Gå til innhold

Er det flere enn meg som ikke skjønner skjenkeforbudet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er innført nasjonalt skjenkeforbud for å få bukt med smitte. Samtidig holdes Polet oppe, og alkoholsalget har økt voldsomt siden pandemien starta. Jeg lurer på - hva er greia, sånn egentlig? Så lenge salg av alkohol ikke er forbudt, så går folk hjem til hverandre og drikker i stedet. Og i motsetning til utesteder, som kan innføre begrensning av antall besøkende samtidig, registrering av alle med navn og telefonnummer og muligheten til å kaste folk ut hvis de blir for fulle, har man ingen oversikt over smittevern på hjemmefester - verken hvem som har vært der, om folk holdt avstand osv.

Så hva skal skjenkeforbudet bidra til, bortsett fra å kjøre bar- og restauranteiere konkurs?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vil ikke bli helt overrasket hvis det kommer et forbud mot salg av alkohol på generelt grunnlag, altså fra butikker og vinmonopol. Da ser vi nok stor oppblomstring av salg fra bagasjerommene til folk som har vært på handletur tenker jeg....Eller destillert selv. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 2
Skrevet

Det jeg stusser litt på er at det er innført over hele landet, også på steder som har minimalt eller ingen smittetilfeller. Hvorfor det liksom? Hva er det godt for? 

• Liker 6
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Vil ikke bli helt overrasket hvis det kommer et forbud mot salg av alkohol på generelt grunnlag, altså fra butikker og vinmonopol. Da ser vi nok stor oppblomstring av salg fra bagasjerommene til folk som har vært på handletur tenker jeg....Eller destillert selv. 

Men det burde ha vært slik forbud. For etter det myndighetene sier, er det fylla som er problemet. Derfor utreder de nå portforbud på natten slik at folk ikke får dratt på hjemmefester, og stenger kranene på puber. Men portforbudet vil heller gå utover kjærester som ikke lenger vil kunne overnatte hos hverandre, bestemor som ikke vil kunne ha barnebarn på overnatting og sånt. Folk vil ha "Facetime-fylla" som det synges om, og gjøre det de vil. 

Vil man få bukt med problemet, så må man ta det ved rota. Det å drikke alkohol er ikke en menneskerett, retten til privatliv og fri bevegelse er det. Så når man først veier mellom tiltak som begrenser menneskerettigheter og tiltak som begrenser fjortistrangen til å gå på dritafylla, bør man velge den siste. 

• Liker 2
Skrevet
Sylveon skrev (Akkurat nå):

Det jeg stusser litt på er at det er innført over hele landet, også på steder som har minimalt eller ingen smittetilfeller. Hvorfor det liksom? Hva er det godt for? 

Handlekraft vøtt. Det samme gjelder stenging av barneidrett og ungdomsskoler på rødt nivå i kommuner uten smittetilfeller. 

• Liker 4
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Men det burde ha vært slik forbud. For etter det myndighetene sier, er det fylla som er problemet. Derfor utreder de nå portforbud på natten slik at folk ikke får dratt på hjemmefester, og stenger kranene på puber. Men portforbudet vil heller gå utover kjærester som ikke lenger vil kunne overnatte hos hverandre, bestemor som ikke vil kunne ha barnebarn på overnatting og sånt. Folk vil ha "Facetime-fylla" som det synges om, og gjøre det de vil. 

Vil man få bukt med problemet, så må man ta det ved rota. Det å drikke alkohol er ikke en menneskerett, retten til privatliv og fri bevegelse er det. Så når man først veier mellom tiltak som begrenser menneskerettigheter og tiltak som begrenser fjortistrangen til å gå på dritafylla, bør man velge den siste. 

Joda, men da blir jo konsekvensene sannsynligvis salg av øl/sprit på svartebørs og/eller at folk begynner å lage selv. 

• Liker 1
Skrevet

Det er bare tull og symbolpolitikk. Et par som spiser på restaurant er ikke mer eller mindre smittefarlige om de drikker vin eller brus. Puber og utesteder er en ting, men at restaurantene blir dratt over samme kam er overtramp så til de grader. De burde fått full kompensasjon, for det er jo det samme som å be dem stenge dørene, bare at den regningen vil ikke myndighetene ta. 

• Liker 9
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Joda, men da blir jo konsekvensene sannsynligvis salg av øl/sprit på svartebørs og/eller at folk begynner å lage selv. 

Men det er jo forbudt, og politiet kan da for svarten håndheve forbudet. Når de klarer å spore opp ulovlige hjemmefester med over 10 personer vil de nok kunne spore opp spritproduksjon og -videresalg. Hvis de vil. 

Det jeg vil frem til, er at dette ikke skal gå ut over grupper som ikke nyter alkohol, slike som barn og folk uten behov for grisefylla. 

Skrevet
Ukjent. skrev (Akkurat nå):

Det er bare tull og symbolpolitikk. Et par som spiser på restaurant er ikke mer eller mindre smittefarlige om de drikker vin eller brus. Puber og utesteder er en ting, men at restaurantene blir dratt over samme kam er overtramp så til de grader. De burde fått full kompensasjon, for det er jo det samme som å be dem stenge dørene, bare at den regningen vil ikke myndighetene ta. 

Nettopp. Så til alle som mener at alle tiltakene vi har, har en god begrunnelse, og man må stole på det - hva er begrunnelsen for dette tiltaket? Det er verken smittevern eller forsøk på å få befolkningen til å drikke mindre. Jeg forstår ikke hva begrunnelsen er. 

• Liker 7
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Men det er jo forbudt, og politiet kan da for svarten håndheve forbudet. Når de klarer å spore opp ulovlige hjemmefester med over 10 personer vil de nok kunne spore opp spritproduksjon og -videresalg. Hvis de vil. 

Det jeg vil frem til, er at dette ikke skal gå ut over grupper som ikke nyter alkohol, slike som barn og folk uten behov for grisefylla. 

Man kan, men da vil det nødvendigvis gå utover andre politioppgaver. Det er vanskelig å oppdrive alle som har et himkokapparat stående i kjelleren, eller de som fortsatt drar på handleturer og ikke nevneverdig bryr seg om karantene når de skal selge varene. 

Skrevet
5 minutter siden, Capt. Obvious said:

Det er vel nettopp dette her siste de vil unngå. Det er litt som å forby abort,  det hindrer ikke kvinner i å ta abort, de bare utfører dem selv eller finner shady folk til å utføre det for dem.

Folk finner alltid en måte å gjøre det de vil på, om det så blir gjort på en mer risikofylt måte.

Med det sagt blir langt i fra all alkohol konsumert på fest. Jeg tror smitten nå har mer sammenheng med folk som reiste på kryss og tvers av landet for å feire jul med husstanden + 10 andre fra ulike landsdeler, enn rølpete fjortisfester.

Skrevet

Alkoholforbud går nok ikke ut over regjeringen, de har vel sitt eget fulle lager i kjelleren 😄

Jeg drikker nesten aldri men skjønner at folk vil ha litt alkohol å drukne sorgene i😆 

• Liker 3
Skrevet

Det er da ikke så mange som inviterer en haug ukjente mennesker på hjemmefest. Man vet som regel hvem man har hjemme hos seg selv. Eller så må man da for søren klare å ha kontroll på det. 

Grunnen til at det stenges er jo at folk ikke klarer å holde avstand, at man ikke vet hvem alle er som kommer og går. Dere kan fint gå ut og drikke annet enn alkohol i solidaritet med pub, og restauranteiere hvis dere har sympati med dem. Dere er nok veldig velkomne uansett. 

• Liker 4
Skrevet
lenebu skrev (1 minutt siden):

Det er vel nettopp dette her siste de vil unngå. Det er litt som å forby abort,  det hindrer ikke kvinner i å ta abort, de bare utfører dem selv eller finner shady folk til å utføre det for dem.

Folk finner alltid en måte å gjøre det de vil på, om det så blir gjort på en mer risikofylt måte.

Med det sagt blir langt i fra all alkohol konsumert på fest. Jeg tror smitten nå har mer sammenheng med folk som reiste på kryss og tvers av landet for å feire jul med husstanden + 10 andre fra ulike landsdeler, enn rølpete fjortisfester.

Du har nok helt rett i at et forbud mot salg ikke vil fjerne problemet nei. Det så vi mange gode eksempler på i forbudstiden der det illegale alkoholsalget skjøt fart. 

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Man kan, men da vil det nødvendigvis gå utover andre politioppgaver. Det er vanskelig å oppdrive alle som har et himkokapparat stående i kjelleren, eller de som fortsatt drar på handleturer og ikke nevneverdig bryr seg om karantene når de skal selge varene. 

Mens det å spore opp ulovlige forsamlinger over 10 personer går IKKE ut over andre politioppgaver? Nei vel. Og hvilke handleturer viser du til? Hvis salg av alkohol blir forbudt, vil det ikke være noen handleturer. Man må jo selvfølgelig forby innførsel av alkohol fra andre land også.

Skrevet
mima skrev (Akkurat nå):

Alkoholforbud går nok ikke ut over regjeringen, de har vel sitt eget fulle lager i kjelleren 😄

Jeg drikker nesten aldri men skjønner at folk vil ha litt alkohol å drukne sorgene i😆 

Så barna skal avspises med hjemmeisolasjon og dårligere undervisning for at fjortisene skal kunne få drikke?

Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Du har nok helt rett i at et forbud mot salg ikke vil fjerne problemet nei. Det så vi mange gode eksempler på i forbudstiden der det illegale alkoholsalget skjøt fart. 

Men forbud mot salg av alkohol på bar vil heller ikke hjelpe, så lenge det er lov å kjøpe alkohol på Polet. 

Skrevet

Ja man kan gå hjem å drikke, å ha fest såklart istedenfor å gå på byen.. men nå sier de jo sjenkestopo for å unngå samling av mye folk ute å byen .. samt ikke ha besøk.. hvis man ikke kan følge både forbud samt anbefalinger vil det jo ikke kunne funke .. men d ser vi jo og nå at ikke fungerer.. folk må tydeligvis ha forbud kanskje gjerne portforbud for at dette skal foregå med en viss effektivitet. Folk klarer rett å slett ikke følge en anbefaling. Regjeringen kan ikke sette «sjenkestopp» hjemme hos deg og meg, de må bare stole på at vi følger råd og felles anbefalinger. Ledelsen i landet tror jo at innbyggerne i Norge ønsker å få bukt med dette like mye som dem... men det ser vi jo nå at ikke stemmer ..

så vet ikke jeg hva som er vitsen med noe.. snart gir de vel opp.. 

Men så er det friheten i dette landet da.. at vi har mulighet for å ta egne valg. Å gjøre de kloke valgene. Det er jo opp til oss.. 

føler litt at landet er som en barnehage akkurat nå.. 

• Liker 2
Skrevet

Om man har tatt seg en tur på byen så forstår man faktisk godt hvorfor skjenkeforbudet er innført.... Ola Nordmann skal ikke ha mange enhetene innabords før både metern og andre lure smittevernstiltak forsvinner som dugg for solen. Kjenner flere som jobber på utesteder som forteller om fulle nordmenn de ikke klarer å kontrollere - noe som fører til at de gang på gang har måttet stenge tidlig. De hadde et håp om å klare å gjennomføre tiltakene når tidspunktene ble flyttet, men resultatet var at folk bare var drita tidligere 🙄

Her må vi jo bare ta skylden selv - hadde VI klart å oppføre oss så hadde de ikke stengt sjenkingen!

Ang hjemmefester nå så kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor man ikke kan legge alkoholen på hyllen noen uker. Hvorfor er dette alltid et argument? "Om vi ikke får drikke kontrollert på byen, så drikker vi ukontrollert hjemme". Er vi en gjeng 6-åringer? Problemet er jo at vi IKKE drikker kontrollert på byen!  

Jeg er glad i en fest selv, men akkurat nå så klarer jeg meg faktisk helt fint uten....

• Liker 7
Skrevet
lenebu skrev (3 minutter siden):

Og hva hjelper det å stenge alkoholservering mot at folk feirer jul hjemme hos hverandre?

Forresten, du sammenligner vel seriøst ikke kvinners rett til å unngå uønskede graviditeten med den barnslige trangen til å bli full? Virkelig?

• Liker 2
  • Opprett ny...