AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Hei! Hva tenker dere der ute - er det noe som heter "forpliktelsesangst"? Og hva er det i så fall? En måte å se det på er at man bare ikke er god nok match når man ikke klarer å forplikte seg når det blir "seriøst". Eller er det noen personlighetstyper som har denne eventuelle formen for angst mer i seg? Jeg har hatt en tidligere samboer som jeg tenker er svært attraktiv (på alle måter) som har hatt veldig få kjærlighetsforhold med tanke på hvor gammel han er. Det vi hadde sammen føltes ekte men han ble veldig "kaotisk" når vi snakket om store ting som barn, ekteskap.. Ble da selvfølgelig slutt fordi jeg ønsker meg noe mer og trygt. Erfaringer/tanker? Anonymkode: aeb90...581
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Ja. De er ofte redde for å ta varige avgjørelser på mange områder: jobb, bolig, investering, forplikte seg overfor familie og venner etc. De får klaustrofobi av ikke bare varige ting, men også å si nei til noe i fall det også blir varig. Anonymkode: c5a67...aa4 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De får klaustrofobi av ikke bare varige ting, men også å si nei til noe i fall det også blir varig. Nei, det gjør vi ikke. Anonymkode: 85364...32e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Har vært involvert med en mann som hadde det, ja. Jeg var i begynnelsen av 20-årene, han var nærmere 30. Det var et useriøst forhold, men jeg hadde sterke følelser for ham. Tror at det bunnet i lav selvtillit for ham. At han trodde han ikke hadde så mye å by på som kjæreste. Han var også klar på at han ikke ønsket barn. Det ble iallfall ikke noe mer mellom oss. Hadde ikke orket å bruke tid på sånne menn hvis du er over 30 år. Anonymkode: eebe5...a60 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det gjør vi ikke. Anonymkode: 85364...32e Da har du ikke forpliktelsesangst/ commitment phobia, men ønsker bare ikke å gifte deg. Denne boka forklarer hva det går i, og at det faktisk er en fobi mot endelige avgjørelser (men at mange med problemet også kan ta store avgjørelser raskt, som å gifte seg selv om man ikke ønsker å være gift) https://www.goodreads.com/book/show/351858.Men_Who_Can_t_Love Anonymkode: c5a67...aa4 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har det. Det virker helt usannsynlig at jeg skulle være i et forhold. Men det er fordi jeg har mange problemer, noen diagnoser og lav selvtillit. Har ganske stort behov for å være alene og gjøre ting alene, men det er jo klart at det blir ensomt til tider. Men forhold tør jeg ikke. Kvinne 32 Anonymkode: 5c629...085
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har du ikke forpliktelsesangst/ commitment phobia, men ønsker bare ikke å gifte deg. Denne boka forklarer hva det går i, og at det faktisk er en fobi mot endelige avgjørelser (men at mange med problemet også kan ta store avgjørelser raskt, som å gifte seg selv om man ikke ønsker å være gift) https://www.goodreads.com/book/show/351858.Men_Who_Can_t_Love Anonymkode: c5a67...aa4 Ikke nå lengre, men jeg hadde. Og nei, man behøver ikke være redd for å si nei, hvis man har forpliktelsesangst. Det er nok bare noe de sier til kvinner som har latt seg utnytte for sex. Anonymkode: 85364...32e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke nå lengre, men jeg hadde. Og nei, man behøver ikke være redd for å si nei, hvis man har forpliktelsesangst. Det er nok bare noe de sier til kvinner som har latt seg utnytte for sex. Anonymkode: 85364...32e Jeg snakker ikke om bullshit folk sier til en date de driter i. Men at noen folk får reell panikk/fobi når de faktisk får følelser for noen, og derfor oppfører seg "motsatt" eller i rart tempo. Les boka. Den forklarer alt. Anonymkode: c5a67...aa4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #9 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg snakker ikke om bullshit folk sier til en date de driter i. Men at noen folk får reell panikk/fobi når de faktisk får følelser for noen, og derfor oppfører seg "motsatt" eller i rart tempo. Les boka. Den forklarer alt. Anonymkode: c5a67...aa4 Dette høres helt riktig ut, ja. Dette stemmer ihvertfall om meg. Anonymkode: 5c629...085
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har forpliktelsesangst, jeg blir superstresset av å låse meg til noe om det er lengre enn ett par dager inn i framtiden, kan gjerne være noe som jeg vil gjøre, men finner det svært vanskelig å "binde" meg til noe så langt fram i tid Jeg har dette når det kommer til forhold også, men hvis jeg finner noen jeg virkelig liker, prøver jeg å roe ned på "angsten". Jeg kan fint forholde meg til bare en fyr, og ikke ha behov for å flørte med flere, men når ordet kjærester/forhold blir tatt inn i diskusjonen sliter jeg. Får pusteproblemer, unnviker ect. Har gjerne full panikk når jeg innser jeg er forelsket Etterhvert forklarer jeg gjerne hvordan det er for den andre, som regel er mannfolka forståelsessfulle, og gir meg rom til å bli komfortabel i settingen. En trodde han var lur og skapte ett "bakholdsangrep" med venner og familie han ville jeg skulle møte, jeg fikk full panikk og stakk, blokkerte han i ett par dager før jeg fikk roet meg ned. Jeg har ikke lav selvtillit, sliter ikke med andre problemer, men jeg har vært fastlåst i situasjoner det er vanskelig å komme seg ut av, og har ett litt større behov for frihet kanskje. Men det er mange menn som bruker det som en unnskyldning for å "utnytte" damer, selv om man sliter med forpliktelser er jeg voksen nok til å kommunisere dette, og tar meg sammen der jeg ser at jeg må det av hensyn til de rundt meg Anonymkode: ab873...31c 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg snakker ikke om bullshit folk sier til en date de driter i. Men at noen folk får reell panikk/fobi når de faktisk får følelser for noen, og derfor oppfører seg "motsatt" eller i rart tempo. Les boka. Den forklarer alt. Anonymkode: c5a67...aa4 Haha, hvorfor i alle dager skulle jeg lest den boken. Det høres ut som du tror jeg er en kvinne som lar meg lure av menn og tror på det de sier, og ikke er en kvinne som har hatt forpliktelsesangst selv. Anonymkode: 85364...32e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette høres helt riktig ut, ja. Dette stemmer ihvertfall om meg. Anonymkode: 5c629...085 At du ikke klarer å si nei? Det er nemlig det AB påstår om oss. Anonymkode: 85364...32e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hei! Hva tenker dere der ute - er det noe som heter "forpliktelsesangst"? Og hva er det i så fall? En måte å se det på er at man bare ikke er god nok match når man ikke klarer å forplikte seg når det blir "seriøst". Eller er det noen personlighetstyper som har denne eventuelle formen for angst mer i seg? Jeg har hatt en tidligere samboer som jeg tenker er svært attraktiv (på alle måter) som har hatt veldig få kjærlighetsforhold med tanke på hvor gammel han er. Det vi hadde sammen føltes ekte men han ble veldig "kaotisk" når vi snakket om store ting som barn, ekteskap.. Ble da selvfølgelig slutt fordi jeg ønsker meg noe mer og trygt. Erfaringer/tanker? Anonymkode: aeb90...581 Ja, mine tanker er at du må ikke obsesse over han. Vi som har forpliktelsesangst tiltrekker oss ofte mange mennesker, fordi folk vil ha det de ikke kan få. Det ser du også her i tråden, det er noen som har skrevet bok om oss. Men det er bare tull å bli helt besatt, og ikke minst, så driver det oss enda lengre vekk. Anonymkode: 85364...32e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): At du ikke klarer å si nei? Det er nemlig det AB påstår om oss. Anonymkode: 85364...32e Ja, jeg kjenner meg igjen i det hun skriver. Anonymkode: 5c629...085
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, mine tanker er at du må ikke obsesse over han. Vi som har forpliktelsesangst tiltrekker oss ofte mange mennesker, fordi folk vil ha det de ikke kan få. Det ser du også her i tråden, det er noen som har skrevet bok om oss. Men det er bare tull å bli helt besatt, og ikke minst, så driver det oss enda lengre vekk. Anonymkode: 85364...32e Hei. TS her. Obsesser ikke og har heller ikke vært "besatt". Men er både nysgjerrig og såret. Anonymkode: aeb90...581
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg kjenner meg igjen i det hun skriver. Anonymkode: 5c629...085 Ja ja...da skjønner jeg ikke helt hvorfor du lever alene. Hadde jeg ikke sagt konsekvent nei til alt som blir forsøkt gitt meg, så hadde jeg hatt 15 menn og 1000 unger. Anonymkode: 85364...32e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. TS her. Obsesser ikke og har heller ikke vært "besatt". Men er både nysgjerrig og såret. Anonymkode: aeb90...581 Men hvorfor nysgjerrig? Er det ikke bedre å være nysgjerrig på de som går all in? Anonymkode: 85364...32e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det gjør vi ikke. Anonymkode: 85364...32e Jo, det gjør vi. Anonymkode: 7d303...f1b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #19 Skrevet 7. januar 2021 Siden han er så «perfekt» så vil han kanskje ikke binde seg til hvem som helst. Kanskje han tenker at: Joa, hun her er grei nok.. men tenk om det dukker opp noen bedre? (derfor vil han ikke binde seg opp). Anonymkode: 839f3...044
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 Jeg tror "forpliktelsesangst" er at man ikke ønsker å forplikte seg til AKKURAT DENNE personen Anonymkode: 3e493...00f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå