AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 For et par dager siden snudde babyen seg fra hodeleie til enten tverr- eller seteleie, usikker på akkurat hva. Jeg er 37+0 nå. Jeg har lest at hvis det er tverrleie og holder seg sånn, så blir det ks uansett. Mens ved seteleie blir det enten ks eller setefødsel. Jeg har fødselsangst fra før, så alt dette stresser meg ekstra mye. Det er allerede konstatert at det blir et stort barn (vekstavvik på +20%), og jeg har blitt forespeilet av flere leger at fødselen kan starte tidlig pga. diverse forhold. Jeg har også hjerteformet livmor, noe som visstnok øker sjansen for at babyen ikke skal snu seg tilbake rett vei. På toppen av det hele har jeg født så raskt tidligere at jeg knapt nådde sykehuset. Min fødeavd. er ikke kvalifisert til å håndtere setefødsler, da må jeg i så fall reise med ambulansefly til et annet sykehus et stykke unna. Jeg føler alt dette blir veldig uoversiktlig, og jeg er veldig redd for at fødselen nå skal starte mens alt er uavklart og babyen ligger feil vei. Jeg skal heldigvis snart til jordmor, hun kan kanskje ha noen forslag til hva man kan gjøre i denne situasjonen. Men fram til da vil jeg gjerne høre fra flest mulig som har vært i samme situasjon! Hva gjøres i slike situasjoner, når gjøres det, hvor vanlig er det å forsøke vending, får man velge om man vil ha ks eller setefødsel -- alt sånt! Håper noen har litt greie på dette. Anonymkode: 29761...430
asterix Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Min eldste la seg i seteleie rett før termin, mindre enn en uke før, men da fødselen startet 3 dager over termin hadde han snudd seg tilbake til hodeleie igjen og alt var normalt. Nr. 3 lå i tverrleie da jeg var 36-37 uker på vei, men også han snudde seg riktig til fødselen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 asterix skrev (4 minutter siden): Min eldste la seg i seteleie rett før termin, mindre enn en uke før, men da fødselen startet 3 dager over termin hadde han snudd seg tilbake til hodeleie igjen og alt var normalt. Nr. 3 lå i tverrleie da jeg var 36-37 uker på vei, men også han snudde seg riktig til fødselen. Ja, får håpe det retter på seg. Men tør ikke satse på det i og med at jeg både har hjerteformet livmor og ligger an til tidlig fødsel. Jeg føler jeg må ha en slags backup-plan Ts Anonymkode: 29761...430
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Noen flere som har opplevd dette såpass sent? Ts Anonymkode: 29761...430
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 I ditt tilfelle ville jeg ønsket keisersnitt, iom at du ikke bor nær et sykehus med kompetanse på setefødsel og i tillegg har født raskt før. Du bør jo få en samtale med sykehuset ganske raskt, da de kan gå i fødsel en av de nærmeste dagene. Jeg ville purret for å få en avklaring. De har gått bort fra vendingsforsøk flere steder da det ofte ikke fungerer og i tillegg innebærer økt risiko. Anonymkode: 36fa1...3b9 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I ditt tilfelle ville jeg ønsket keisersnitt, iom at du ikke bor nær et sykehus med kompetanse på setefødsel og i tillegg har født raskt før. Du bør jo få en samtale med sykehuset ganske raskt, da de kan gå i fødsel en av de nærmeste dagene. Jeg ville purret for å få en avklaring. De har gått bort fra vendingsforsøk flere steder da det ofte ikke fungerer og i tillegg innebærer økt risiko. Anonymkode: 36fa1...3b9 Takk for tydelig og oppklarende svar! Det høres fornuftig ut, det du sier. Jeg håper de ikke vil tviholde på at vi må vente og se om babyen snur seg av seg selv igjen. Jeg føler det er litt typisk holdning de har. At uke 37 uansett er for tidlig for planlagt forløsning, og at mye kan skje fram mot termin. Huff. Ts Anonymkode: 29761...430
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I ditt tilfelle ville jeg ønsket keisersnitt, iom at du ikke bor nær et sykehus med kompetanse på setefødsel og i tillegg har født raskt før. Du bør jo få en samtale med sykehuset ganske raskt, da de kan gå i fødsel en av de nærmeste dagene. Jeg ville purret for å få en avklaring. De har gått bort fra vendingsforsøk flere steder da det ofte ikke fungerer og i tillegg innebærer økt risiko. Anonymkode: 36fa1...3b9 Økt risiko for hva? 🤔 Anonymkode: d96d7...5fb
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Økt risiko for hva? 🤔 Anonymkode: d96d7...5fb Vendingsforsøk har vel en 50% suksessrate, og det innebærer en noe økt risiko for akutt keisersnitt, men den er ikke særlig stor. Det blir holdt god oversikt over babyen før, under og etter forsøket og det er lav terskel for å avbryte, både dersom babyen skulle ragere og ved ubehag hos mor. Jeg har nylig vært gjennom vendingsforsøk. Det fungerte ikke for meg, da babyen hadde festet seg, og de gav seg med en gang jeg ønsket det. Følte meg godt ivaretatt hele veien. For min del gikk jeg for planlagt vaginal setefødsel og gjennomførte det, mens i TS’ tilfelle ville jeg nok drøftet KS. Anonymkode: 429b3...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå