AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Det ser ut som jeg kommer til å arve nok til en leilighet eller hus, samtidig er jeg ikke arbeidsfør, men med en grei utbetaling etter år i jobb. Jeg lurer på om det er en ide å feks Belåne huset med en 200.000 hvis noe gærent skjer og halve veggen og tak må byttes? Jeg vil jo ikke ha noe gjeld fra før av siden huset blir kjøpt med arv, har heller ikke problemer med å spare og nedbetale lån raskt, men bare i tilfelle katastrofen skjer over natten. Anonymkode: 9ae68...53e
Million Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 (endret) Jeg er litt usikker på hva du faktisk spør om her. Tenker du å belåne huset uansett og sitte på pengene "i tilfelle noe gærent skjer", eller? Det trenger du ikke, og det er heller ingen lur ide å sitte og betale renter på et lån i lange tider kanskje, som du ikke vet om du skal bruke. Men generelt så er det vanlig, ja, å belåne huset hvis og når større renoveringer e.l. skal foretas. Ikke så mange som har kanskje flere hundre tusen stående parat på konto. Å belåne huset med noe for å foreta en nødvendig bytting av kledning og takstein for eksempel, er veldig vanlig. Så svaret på spørsmålet ditt er vel ja, du kan låne på huset OM behovet skulle dukke opp. Men det beste er naturligvis om du heller gjør grundig research før du kjøper noe hus og ikke kjøper en gammel rønne som fort vil komme til å koste deg haugevis av penger i oppussing og nødvendig, livreddende renoveringer. Kjøp heller en relativt ny bolig. Vil du ha minst mulig vedlikeholdsutgifter, kjøp leilighet i lavblokk istedenfor et trehus. Ingen plenklipping, ingen maling, ingen renoveringer, ingen snømåking. Endret 7. januar 2021 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har boligkreditt. Tilgjengelig penger og betaler kun renter for det jeg faktisk bruker. Anonymkode: 47d92...ff7 1
altflyter Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Hvorfor kjøper du ikke bolig for arven og så legger du av penger hver måned til en bufferkonto? Legg av det du ville hatt i utgifter på lånet. Da kan du legge av drøyt mange tusen i måneden. Det er galskap å ta opp lån når det ikke er nødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Takk for svar dere! Jeg skal selvsagt spare når huset er kjøpt, eller leilighet i lavblokk❤ men jeg tenker at om jeg feks bare har spart 30.000 og en utgift koster 150.000, og jeg har ikke lån på boligen, kan jeg da få lån med bolig som sikkerhet eller noe sånt. For jeg har jo ikke så mye mulighet for å ta lån ellers som ufør selv med ekstra i utbetaling, så jeg tenkte om huset er gjeldfritt så er det en mulighet. Anonymkode: 9ae68...53e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 Har du eiendom som ikke er belånt i noen særlig grad, kan du få et rammelån (forutsatt at du har sikker intekt). Da kan du bruke lånet litt som du vil. Anonymkode: ca238...c86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå