Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Beklager hvis innlegg er litt rotete, men merker at jeg sliter litt med å formulere meg bra når det kommer til min fødselsopplevelse. 

Er det noen her som har hatt et helt forskjellig syn på hvordan fødselen gikk enn det man ble gjenfortalt av jordmor? 

Jeg fødte min sønn for et par måneder siden og jeg merker at jeg fremdeles sliter litt med å bearbeide hele greia. Da jeg gikk gjennom fødselen med jordmor på barselavdelingen virket det som at hun syntes at min fødsel var en "drømmefødsel" siden den ikke varte lenge og riene var effektive, mens jeg sitter og er bitter over å ha fått en dårlig erfaring og skade. Når jeg prøvde å formidle dette på barsel så var svaret at de skulle notere at jeg heller fikk en annen jordmor neste gang🤷‍♀️

Kort fortalt så fikk jeg en rimelig god fødselsskade som måtte opereres etterpå. Siden jeg mistet endel blod så ble det heldigvis narkose. Under fødselen så hadde jordmor med seg 2 studenter, hvor de diskuterte åpenlyst mellom seg at de var usikre hvordan de skulle gjøre dette. De snakket om at " tror hun revner nå, skal vi klippe eller bare se?" Plutselig hadde hun ene klippet for mye og bare "ups, klippet vi over muskel nå???", samt at de var veldig utydelige i hva de skulle gjøre, satte sprøyter her og der og tullet generelt veldig fælt med alt. De mistet brett med utstyr på gulvet og det virket ikke som noen hadde kontroll på noe. Da jeg spurte om hvordan situasjonen var i underlivet så ble det bare mumling, svarte kort at de skulle prøve å fikse noe som var gjort 🤷‍♀️ Jeg lå på benken i 2-3 timer etter fødsel mens de prøvde å fikse selv før de endelig bestemte seg for å heller la noen andre fikse det. Mannen min fikk et veldig dårlig inntrykk av hele greia og det var mildt sagt ikke kult for meg heller. De sa at jeg ikke skulle kjenne smerte etter bedøvelsen de ga, men det må de også ha bommet på🥴

Jeg kjenner at jeg hater tanken på å føde igjen etter hvordan de håndterte min fødsel. Jeg har ikke turt å sett hvordan jeg ser ut der nede selv og har foreløpig sagt til legen at jeg ikke føler meg klar for kontroll av underlivet. Tanken på at noen skal se og ta på meg der "der nede" er helt uaktuelt for meg nå. 

Er dette normale tanker selv 2 måneder etter fødsel? 

Anonymkode: 5ab73...e46

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du tenker på det! Høres ikke ut som en god opplevelse, blir helt sjokkert av at det går an. Har du snakket med fastlegen din om opplevelsen? Skal du til kontroll etter operasjonen, og kan ta det opp da? Synes absolutt du bør få snakket med noen ❤️ 

Anonymkode: 6415e...aaa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt hårreisende ut! Nå har jeg aldri lyst til å føde. Du fortjener erstatning på ett eller annet vis. 

Anonymkode: 37048...a78

• Liker 6
Skrevet

Ta kontakt med fastlege eller evt jordmor du brukte i svangerskapet for å lufte tanker og følelser! Dette er viktig, høres overhodet ikke ut som noen god opplevelse uansett hva de på barsel måtte mene 🥰

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom en student fikk klippe og du fikk skade som følge av det, er det en åpenbar klagesak. 

Anonymkode: a4f77...5aa

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette høres helt hårreisende ut! Nå har jeg aldri lyst til å føde. Du fortjener erstatning på ett eller annet vis. 

Anonymkode: 37048...a78

Nå var ikke tanken å skremme eventuelle gravide og vil bare legge til at fødselssmertene var absolutt ikke det verste. Riene og pressingen alene var overkommelige og hadde det kun vært for det så hadde jeg ikke hatt disse tankene. Det som har skremt meg var rett og slett hvordan alt ble håndtert av helsepersonellet... 

Skaden jeg fikk skjer også ikke ofte. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om man i teorien har en drømmefødsel, vil ikke det si at det oppleves som det av den fødende. 

Snakk med jordmor eller fastlege, og send inn klage til sykehuset. Det er helt forferdelig at en student klipte deg såpass feil at du har fått en skade. 

Anonymkode: d39a1...e75

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en såkalt "lang, men fin fødsel uten store komplikasjoner". Jeg gråt bare noen sa "fødsel" i over ett år! Så ja, det er din opplevelse som er viktig her! (og disse studentene burde virkelig få en smekk). 

Jeg tok kontakt med den jordmoren jeg gikk til under graviditeten og fikk samtaler med hun. Det hjalp meg godt 😊 Da jeg ble gravid igjen tok jeg kontakt med samme jordmor, laget fødselsplan i samarbeid med sykehuset osv. 

Det finnes hjelp å få! Spør etter jordmoren din, gå til fastlegen eller be om samtale på sykehuset 😊 møter du mennesker uten sympati på første instans søker du deg til neste. Og husk at du ikke er alene, vi er mange som sitter med vonde følelser etter fødsel! 

Anonymkode: 910ef...b94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du klage på. Send skriftlig klage til sykehuset og be gjerne om en samtale/time hos en lege på svangerskapspol. Jordmor på helsestasjonen kan hjelpe deg med dette. Hvilket s.hus var det?

Anonymkode: 2f536...7a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det der er hårreisende, og på ingen måte en "drømmefødsel"!

Snakk med fastlegen eller jordmor på helsestasjonen, eller andre du er trygg på. Dette må klages inn, og du bør få hjelp til å bearbeide følelsene etter opplevelsen.

Dersom du skal føde en annen gang, så samarbeid med sykehuset og legg en plan, pass på å ikke risikere å få samme jordmor. 

Anonymkode: 1d83c...618

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fy faen, denne historien sementerer min avgjørelse om å nekte studenter å delta på min fødsel😳 

Anonymkode: b2789...a0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette bør du klage på. Send skriftlig klage til sykehuset og be gjerne om en samtale/time hos en lege på svangerskapspol. Jordmor på helsestasjonen kan hjelpe deg med dette. Hvilket s.hus var det?

Anonymkode: 2f536...7a8

Dette var Stavanger Universitetssykehus. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du sende inn offisiell klage på TS ❤️ Huff, for en fæl opplevelse. Klem 

Anonymkode: fe672...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre skriver må du klage. At de fikk lov å klippe deg uten bedre tilsyn burde ikke vært lov og de trenger å få høre at det ikke er greit. Håper det går bra med deg etter operasjonen? Under min fødsel snakket begge JMene;(vanlig og student) om å holde igjen hodet når ungen skulle ut, men når det kom til stykket glemte de tydeligvis dette så jeg revnet. Heldigvis bare grad 2, men blir oppgitt når de snakket så mye om det i forkant og de ikke gjør som de sier. I ditt tilfelle var det mer alvorlig, så her bør sykehuset få tilbakemelding.

Anonymkode: ab353...82c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke huske om det var student som klippet (må spørre mannen når han kommer hjem til helgen) eller om det var jordmor. Jeg holdt meg mye foran ansiktet og turte ikke å se 😶 Var dessuten også veldig opptatt av riene og jobbe effektiv med disse uten å bli forstyrret av de andre. 

Men tror at det er jordmor som må ha klippet? Og det spørs om det kan bli noe klagesak ut av det. Ser for meg at hvis jeg klager så får jeg bare høre at det er sånt som kan skje 🤷‍♀️ At det ikke er risikofritt å føde uten å få rifter eller klipp. Og at jordmor heller ikke kan spå hvordan utfallet blir med sånt 🙄 

Jeg vet ikke.. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner veldig godt at du tenker på det! Høres ikke ut som en god opplevelse, blir helt sjokkert av at det går an. Har du snakket med fastlegen din om opplevelsen? Skal du til kontroll etter operasjonen, og kan ta det opp da? Synes absolutt du bør få snakket med noen ❤️ 

Anonymkode: 6415e...aaa

Fastlegen min er dessverre i permisjon over lengre tid så får ikke snakket med henne. Tok det opp med jordmor men det ble litt sånn ala "uff ja, skal ikke være sånn. Neste gang skal vi skrive at du ber om noen med mer erfaring". Så var det liksom det. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette hørtes ikke bra ut. Under min første fødsel var det også mye prat mellom jordmødrene som i «jeg er usikker på om jeg skal klippe henne, jeg har liksom ikke lyst til å gjøre det», osv. Det ble til at de ikke klippet og det gikk heldigvis bra med kun overfladiske rifter, men det kunne helt sikkert fått et annet utfall.

Jeg tror jeg ville spurt om å få en ny prat med jordmor og sagt at du har behov for å snakke om opplevelsen.

Anonymkode: 9978a...fea

Skrevet

Det er noe med hvordan man møtes i en sårbar situasjon, der en gal formulering i et dramatisk øyeblikk virkelig kan sette spor i en. Kanskje burde enkelte helsearbeidere kurses ekstra i dette? Ikke bare i fødselssituasjoner, men i andre akutte situasjoner kan ting de sier virkelig gjøre ting verre, skape usikkerhet, skyldfølelse, you name it. 

Det høres ut som dette har vært traumatisk for deg, og det synes jeg du skal ta på alvor. Det kan være fint å snakke med en profesjonell om det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei 

Beklager hvis innlegg er litt rotete, men merker at jeg sliter litt med å formulere meg bra når det kommer til min fødselsopplevelse. 

Er det noen her som har hatt et helt forskjellig syn på hvordan fødselen gikk enn det man ble gjenfortalt av jordmor? 

Jeg fødte min sønn for et par måneder siden og jeg merker at jeg fremdeles sliter litt med å bearbeide hele greia. Da jeg gikk gjennom fødselen med jordmor på barselavdelingen virket det som at hun syntes at min fødsel var en "drømmefødsel" siden den ikke varte lenge og riene var effektive, mens jeg sitter og er bitter over å ha fått en dårlig erfaring og skade. Når jeg prøvde å formidle dette på barsel så var svaret at de skulle notere at jeg heller fikk en annen jordmor neste gang🤷‍♀️

Kort fortalt så fikk jeg en rimelig god fødselsskade som måtte opereres etterpå. Siden jeg mistet endel blod så ble det heldigvis narkose. Under fødselen så hadde jordmor med seg 2 studenter, hvor de diskuterte åpenlyst mellom seg at de var usikre hvordan de skulle gjøre dette. De snakket om at " tror hun revner nå, skal vi klippe eller bare se?" Plutselig hadde hun ene klippet for mye og bare "ups, klippet vi over muskel nå???", samt at de var veldig utydelige i hva de skulle gjøre, satte sprøyter her og der og tullet generelt veldig fælt med alt. De mistet brett med utstyr på gulvet og det virket ikke som noen hadde kontroll på noe. Da jeg spurte om hvordan situasjonen var i underlivet så ble det bare mumling, svarte kort at de skulle prøve å fikse noe som var gjort 🤷‍♀️ Jeg lå på benken i 2-3 timer etter fødsel mens de prøvde å fikse selv før de endelig bestemte seg for å heller la noen andre fikse det. Mannen min fikk et veldig dårlig inntrykk av hele greia og det var mildt sagt ikke kult for meg heller. De sa at jeg ikke skulle kjenne smerte etter bedøvelsen de ga, men det må de også ha bommet på🥴

Jeg kjenner at jeg hater tanken på å føde igjen etter hvordan de håndterte min fødsel. Jeg har ikke turt å sett hvordan jeg ser ut der nede selv og har foreløpig sagt til legen at jeg ikke føler meg klar for kontroll av underlivet. Tanken på at noen skal se og ta på meg der "der nede" er helt uaktuelt for meg nå. 

Er dette normale tanker selv 2 måneder etter fødsel? 

Jeg hadde også en skrekkopplevelse og har vært på seks samtaler på sykehuset nå før fødsel nr to. "Godt" (misforstå meg rett) å lese at andre sitter igjen med samme tanker som meg, for når legene og jordmødrene leser journalen min så sier de at jeg hadde drømmefødsel. Tror de er glade i den benevnelsen 🥴 Ble sydd i to jævla timer, klarte ikke sitte eller gå, og i hvert fall ikke gå på do på LENGE. Ønsker deg lykke til med bearbeidelsen ts, håper du slipper unna fødselsangsten som jeg har slitt med i fem år etter fødselen. 

Anonymkode: 74338...3de

Skrevet

Jeg hadde en veldig lik opplevelse som deg! Mye uprofesjonelt som skapte mye redsel og frustrasjon der og i etterkant. Helsesykepleieren vår ordnet så jeg fikk snakke med noen - anbefales virkelig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...