det er bare jeg som er så dum. Alle de jeg kjenner har alt på stell økonomisk. Men jeg vet jo at det er flere som sliter. Anonymkode: 6c166...af8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for fine ord. Jeg føler at det er bare jeg som er så dum. Alle de jeg kjenner har alt på stell økonomisk. Men jeg vet jo at det er flere som sliter. Anonymkode: 6c166...af8 Det er MANGE som sliter. Jeg følte det litt som deg, jeg var i noe jeg tenkte var kjempeproblemer, og via sosiolog på DPS fikk jeg hjelp til å få oversikt (hadde ikke åpnet brev på en stund, angst for alt mulig). Husker vedkommende sa til meg at "pfft, dette er jo ingenting" over min gjeld som da var på rundt 100k. Hun hadde sett såå mange verre saker, og dette var jo enkelt å ordne opp i. Skulle du begynne å grine, ja, så grin - det er en naturlig reaksjon på å ha det ille, og på å konfrontere det. Den som sitter i andre enden er godt vant med det, og i motsetning til svært mange så virker du både lysten og villig å til ordne opp i dette. Heier på deg, dette løser seg. Se de svært gode rådene fra @TBergh, og hold motet oppe. Det kommer til å løse seg på et eller annet vis! Anonymkode: b8769...3c7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå