Gå til innhold

Hva spiser barnet ditt løpet av en dag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min er 2 år.

Frokost: Havregryn med melk
Lunsj: Brødskiver med leverpostei, syltetøy uten sukker
Måltid i barnehagen er jeg litt usikker på, men han får stort sett noe varmmat og frukt
Middag: Vi spiser bare vegetarmat i ukedagene, så blir mye kikertgryter, form med aubergine og parmesan, pasta med squash og tomat, osv. I helgene kan det bli pizza og taco (han får ikke tacokjøttdeigen altså). 
Kvelds: Brødskive eller Skyr yoghurt, og litt frukt

Som snacks er det vanligvis frukt eller bær, han får ikke godteri. 

Anonymkode: 05dc2...ab6

AnonymBruker
Skrevet

Barnet her er seks år.

Frokost: Brødskive med pålegg (kjøtt, fisk, sjømat, ost...), eller Havrefras/Rugfras med melk på. Dette er de eneste ferdige «frokostblandingene» vi bruker, ut over rene havregryn og hakkede nøtter og frø, som vi også spiser i perioder. Drikker melk.

Skolemat: Småbokser med egg/middagsrester og rå grønnsaker, og i hovedrommet på matboksen ligger én brødskive og gjerne en fiskekake eller noe slikt. På turdager er det med en kjøttkake/fiskekake som er det hun liker på grillspyd. Drikker melk og vann. De får frukt.

Middag: Spiser nesten alt nå, unntatt tomatsaus, og i pollensesongen er det noen grønnsaker/frukt som utgår pga kryssallergi. Kjøtt/fisk/sjømat pluss grønnsaker og karbohydrater. Slik barn skal spise for å vokse og utvikle seg optimalt. 🤷🏼‍♀️ Liker pesto, hvitløk, vårløk etc, men ikke noe glad i «biff og bearnaise». Liker generelt ikke junk av noe slag, hvilket har gjort det veldig enkelt å holde oss på en sunn kurs. Drikker vann.

Kveldsmat: Kornblanding, grove lapper/grove vafler med pålegg, noen ganger eggepålegg, melk. 

Vi lager både taco og pizza, men fra bunnen og uten ferdigkrydder, masse salt osv. like sunt som «vanlig» mat. Vi sylter hver sensommer, og fryser syltetøyet slik at vi ikke trenger å sukre det så veldig.

Dermed har vi også en grei kvote til å kose oss med bakst, kakao, toddy, pinne-pizzabrød på bål osv. Lørdagsgodt har vi ikke, så alt i alt er det null problem for oss å slå til med en is midt i uka fordi det ble varmt osv. 

Anonymkode: 14aa9...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Barn 3, 6 og 9 år.

Frokost: Brødskiver med div pålegg, havregrøt.

Lunsj: Brødskiver med div pålegg eller middagsrester, frukt og grønnsker, nøtter og yoghurt/rislunsj som snacks.
I helger er det bananpannekaker, eggerøre, corn flakes, cocopops, pølse i brød ol.

Middag: Alt fra taco til tikka masala. 90% lager jeg fra bunnen av.

Kveldsmat: Brødskiver med div pålegg.

Anonymkode: 7a074...7f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn 3, 6 og 9 år.

Frokost: Brødskiver med div pålegg, havregrøt.

Lunsj: Brødskiver med div pålegg eller middagsrester, frukt og grønnsker, nøtter og yoghurt/rislunsj som snacks.
I helger er det bananpannekaker, eggerøre, corn flakes, cocopops, pølse i brød ol.

Middag: Alt fra taco til tikka masala. 90% lager jeg fra bunnen av.

Kveldsmat: Brødskiver med div pålegg.

Brødskiver, brødskiver, brødskiver... 

Anonymkode: 47b0c...45d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og så? Sist jeg sjekket døde ingen av å spise brødskiver. En dag er blir det kanskje brødskiver til 3 måltider andre dager bare til kvelds.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg spør hva andre barn spiser, ikke om spydigheter 😊

Anonymkode: deb5b...df4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spør hva andre barn spiser, ikke om spydigheter 😊

Anonymkode: deb5b...df4

Er "brødskiver, brødskiver, brødskiver... " spydig? 😂

Skrevet

Tre barn 2-4-7 år.
frokost: 7 åringen spiser yoghurt/müsli eller brødskive med majones. (Han er litt vanskelig i matveien.) 2 og 4 åringen får havregrøt i barnehagen til frokost, så de får «bare» en snack hjemme. litt yoghurt eller en banan. 

lunsj: 2-4 åringen får varm lunsj i barnehagen som er vegetarisk. Går mye i fullkornspasta med saus eller suppe. De får frukt i bhg også. (Jeg elsker at de har fullkost!) 

7åringen spiser 3 brødskiver med majones eller syltetøy. Noen ganger kan jeg få igjennom gulost. (Fremdeles vanskelig i matveien) Han har med en gulrot eller frukt og så har han skolemelk.(normal melk, ikke smaksatt)

middag: vi har typiske middager for en småbarnsfamilie med tidspress. En del protein, en del korbohydrat og en del grønnsaker. I dag f.eks skal vi ha laks/scampi, ris og bakte grønnsaker.

kvelds: brødskive med pålegg eller yoghurt med havregryn. Stort sett er det yoghurt naturell, men noen ganger vanilje.

Tror vi har et ganske greit kosthold. Vi koser oss litt ekstra i helgene og har dessert på søndager.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gutten min er 2 år.

Frokost: Havregryn med melk
Lunsj: Brødskiver med leverpostei, syltetøy uten sukker
Måltid i barnehagen er jeg litt usikker på, men han får stort sett noe varmmat og frukt
Middag: Vi spiser bare vegetarmat i ukedagene, så blir mye kikertgryter, form med aubergine og parmesan, pasta med squash og tomat, osv. I helgene kan det bli pizza og taco (han får ikke tacokjøttdeigen altså). 
Kvelds: Brødskive eller Skyr yoghurt, og litt frukt

Som snacks er det vanligvis frukt eller bær, han får ikke godteri. 

Anonymkode: 05dc2...ab6

Kan jeg spørre hvorfor dere ikke gir ham tacokjøttdeig når dere har taco..? Er det pga krydderet? (for det kan man lage selv uten salt og sukker) 

Anonymkode: 921c6...5b9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på brød, spaghetti og fiskeboller. 

Mine barn er 5 og 8. De er ufattelig kresne, så vi sliter veldig med mat. De er småspiste også, så vi kan ikke servere tre, fire ting på tallerknen uten å kaste tre av fire ting. Drikker melk morgen og kveld, og eldste får melk på skolen 2 ganger i uka. Går ut fra en dag på skole og barnehage. 

Frokost: Havregryn alene eller med litt honning/rosiner/syltetøy, eller brødskive med leverpostei, servelat, krydderost, ost, skinke, makrell i tomat, og av og til har vi brunost og gome. Jeg lager scones også av og til. Får iblant i dem litt agurk.

Eldste har fruktmåltid mellom frokost og lunsj på skolen, og får da appelsin, granateple, drue, ananas, persimon, eple og annet. Noen ganger får hun en boks med mye forskjellig blandet. 

Nistepakke 1: skive med nevnte ovenfor her, samt en yoghurt. Alternativt får de havregryn som får tyknet til grøt ila tida som går, med frukt og bær. Scones om jeg har lagd.

Nistepakke 2: skive med nevnte ovenfor her, iblant grove lapper eller lignende, samt frukt og grønt. Går mest i agurk, eple, div bær som jeg finner i butikken. Eldste er veldig glad i rosiner til dette måltidet, og vil iblant ha rosiner på ei skive med smør. Scones igjen...

Middag: Alt mulig rart. Vi får mat fra Godt levert, og utenom det så har vi gjerne pizza, taco, tomatsuppe til nød, pølser på tur, fiskeboller/kaker, kjøttkaker, fiskepinner, fiskegrateng, blomkålsuppe... og typisk gryter hvor allverdens grønnsaker kan "gjemmes", så de kresne her får i seg litt grønnsaker. 

Ofte blir middag kveldsmaten, men i de tilfellene de spiser kveldsmat, så går det i samme som ved frokost, om jeg ikke disker opp med noen grove lapper eller kan lage matmuffins av middagsrestene.

Vi lager det meste fra bunnen, også brød.

Anonymkode: 211ef...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Barn på fire år 

Frokost - yoghurt naturell med honning, frukt eller noe nøtter, eller banan eller eple med peanøttsmør

Lunsj- grove tortillas, rundstykker gjerne med fiskepålegg eller ost. 

Middag - ris i forskjellige former, pasta, grønnsaksretter. Vegetar og fisk mer enn kjøtt. 

Kvelds - varm melk, kanskje brødskive hvis hun har hatt fri fra barnehagen, eller havregrøt. 

Anonymkode: 921c6...5b9

AnonymBruker
Skrevet

Her er det som oftest middagsrester til frokost for 2 åringen. 10 åringen orker aldri frokost, men det hender jeg gir en proteinshake til frokost, det glir ned 🙈 Resten av dagen spiser han mye forskjellig, typisk i matboksen er brødskiver, rå grønnsaker, oliven, babybel ost, middagsrester, egg, skyr. 2 åringen får mat i barnehagen. Typiske middager i uken er fiskeboller/kaker/pinner og potet, lapskaus, en pastarett, og gjerne en vegetargryte. 

Typisk kveldsmat er brødskiver, havregryn og melk, egg/omelett, frukt. 

Anonymkode: a75e2...dc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er "brødskiver, brødskiver, brødskiver... " spydig? 😂

Hvordan i all verden ellers tenker du det skal tolkes, om ikke en spydig kommentar som insinuerer at du er helt uenig i brødforbruket, og helt sikkert mange gode og uvitenskapelige tanker om hvordan for mye brød er skadelig for oss? Come again. Det var IKKE ment som en hyggelig betraktning, da har du i så fall alvorlig redusert formidlingsevne. 

Anonymkode: f796f...02e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i all verden ellers tenker du det skal tolkes, om ikke en spydig kommentar som insinuerer at du er helt uenig i brødforbruket, og helt sikkert mange gode og uvitenskapelige tanker om hvordan for mye brød er skadelig for oss? Come again. Det var IKKE ment som en hyggelig betraktning, da har du i så fall alvorlig redusert formidlingsevne. 

Anonymkode: f796f...02e

Fantastisk svart👏🏻

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

6 år

Frokost: 1/2 brødskive med syltetøy eller 1 yoghurt 

Lunch: Frukt og grønt. Toast/kjøttboller/Mini pizza/yoghurt etc

Ettermiddagsmat: Samme som lunch

Middag: Det som serveres (men spiser stort sett bare litt tilbehør eller pirker med mindre det er pannekake)

Kvelds: Som frokost

Anonymkode: 553db...4b8

AnonymBruker
Skrevet

Ca. 20 mnd, prematur og har litt problemer i matveien, vi følges opp av ernæringsfysiolog. 

Frokost: noen ganger vil hun ikke ha frokost, men jeg pleier å koke egg med litt grønnsaker ved siden av. Omelett er også populært, varierer hva jeg har oppi her: melk/fløte/ost/skinke/paprika/tomater. 

Lunsj: I bhg får hun med seg matpakke. Gjerne brød med ulike pålegg: ost, skinke, makrell i tomat, prim ++ Bær, banan og yoghurt. Har av og til med rester fra middag og. 

Middag: Spiser omtrent det samme som oss bare i små mengder, jeg er kokk så lager mye forskjellig. 

Sånn utenom gir vi av og til smoothieposer i perioder hun spiser lite, risgrøt, prøver å gi henne mye bær, avocado, babygulerøtter, hjemmelaget pasta (jeg lager all pasta selv med pastamaskin), hjemmelagde smoothies. Prøver å variere så mye som mulig, men er vanskelig med et småspist barn. I julen fikk hun et par minimarsipangriser, sånne bittesmå, sånn ellers så får hun ikke godis. 

Anonymkode: 6d27f...245

Skrevet

Mine er 8, snart 10 og 12.

En typisk hverdag ser gjerne slik ut.

Frokost: To av tre spiser en bolle Havrefras med melk, den tredje spiser knekkebrød. 

Matpakke: To brødskiver med pålegg, pasta/kyllingsalat, grove pizzasnurrer, middagsrester eller tilsvarende. Alltid frukt/grønnsaker i tillegg. En dag i uken er det uteskole, da får de mat som kan stekes på bål + müslibar og varm sjokolade. 

Hun som har SFO spiser mat der. De andre to spiser gjerne frukt,  knekkebrød eller yoghurt med havregryn eller müsli når de kommer hjem fra skolen.

Middag: Vi serverer variert og sunn mat og barna får det samme som oss. To av tre spiser alt og spiser gode porsjoner, den siste er mer kresen og spiser lite og få ingredienser (spiser gjerne mer kveldsmat de dagene han spiser lite middag).

Kveldsmat: Yoghurt m/müsli, nudler, speilegg, brødskiver, knekkebrød, middagsrester eller noe annet de har lyst på. 

Gjest Albbas
Skrevet

Fireåring:

Frokost: Halv eller hel brødskive med eller uten pålegg (smør, skinkeost, ost, servelat eller salami) eller havregrøt eller yoghurt eller bananlapper eller eggebrød. I helgene spiser han en eggeplomme og bacon, ikke brød. Lite glass melk. 

Lunsj: Brød og pålegg som serveres i barnehagen. 

Frukt som serveres i barnehagen. 

Middag: vi har mye forskjellig, men han spiser "bare" potet, gulrot, paprika, pasta, ris og kjøtt uten saus. Så han får en forenklet variant av det vi spiser. I dag hadde vi reker, loff og aioli, han åt masse reker. 

Glass melk før han legger seg. 

Halvannetåringen spiser litt mer variert til middag, men ingenting til frokost. Hun ammes i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

4 år, en vanlig dag: 

Frokost: Havregrøt, eller yoghurt med havregryn. Knekkebrød med kokt skinke eller makrell i tomat.

Lunsj: Brød eller Polarbrød (1skive) med skinke, baconost, leverpostei eller salami. Paprika, druer, skyr,tomater (matboks)

Mellommåltid: En brødskive og en banan. Spiser sjelden alt. 

Middag: Pasta bolognese 

Kveldsmat: Frukt og rå grønnsaker

Tåler ikke nøtter, ellers hadde hun fått det også. 

Anonymkode: 3f697...396

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...