Gå til innhold

Hva er lurest å gjøre med de 400 000 kr jeg har på konto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå står de på høyrentekonto i banken og jeg vet jo at det ikke er det smarteste.

jeg eier leilighet og har lån på den men betaler kun renter. 
Har ikke så lyst å betale inn mer på lånet for jeg er alene med to ungdommer og trenger å ha den tryggheten at jeg har litt penger i bakhånd.

men hva kan jeg gjøre for å allikevel få best mulig avkastning samtidig som jeg selv styrer når jeg kan ta ut å bruke pengene? 

Anonymkode: df547...9b3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du vil ha fleksibiliteten til å ta ut pengene når det skulle trenges, er det bankinnskudd som er det rette.

Anonymkode: 66f9e...12b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke ønsker å binde opp pengene i fond/aksjer, ville jeg tatt halvparten og puttet i boliglånet. Da kan du få lavere månedsutgifter der, og om det skulle være stort behov for fri kapital kan man låne opp igjen på boligen. 

Anonymkode: dfca1...cbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig dumt å ikke betale mer på lån nå som rentene er lave. Hadde jeg vært deg så hadde jeg forhørt meg med banken om å få rammelån så har du alltid reserve i bakhånd og lagt investert de 400000 i fond så de får vokst litt. Det er begrenset hvor lenge du kan ha avdragsfrihet, og det er veldig veldig dumt å bruke den muligheten opp nå med historisk lave renter .hvis du sliter nå så blir det ikke bedre når rentene er høyere.

Anonymkode: 9d067...9f9

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hvorfor betaler du kun renter på boliglånet? Det er jo nå når renten er så lav at det virkelig lønner seg å betale avdrag. Det går store jafs av lånesummen hver måned, siden renten er såpass lav.

Jeg ville tatt halvparten av de 400 000 og betalt ned på boliglånet, og begynt å betale avdrag så fort som mulig. Det holder lenge som sikkerhet å ha 200 000 på bankkonto.

Når du helst vil ha pengene lett tilgjengelig, er det høyrentekonto i banken som er greiest. Man kan få opptil 12 gebyrfrie uttak i året på høyrentekonto f.eks, eller mange andre forskjellige betingelser i de ulike bankene. Du bør shoppe litt rundt etter gode renter og betingelser, du MÅ ikke ha sparepengene stående på samme bank som du har lønnskonto og bankkort i, vet du 😉 

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ville uten tvil opprettet bruker på Nordnet og kjøpt Kahoot aksjer for 400000. Det vil kunne gi deg en strålende avkastning!

Skrevet

Umiddelbart tenker jeg at du bør undersøke rammelån? Og evt ha 50 000 i buffer, 

Skrevet

Bitcoin øker som faen nå, kjøp en bitcoin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå står de på høyrentekonto i banken og jeg vet jo at det ikke er det smarteste.

Har ikke så lyst å betale inn mer på lånet for jeg er alene med to ungdommer og trenger å ha den tryggheten at jeg har litt penger i bakhånd.

men hva kan jeg gjøre for å allikevel få best mulig avkastning samtidig som jeg selv styrer når jeg kan ta ut å bruke pengene? 

Det er så mikroskopisk forskjell på utlånsrente og innskuddsrente (noen ganger er innskuddsrenten høyre enn utlånsrenten) at det er ikke noe poeng i å betale ned på lånet. la heller pengene stå på høyrentekonto.

Anonymkode: df8b4...689

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (27 minutter siden):

Jeg ville uten tvil opprettet bruker på Nordnet og kjøpt Kahoot aksjer for 400000. Det vil kunne gi deg en strålende avkastning!

hei mr.x☺️så du har troen på kahoot? jeg kjøpte 20 aksjer i går, men den norske. er det den du mener? er jo en usd og. kan du begrunne? jeg er interessert i å høre😀

Anonymkode: 64d2f...135

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hei mr.x☺️så du har troen på kahoot? jeg kjøpte 20 aksjer i går, men den norske. er det den du mener? er jo en usd og. kan du begrunne? jeg er interessert i å høre😀

Jeg har tjent veldig gode penger på denne aksjen, selv etter kort tid. Kahoot er solid og har en strålende fremtid. Er kult at den er norsk. Kjøp den i NOK. Du vil nok ikke angre på dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja takk 😁

Anonymkode: 29d64...685

AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (20 minutter siden):

Jeg har tjent veldig gode penger på denne aksjen, selv etter kort tid. Kahoot er solid og har en strålende fremtid. Er kult at den er norsk. Kjøp den i NOK. Du vil nok ikke angre på dette.

kanskje jeg må kjøpe mer☺️har 80 000 kr jeg kan investere. men kjøper mest fond siden halvparten av alle aksjene jeg kjøper lyser rødt😏🙈🤭

blitt litt pingle.

AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (12 minutter siden):

Gi gass!:hoppendeglad:

😂kanskje🧐hehe. tror jeg lider av spillegalskap; blir rehab fra nordnet i 2021🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du høres klok ut allerede. Men det mange forbruksøkonomier anbefaler er å ha 2-3 måneders lønning på en bufferkonto for utforutsette utgifter (tannlege, bilverksted, fartsbøter etc). Altså penger som er lett tilgjengelige. Resten er opp til hvor stor risiko du er villig til å ta. Hvis jeg hadde hatt 400.000 ekstra (jeg har allerede buffer) så ville jeg brukt 300.000 til nedbetaling av boliglån og 100.000 til aksjefond. Feks et globalt indexfond. I min nettbank kan jeg selge fond å ha pengene tilbake på brukskontoen i løpet av en uke. 3-7 dager tror jeg er vanlig. Når du nedbetaler boliglån, og hvis du passerer 60%-grensen (at lånet nå bare er 60% av det du lånte) så står du også sterkere i å reforhandle lånerenten med banken. Alle bør prøve det når de passerer 60%, det kan handle om noen hundrelapper hvert måned. Penger det også!

Anonymkode: 185a0...fe5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå står de på høyrentekonto i banken og jeg vet jo at det ikke er det smarteste. Anonymkode: df547...9b3

At bankene fortsatt kaller det høyrente er nesten svindel! I hvert fall villedende og misvisende reklame.

Det er vel etterhvert fem-seks år siden "høy"rentene var større enn prisstigningen (som er ca 2.5%).

Så de siste årene har "penger på bok" vært et rent tapsprosjekt. Man taper penger på å ha de i banken. Men ikke like mye som man taper på å ha de i madrassen.

De fleste "høy"rentekontoer nå er vel på rundt 1.0 - 1.6%, mens de vanlige lønns-/brukskontoene ligger på 0.1-0.2%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bitcoin. Det jeg kjøpte i september har gått opp 200%

Anonymkode: 133c4...679

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uten tvil betalt 300,000,- på boliglånet. Gjør at du vil få lavere renter i fremtiden, og dessuten så er det nå som rentene er lave at det lønner seg å betale raskt ned. Om noen år dersom du ikke har fastrente så kan kostnadene bli høyere.

Du vil samtidig ha tryggheten om å ha 100,000,- på konto noe som er alright sum som vil kunne dekke de aller fleste uforutsette utgiftene.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet

Før man setter inn og tar ut penger på høyrentekonto (som ikke er så høy) må man iallfall sette seg inn i reglene for å ta de ut.

Kjenner en som tok ut 100.000 for å kjøpe bil. Han fikk ut 99.000 og måtte betale 1000 i gebyr! I hans bank er regelen at det bare er to ganger gratis uttak pr år fra den kontoen, dette var hans tredje uttak det året så det ble 1% gebyr uten at han visste det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...