AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Kan noen gi meg tips og råd. Jeg har heldigvis 2 barn fra før. Men vil gjerne ha siste, og det helst under fyllte 35. Tok H.spiral ut i sommer, etter hele 5år. Siden har jeg ikke brukt prevensjonsmiddel. Hatt sex ca fra 1 uke etter mensen og tett opp mot mens. I den perioden har jeg kjent kramper i magen, skikelige mensmurringer som jeg da har trodd var eggeløsning. Yess tenkte jeg. Men TR kommer alltid 4 uker etter. Ca samme tid. Har 28 dagers syklus, fikk det etter spiralen. Før hadde jeg kun knappe 20 dager mellom . Hva skjer? Kan det være sædcellene til mannen som er blitt dårlig? -Hvorfor får jeg så sterke murringer 1,5 uke etter mensen? Håper på tips, råd og hva det skulle være. Anonymkode: fbad3...421
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Sex en uke ETTER mensen? Da kan du jo allerede ha hatt eggløsning for lengst! Jeg hadde vanligvis eggløsning 3-4 dager etter at mensen var ferdig. Kan du klare å skjelne eggløsningsslim på utfloden din, er det ganske lett å blinke ut eggløsningen. Det slimet kommer gjerne dagen før eggløsning. Rikelig, glassklart slim, det er eggløsningsslim. Hvis du ikke har det, er det ikke sikkert du har eggløsning. Kjøp eggløsningstest på apoteket om du er i tvil. Anonymkode: a06c3...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Husk at sædcellene kan leve opptil fem dager i livmoren. Egget derimot, er bare befruktningsdyktig i et døgn. Så ha sex med en gang mensen er ferdig å blø, og fortsett annenhver dag i en uke. Da bør du blinke eggløsningen. Anonymkode: a06c3...ea3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-6707?source=relisdb Sitat Fertiliteten generelt er vesentlig redusert når kvinnen når 35-årsalder og lav i midten av 40-årene. Rundt en tredjedel av alle tilfeller med infertilitet lar seg ikke forklare. De viktigste årsaker til infertilitet hos kvinner er forstyrrelser ved eggløsning (27%), skader på egglederne (14%), endometriose (5%), cerviksfaktor, myomer, seksuelle problemer og genetiske årsaker (1). RELIS har tidligere utredet spørsmålet om antikonsepsjonsmidler og fertilitet etter seponering og konkluderte da med at alle hormonelle antikonsepsjonsmidler kan føre til midlertidig redusert fertilitet etter seponering (2). Oppdaterte søk på hormonspiral og infertilitet har ikke gitt ny informasjon om at sekundær infertilitet kan oppstå etter bruk av levonorgestrel intrauterint innlegg (IUD). I de godkjente norske preparatomtalene angis at kvinnenes fertilitet går tilbake til det normale etter at Mirena og Jaydess er fjernet (3, 4). I en RELIS-utredning vedrørende blødningsforstyrrelser etter bruk av levonorgestrel IUD angis at det etter ett år er rapportert cirka 80% fertilitet. Amenoré oppleves av 20%, og vanligvis normaliseres menstruasjon i løpet av 1-3 måneder etter fjerning av innlegget (5). Hormonspiraler generelt ser ikke ut til å påvirke fruktbarheten etter fjerning (6-9). Dette bekreftes av de oppdaterte preparatomtalene. Cirka 80% av kvinnene som ønsket graviditet, ble gravide innen 12 måneder etter at levonorgestrel IUD ble tatt ut (3, 4). Også ved feilplassert levonorgestrel IUD intraabdominalt over lang tid gjenvinner kvinnen fertiliteten ved fjerning (10). Anonymkode: 3808a...469
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Hormonspiral eller annen prevensjon kan ikke "ødelegge" noe. 28 dagers syklus er jo helt normalt, det er "standarden". 20 dagers syklus er veldig kort. Eller er det tiden fra eggløsning til menstruasjon du snakker om? Syklus er tider fra en menstruasjon til neste.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Husk at sædcellene kan leve opptil fem dager i livmoren. Egget derimot, er bare befruktningsdyktig i et døgn. Så ha sex med en gang mensen er ferdig å blø, og fortsett annenhver dag i en uke. Da bør du blinke eggløsningen. Anonymkode: a06c3...ea3 Okei takk. Huff, jeg er tydelig ikke helt oppdatert på dette. Også i min alder😅 men jeg har med de to andre blitt det helt uten prob og tanker rundt tidspunkt. Anonymkode: fbad3...421
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 Anonymus Notarius skrev (44 minutter siden): Hormonspiral eller annen prevensjon kan ikke "ødelegge" noe. 28 dagers syklus er jo helt normalt, det er "standarden". 20 dagers syklus er veldig kort. Eller er det tiden fra eggløsning til menstruasjon du snakker om? Syklus er tider fra en menstruasjon til neste. Syklus da mener jeg fra dag én i mensperioden til neste mensperiode. Ja, jeg har ca hatt 28 dager mellom på de to siste mens periodene. Veldig nøyaktig, så kan ikke være pga uregelmessige blødninger. Men hvorfor så mensmurringer midt mellom mnd da? Varer et døgn. Må ta paracet for å roe murringene. Dette hadde jeg verken under spiraltiden eller før. Anonymkode: fbad3...421
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 Du vet når eggløsning skal være etter "boka" sant? Om du har 28 dagers syklus så skal den være midt i syklusen. Dag 14. (Det er i hvertfall grunnleggende fertilitetslære). De færreste har jo en så spot on syklus som deg, men etter boka vil man få mensen 14 dager etter eggløsning. Hvis du vil bli gravid så er jo regel nr 1 å bruke eggløsningstester😅 Anonymkode: 421b0...609 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #9 Skrevet 7. januar 2021 Det er helt normalt å bruke et halvt år eller mer på å bli gravid, du har sikkert bare hatt mer flaks tidligere. Om du er usikker på når i syklusen eggløsningen din er, kan du bruke eggløsningstester. Anonymkode: 382c2...a2a 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du vet når eggløsning skal være etter "boka" sant? Om du har 28 dagers syklus så skal den være midt i syklusen. Dag 14. (Det er i hvertfall grunnleggende fertilitetslære). De færreste har jo en så spot on syklus som deg, men etter boka vil man få mensen 14 dager etter eggløsning. Hvis du vil bli gravid så er jo regel nr 1 å bruke eggløsningstester😅 Anonymkode: 421b0...609 Aldri brukt😆 Lett å forstå seg på? Mulig jeg må kjøpe det. Er det ikke bare å ha sex annenhver dag da? Det bør vel like godt klaffe da? Ts Anonymkode: fbad3...421
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syklus da mener jeg fra dag én i mensperioden til neste mensperiode. Ja, jeg har ca hatt 28 dager mellom på de to siste mens periodene. Veldig nøyaktig, så kan ikke være pga uregelmessige blødninger. Men hvorfor så mensmurringer midt mellom mnd da? Varer et døgn. Må ta paracet for å roe murringene. Dette hadde jeg verken under spiraltiden eller før. Anonymkode: fbad3...421 28 dager er jo en "perfekt" syklus, så skjønner ikke helt hva du klager på? Det er helt normalt at det tar noen måneder å bli gravid. Ha sex annenhver dag, så sitter det nok snart. Man trenger ikke eggløsningstester med mindre man ikke vet OM man faktisk har eggløsning, eller hvis man trenger å planlegge prøvingen (f.eks hvis partner er mye borte).
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 Anonymus Notarius skrev (30 minutter siden): 28 dager er jo en "perfekt" syklus, så skjønner ikke helt hva du klager på? Det er helt normalt at det tar noen måneder å bli gravid. Ha sex annenhver dag, så sitter det nok snart. Man trenger ikke eggløsningstester med mindre man ikke vet OM man faktisk har eggløsning, eller hvis man trenger å planlegge prøvingen (f.eks hvis partner er mye borte). Hva om jeg ikke har eggeløsning da? Lurer på hva årsaken er når en har jevnlig sex uten at det skjer noe. Nei, syklusen min nei. Klager ikke på den heller. Anonymkode: fbad3...421
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Skrevet 7. januar 2021 Du har vel ikke tilfeldigvis en gravid søster, da? I så fall kan vel denne være til inspirasjon 😂 Anonymkode: aa229...16e
Cordelia Skrevet 7. januar 2021 #14 Skrevet 7. januar 2021 Du må huske på at du i melllomtiden og har blitt fem år eldre, er du i trettiårene, så vil jo det ha litt og si. Og som andre her og sier, det kan ta tid.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aldri brukt😆 Lett å forstå seg på? Mulig jeg må kjøpe det. Er det ikke bare å ha sex annenhver dag da? Det bør vel like godt klaffe da? Ts Anonymkode: fbad3...421 Jo, har du sex annen hver dag? Da bør jo det holde. Men husk at det bare er ca 30% sjans for å bli gravid hver syklus, mulig det tallet synker en del også når man bikker 35. Anonymkode: 421b0...609
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sex en uke ETTER mensen? Da kan du jo allerede ha hatt eggløsning for lengst! Jeg hadde vanligvis eggløsning 3-4 dager etter at mensen var ferdig. Kan du klare å skjelne eggløsningsslim på utfloden din, er det ganske lett å blinke ut eggløsningen. Det slimet kommer gjerne dagen før eggløsning. Rikelig, glassklart slim, det er eggløsningsslim. Hvis du ikke har det, er det ikke sikkert du har eggløsning. Kjøp eggløsningstest på apoteket om du er i tvil. Anonymkode: a06c3...ea3 Hæ? Eggløsning er, gjennomsnittlig sett, på syklus dag 14. Ergo 14 dager etter første dag mens. Det er vanlig å ha rundt 4 dager mens. 4 dager + 7 dager = 11 dager. Det er vel innenfor om man tenker gjennomsnittlig. Anonymkode: 6c212...99d 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva om jeg ikke har eggeløsning da? Lurer på hva årsaken er når en har jevnlig sex uten at det skjer noe. Nei, syklusen min nei. Klager ikke på den heller. Anonymkode: fbad3...421 Man vet vel aldri det 100 % (før man evt. blir gravid, da), men med så stabil syklus har du etter all sannsynlighet det.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Jeg er litt i samme sko som deg. Jeg tok ut hormonspiral i sommer for å prøve på nr 3. Med de to første har det gått på første forsøk, så jeg hadde vel en forventning om at det skulle bli det samme nå også. Men så skjer det ingenting, så da lurer jeg jo på om det er noe galt med meg. Jeg har brukt eggløsningstester, som har vært positive hver syklus, men allikevel ikke blitt gravid. Nå skal det sies at det er 7 år siden nr 2 kom til, og jeg nå såvidt har passert midten av 30-årene. Så dette påvirker vel sikkert ting.... Anonymkode: c269c...f0d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du har vel ikke tilfeldigvis en gravid søster, da? I så fall kan vel denne være til inspirasjon 😂 Anonymkode: aa229...16e Nei ikke som jeg vet? Haha. Skal lese den;) Anonymkode: fbad3...421
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei ikke som jeg vet? Haha. Skal lese den;) Anonymkode: fbad3...421 Det kan jeg tilføye med ei gang. Nei. Er lillesøster jeg. Anonymkode: fbad3...421
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå