AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #41 Skrevet 8. januar 2021 Skiftenøkkel skrev (15 minutter siden): 2500kr er da en passende sum vel. Barn koster ikke så mye som NAV skal ha det til. Hele bidragsordningen må revideres, mener jeg. På hvilket grunnlag mener du dette? Er du bidragsmottaker, bidragspliktig eller helt utenforstående i.f.t. dette? Anonymkode: 8fad0...4a0 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #42 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En kompis av meg bodde langt unna sine tre barn, så samvær var sjelden (ikke hans valg!), og han betalte 11000 i mnd for sine tre barn. Han tjener mer enn mor og mor valgte å jobbe mindre fordi hun ikke trengte det etter å ha regnet ut hva bidraget ble avhengig av hvor mye hun tjente. Jeg er helt for at begge foreldre skal forsørge barnet, ikke misforstå, men det blir veldig lettvint når mor kan velge sånn. Skjønner at det kan gagne barna at mor har bedre tid, men å spekulere i bidrag for å se hvor lite man kan jobbe blir helt feil i mitt hode. Anonymkode: 5d282...c06 Hva mener du med at det å bo langt unna en søskenflokk på 3 ikke var hans valg? Satt han i fengsel et stykke fra hjemmet og ikke hadde muligheter for å flytte? Flyttet barnemor vekk og han hadde besøksforbud eller annet? Skjønner ikke hvordan det blir til at han ikke kan ansvarliggjøres for ikke å ha mere samvær med barna? Han velger da selv om han vil flytte om han så må bytte jobb eller annet for å få det til? Anonymkode: 8fad0...4a0 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #43 Skrevet 8. januar 2021 Mye for meg,jeg får 2500 til sammen for to,bidragsforskudd. Lite mtp på hva det koster med barn, Anonymkode: ea47b...7fa
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #44 Skrevet 8. januar 2021 Skiftenøkkel skrev (35 minutter siden): 2500kr er da en passende sum vel. Barn koster ikke så mye som NAV skal ha det til. Hele bidragsordningen må revideres, mener jeg. Du har helt rett i at ordningen burde revideres. Barn koster faktisk mer enn hva Nav legger til grunn! Anonymkode: d6cb4...cd7 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #45 Skrevet 8. januar 2021 Lou Salome skrev (32 minutter siden): Da har de ikke råd til å forsørge barn (ikke seg selv en gang). For et idiotisk innlegg. Ikke alle er økonomisk imbesile. Anonymkode: aa37d...2b7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #46 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En kompis av meg bodde langt unna sine tre barn, så samvær var sjelden (ikke hans valg!), og han betalte 11000 i mnd for sine tre barn. Han tjener mer enn mor og mor valgte å jobbe mindre fordi hun ikke trengte det etter å ha regnet ut hva bidraget ble avhengig av hvor mye hun tjente. Jeg er helt for at begge foreldre skal forsørge barnet, ikke misforstå, men det blir veldig lettvint når mor kan velge sånn. Skjønner at det kan gagne barna at mor har bedre tid, men å spekulere i bidrag for å se hvor lite man kan jobbe blir helt feil i mitt hode. Anonymkode: 5d282...c06 Om en av partene frivillig går ned i lønn, så blir inntekten skjønnsfastsatt også brukes 80% av dette. Det går faktisk ikke etter hva man faktisk har i inntekt, men hva som er inntektsEVNEN. Anonymkode: d6cb4...cd7 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #47 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 9000kr høres veldig mye ut. Anonymkode: d0a6c...dea Dette er beregnet av NAV. Begge tjener 600 000 i året. Han har ny samboer og ingen andre barn. Begge barna bor 100% hos meg Anonymkode: 8e4f4...d53
Skiftenøkkel Skrevet 8. januar 2021 #48 Skrevet 8. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: På hvilket grunnlag mener du dette? Er du bidragsmottaker, bidragspliktig eller helt utenforstående i.f.t. dette? Anonymkode: 8fad0...4a0 Jeg var først bidragspliktig, har nå hovedomsorg. Jeg mottar ikke bidrag, ikke skal jeg søke om det heller. Har jeg fått barn, skal jeg forsørge det og. 1 hour ago, AnonymBruker said: Du har helt rett i at ordningen burde revideres. Barn koster faktisk mer enn hva Nav legger til grunn! Anonymkode: d6cb4...cd7 da har ikke vi samme sort barn. Nå har ikke jeg prøvd tenåring enda, kun barnehage og småskolen.
Gjest O.G. Skrevet 8. januar 2021 #49 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 13.55): Begge parter har normal/lav lønn. Anonymkode: 17828...5d4 Lite i bidrag, holder knapt til maten til ungen.
Gjest O.G. Skrevet 8. januar 2021 #50 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En kompis av meg bodde langt unna sine tre barn, så samvær var sjelden (ikke hans valg!), og han betalte 11000 i mnd for sine tre barn. Han tjener mer enn mor og mor valgte å jobbe mindre fordi hun ikke trengte det etter å ha regnet ut hva bidraget ble avhengig av hvor mye hun tjente. Jeg er helt for at begge foreldre skal forsørge barnet, ikke misforstå, men det blir veldig lettvint når mor kan velge sånn. Skjønner at det kan gagne barna at mor har bedre tid, men å spekulere i bidrag for å se hvor lite man kan jobbe blir helt feil i mitt hode. Anonymkode: 5d282...c06 Vel, hvis ungene ikke var på samvær hos far, ble det nok mye for mora å stå i det med 100% jobb.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #51 Skrevet 8. januar 2021 Hørtes ikke mye ut. Min eks betalte 18.000 pr mnd (han hadde de annenhver helg og en dag i uka, fikk ikke lov til mer). Og så delte de alle ekstra kostnader 50-50, samt at han holdt alt av klær og utstyr når de var hos han. To barn på hhv 8 og 10. Men det var en privat avtale. Anonymkode: 23f40...a16
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #52 Skrevet 8. januar 2021 Her skal mor betale 1600,-. (Men det gjør hun ikke..) Anonymkode: 877c5...8c5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #53 Skrevet 8. januar 2021 Hos oss er det far som har barna (13 og 9 år) 80%, mor annenhver helg. Hun betaler ingenting og nav mener hun ikke skal det pga fars inntekt og hennes arbeidssituasjon. Hun tjener halvparten av hans inntekt i en hobbybasert jobb, men har bachelorgrad innen et stabilt og vesentlig bedre betalt yrke. Far forsørger vårt felles barn og vi har mine to annenhver uke i tillegg. Synes det er HELT FEIL at mor kan la være å jobbe mer eller skaffe seg en bedre betalt jobb, samt oppføre samboer på annen adresse for å unngå å betale barnebidrag. Nav har, i vår situasjon, ikke gått etter betalingsevne eller mulighet som hun har for å tjene mer penger. Det er også HELT FEIL at pappa til mine barn skal betale barnebidrag for våre to felles barn fordi jeg velger å si opp jobben for å bli hjemme med minstemann som jeg har med nåværende mann. Men det kan han pålegges å bli dersom jeg hadde hatt mulighet å være hjemme og vært dust mot han og søkt hos NAV. Mye feil med systemet når forelderen som ikke har barna mest spekulerer i det og utnytter systemet. Anonymkode: 8007c...251 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #54 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hos oss er det far som har barna (13 og 9 år) 80%, mor annenhver helg. Hun betaler ingenting og nav mener hun ikke skal det pga fars inntekt og hennes arbeidssituasjon. Hun tjener halvparten av hans inntekt i en hobbybasert jobb, men har bachelorgrad innen et stabilt og vesentlig bedre betalt yrke. Far forsørger vårt felles barn og vi har mine to annenhver uke i tillegg. Synes det er HELT FEIL at mor kan la være å jobbe mer eller skaffe seg en bedre betalt jobb, samt oppføre samboer på annen adresse for å unngå å betale barnebidrag. Nav har, i vår situasjon, ikke gått etter betalingsevne eller mulighet som hun har for å tjene mer penger. Det er også HELT FEIL at pappa til mine barn skal betale barnebidrag for våre to felles barn fordi jeg velger å si opp jobben for å bli hjemme med minstemann som jeg har med nåværende mann. Men det kan han pålegges å bli dersom jeg hadde hatt mulighet å være hjemme og vært dust mot han og søkt hos NAV. Mye feil med systemet når forelderen som ikke har barna mest spekulerer i det og utnytter systemet. Anonymkode: 8007c...251 Det er ikke alltid at nav selv er klar over reglene sine. Da må man selv om bruker av Navs tjeneste klage på vedtak. Det er en gjentatt svakhet i dette systemet, og det gjelder dessverre innen alt i nav. Anonymkode: d6cb4...cd7 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #55 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 13.55): Begge parter har normal/lav lønn. Anonymkode: 17828...5d4 Kommer an på. Tok en utregning på oss, jeg må betale min mann 8700+ i mnd pr barn om vi skilles og vi deler 50/50. Anonymkode: 57489...b60 2
tirben Skrevet 9. januar 2021 #56 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 14.09): Her har far annenhver helg og en ukedag og betaler 1500. Synes det var lite, men han påstår det stemmer og jeg orker ikke krangle. Anonymkode: 2a132...d40 Da ville jeg tatt det via NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #57 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 13.58): Sjekk på nav sin bidragskalkulator. Jeg har to barn og jeg og ex tjener omtrent likt. Han betaler ca 9000 til meg. Jeg har 100% barna hos meg. Anonymkode: 8e4f4...d53 Jeg lurer på bidragskalkulator. Når man skal føre ned bidragsmottakers lønn, skal jeg føre ned min lønn i tillegg til min samboer eller kun min? Anonymkode: 0a8d7...319
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #58 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg lurer på bidragskalkulator. Når man skal føre ned bidragsmottakers lønn, skal jeg føre ned min lønn i tillegg til min samboer eller kun min? Anonymkode: 0a8d7...319 Nå er det lenge siden jeg satt og fylte ut den bidragskalkulatoren hos NAV, men jeg mener å huske at begges inntekt må føres opp i den. Dette fordi begges inntekt har noe å si for bidragets størrelse. Anonymkode: a1757...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #59 Skrevet 13. mai 2022 det var noe sånt jeg betalte i 1992 Anonymkode: 2a63c...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #60 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nå er det lenge siden jeg satt og fylte ut den bidragskalkulatoren hos NAV, men jeg mener å huske at begges inntekt må føres opp i den. Dette fordi begges inntekt har noe å si for bidragets størrelse. Anonymkode: a1757...1c3 Takk for svar 👍 Anonymkode: 0a8d7...319
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå