IDGAF Skrevet 15. mai 2022 #121 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja det er det og trenger ingen bastant kg bruker til å fortelle at det ikke stemmer. Anonymkode: 70b19...54a Nå er det jo du som bare slenger ut med en udokumentert påstand alle med litt vett mellom ørene skjønner at ikke stemmer. 1
celmarith Skrevet 15. mai 2022 #122 Skrevet 15. mai 2022 O.G. skrev (10 timer siden): Men barnetrygden får jo alle som har barn. Blir det riktigere at mora til ungene hans skal forsørge ungene dere alene da? Og hva har broren din gjort for å tjene mer penger? Det hjelper jo egentlig ikke hva far gjør for å tjene ekstra penger, jo mer han jobber å tjener ekstra jo høyere blir bidraget.
IDGAF Skrevet 15. mai 2022 #123 Skrevet 15. mai 2022 celmarith skrev (Akkurat nå): Det hjelper jo egentlig ikke hva far gjør for å tjene ekstra penger, jo mer han jobber å tjener ekstra jo høyere blir bidraget. Nei. Han må betale prosentvis mer (altså sitter han jo igjen med mesteparten selv) opp til et visst tak. Dette ligger på 5/6-del av underholdningskostnaden (som forsåvidt ikke er alle kostnadene ved å ha barn, en gang). 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #124 Skrevet 15. mai 2022 IDGAF skrev (2 timer siden): Nå er det jo du som bare slenger ut med en udokumentert påstand alle med litt vett mellom ørene skjønner at ikke stemmer. Du skjønner vel at jeg ikke kommer til å legge ved dokumentasjon på kvinneguiden eller er du litt tett? Kanskje du og de andre som klager skal legge ved beviser på det dere påstår stemmer, for det høres ikke ut som noe annet enn løgn. celmarith skrev (2 timer siden): Det hjelper jo egentlig ikke hva far gjør for å tjene ekstra penger, jo mer han jobber å tjener ekstra jo høyere blir bidraget. Nettopp. Der forsvant også hele argumentet med at det er til å dekke utgiftene til barna, for utgiftene blir ikke høyere fordi bidragspliktig tjener mer. Det sender signal om at han ikke bør jobbe noe ekstra, for hvem gidder å jobbe seg ihjel for å stappe pengene opp i ræva på eksen? Anonymkode: 70b19...54a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #125 Skrevet 17. mai 2022 Her betales det 8000 i mnd til eks. Vi har 50/50 samvær. Ja, jeg tjener en del mer enn han. I tillegg betaler jeg (uten at vi har skriftlig avtale på det) 50% på mobil abo, treningskort, busskort, frisør etc. Dekker også 50% på innkjøp av mobiler/PCer, sportsutstyr, finklær etc. Skulle jeg satt foten ned og ikke betalt mer enn bidraget? Er redd for at han da setter ungene opp mot meg, at jeg ikke vil være med å forsørge dem. Vil jo at ungene skal ha det bra, og ikke lide pga skilte foreldre. Føler ikke bidragsordningen fungerer optimalt i alle situasjoner, eller helt etter hensikten. Den kan i noen tilfeller utnyttes. Men ikke lett å endre gammel avtale for den som betaler….. Anonymkode: f88a7...e99
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #126 Skrevet 17. mai 2022 IDGAF skrev (På 15.5.2022 den 22.05): Nei. Han må betale prosentvis mer (altså sitter han jo igjen med mesteparten selv) opp til et visst tak. Dette ligger på 5/6-del av underholdningskostnaden (som forsåvidt ikke er alle kostnadene ved å ha barn, en gang). Stemmer det. Maks 9k for ett barn. Da er der ingen samværsfradag. Men der er også en øvre grense som sier maks 25% av brutto inntekt. Så om en har 36k eller mindre før skatt, så blir også bidraget lavere (i eksemplet på 9k). Det er da om barnet er 15 år eller eldre. Ved private avtaler står en helt fritt til å velge beløp. Anonymkode: 2afa3...97f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #127 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her betales det 8000 i mnd til eks. Vi har 50/50 samvær. Ja, jeg tjener en del mer enn han. I tillegg betaler jeg (uten at vi har skriftlig avtale på det) 50% på mobil abo, treningskort, busskort, frisør etc. Dekker også 50% på innkjøp av mobiler/PCer, sportsutstyr, finklær etc. Skulle jeg satt foten ned og ikke betalt mer enn bidraget? Er redd for at han da setter ungene opp mot meg, at jeg ikke vil være med å forsørge dem. Vil jo at ungene skal ha det bra, og ikke lide pga skilte foreldre. Føler ikke bidragsordningen fungerer optimalt i alle situasjoner, eller helt etter hensikten. Den kan i noen tilfeller utnyttes. Men ikke lett å endre gammel avtale for den som betaler….. Anonymkode: f88a7...e99 Jo det er lett. Det er bare å ta det gjennom nav. Anonymkode: 2afa3...97f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #128 Skrevet 17. mai 2022 For den som lurer, tallene er hentet herfra: https://lovdata.no/nav/forskrift/2003-01-15-123 Anonymkode: 2afa3...97f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #129 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jo det er lett. Det er bare å ta det gjennom nav. Anonymkode: 2afa3...97f Ja, det praktiske rundt avtalen er lett å ta via NAV, men det er ikke så greit å få telefon fra den eldste som gråtende sier at: «far sier at du ikke vil forsørge meg» når jeg prøver å forholde meg til det barnebidraget skal dekke. Hjerteskjærende, og man får ikke noen god samvittighet da. Poenget er vel at jeg prøver å skjerme barna, som tross alt er uskyldige i situasjonen. Og da er det ikke geit at de blir brukt som pressmiddel. Siden vi har 50/50 fordeling syns jeg det hadde vært mer rettferdig om vi delte alle utgiftene i forhold til inntekt etter at barnetrygden er brukt, og ikke hadde dette faste beløpet som er fastsatt av en kalkulator. Men forstår jo at bidragsmottaker setter seg på bakbeina når det er snakk om så mye penger som da «går tapt» hver måned. Anonymkode: f88a7...e99 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #130 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): men det er ikke så greit å få telefon fra den eldste som gråtende sier at: «far sier at du ikke vil forsørge meg» når jeg prøver å forholde meg til det barnebidraget skal dekke. Hjerteskjærende, og man får ikke noen god samvittighet da. Men det er jo HAN som gjør dette. Ikke du. Min eks har både fortalt ungene at jeg har tatt alle tingene hans, at han må selge huset fordi jeg krever barnebidrag, at han er fattig på grunn av meg osv. Alt er selvsagt bare tull, - hjerteskjærende, ja, men han skal ikke få manipulere, true eller tvinge seg til å få viljen sin når det gjelder meg eller ungene noen gang igjen. De skjønner nå hvordan han er, og det går bare utover han selv til syvende og sist. Anonymkode: 87c75...390 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #131 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det praktiske rundt avtalen er lett å ta via NAV, men det er ikke så greit å få telefon fra den eldste som gråtende sier at: «far sier at du ikke vil forsørge meg» når jeg prøver å forholde meg til det barnebidraget skal dekke. Hjerteskjærende, og man får ikke noen god samvittighet da. Poenget er vel at jeg prøver å skjerme barna, som tross alt er uskyldige i situasjonen. Og da er det ikke geit at de blir brukt som pressmiddel. Siden vi har 50/50 fordeling syns jeg det hadde vært mer rettferdig om vi delte alle utgiftene i forhold til inntekt etter at barnetrygden er brukt, og ikke hadde dette faste beløpet som er fastsatt av en kalkulator. Men forstår jo at bidragsmottaker setter seg på bakbeina når det er snakk om så mye penger som da «går tapt» hver måned. Anonymkode: f88a7...e99 Da kan du forklare at du betaler din del og vell så det. Selv min ti-åring kan forstå det når jeg viser fram tallene. Anonymkode: 2afa3...97f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #132 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 10.55): Barnetrygden er på litt over 1000, dobbel om du er aleneforsørger, 600 ekstra i småbarnstillegg for barn under 6 år. Så det er nok der tallet 1700 kommer fra. Men er det det motsatt vei? For min bror som betaler et så svinhøyt bidrag at det lukter av det og som sagt ikke har råd til å leve, bor i et elendig hus, ikke har råd til å ta barna med en eneste ting eller kjøpe noe til dem. Faktisk ikke råd til å hente dem for samvær noen ganger, mens mor har overskudd på over 20k hver måned å lever livets glade dager. Er det riktig? Anonymkode: 70b19...54a Hvis hva er «svinhøyt bidrag» og hva tjener han? Hørtes mer ut som om han ikke evner å planlegge. Anonymkode: 14957...d83 1
Skiftenøkkel Skrevet 19. mai 2022 #133 Skrevet 19. mai 2022 On 5/15/2022 at 10:10 AM, AnonymBruker said: Du betaler bidrag skjønner jeg? 🤣 Anonymkode: 76c82...702 Nei, det gjør jeg ikke. Jeg gjorde det de første årene, men har nå hovedomsorgen. Uten å få bidrag. Og jeg står fortsatt ved min påstand, barn koster ikke så mye som folk og sifo skal ha det til. Hele ordningen er moden for overhaling, at samværets omfang påvirker bidragets størrelse er katastrofalt for barnets beste. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #134 Skrevet 19. mai 2022 Skiftenøkkel skrev (18 minutter siden): Nei, det gjør jeg ikke. Jeg gjorde det de første årene, men har nå hovedomsorgen. Uten å få bidrag. Og jeg står fortsatt ved min påstand, barn koster ikke så mye som folk og sifo skal ha det til. Hele ordningen er moden for overhaling, at samværets omfang påvirker bidragets størrelse er katastrofalt for barnets beste. Koster betydelig mer enn de hundrelappene jeg får. Jeg synes også det er en vits, men for min del synes jeg pappaen betaler alt for lite. Jeg tjener noen tusenlapper mer enn ham i året, da slipper han nesten å bidra økonomisk. Barnehage, klær og ikke minst et ekstra rom i boligen, koster mye mer enn det jeg får. Anonymkode: a365a...154
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2022 #135 Skrevet 21. mai 2022 celmarith skrev (På 15.5.2022 den 22.01): Det hjelper jo egentlig ikke hva far gjør for å tjene ekstra penger, jo mer han jobber å tjener ekstra jo høyere blir bidraget. Vel, det blir uansett mer penger på ham da, eventuelt selv om bidraget til barnet hans blir høyere.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #136 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 14.09): Her har far annenhver helg og en ukedag og betaler 1500. Synes det var lite, men han påstår det stemmer og jeg orker ikke krangle. Anonymkode: 2a132...d40 Det dekker jo ikke engang halvparten av barnehageregningen. Men for all del, sikkert riktig 🙃 Anonymkode: 641d0...58e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #137 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 14.02): Nav sin kalkulator sier 3.400kr. Men vi har egen avtale. synes det er så mye penger.. Anonymkode: 17828...5d4 Da kjører du bare bidraget gjennom nav Anonymkode: 95c54...a59
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #138 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 6.57): En kompis av meg bodde langt unna sine tre barn, så samvær var sjelden (ikke hans valg!), og han betalte 11000 i mnd for sine tre barn. Han tjener mer enn mor og mor valgte å jobbe mindre fordi hun ikke trengte det etter å ha regnet ut hva bidraget ble avhengig av hvor mye hun tjente. Jeg er helt for at begge foreldre skal forsørge barnet, ikke misforstå, men det blir veldig lettvint når mor kan velge sånn. Skjønner at det kan gagne barna at mor har bedre tid, men å spekulere i bidrag for å se hvor lite man kan jobbe blir helt feil i mitt hode. Anonymkode: 5d282...c06 Ikke særlig smart av mor der nei, man mister vel pensjonspoeng selv om man er hjemmeværende pga barn. Anonymkode: 727d7...8c1
Drizzt Skrevet 21. mai 2022 #139 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 13.55): Begge parter har normal/lav lønn. Anonymkode: 17828...5d4 Jeg vil si lite.
Deu Skrevet 9. juni 2022 #140 Skrevet 9. juni 2022 (endret) Husk at kjøring til/fra barnet mellom mor og far også skal deles på. Dette tar ikke kalkulatoren høyde for å må utregnes separert. Må barnet ta buss/tog/fly/båt eller det er en passe lang reisevei på motorvei med bom etc skal dette deles på. Da skal en regne på kosten for å levere/hente barnet hver vei og dele på 2 🙂 Endret 9. juni 2022 av Deu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå