Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye skal du spare i 2021?

Hvordan skal du oppnå det?

Hvordan fordeler du pengene du sparer? (Buffer, ekstra nedbetaling på lån, fond og aksjer osv.)

Anonymkode: edc18...ddb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper å spare et sted mellom 400k og 600k. Plasserer ca. 150k i nedbetaling av bolig, ca. 100k i fond og resten på bankkonto.

Anonymkode: 29088...753

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sparemål 2021: 400.000 kroner

Spare i fond

Anonymkode: 204b1...c8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparer for å kunne reise. 

Anonymkode: f4f7e...8cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sparemål: 150 000 

Sparer til ferier.

Anonymkode: bc024...bbf

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg mål om å spare 150 000 kr på en høyrentekonto og 27 500 på BSU. Nokså ambisiøst med min årslønn, men bør gå om jeg følger budsjettet og ikke får noen store uforutsette kostnader. I tillegg skal jeg betale ned 90 000 kr av gjelden min, regner det ikke som sparing men er jo fint å tenke på at samlet gjeld krymper.

Jeg vet jeg kommer til å måtte bruke de pengene jeg sparer nå (utenom BSU) sommeren 2022 (for å finansiere en mastergrad i utlandet, får ikke stipend), ville dere likevel ha spart i fond framfor høyrentekonto? Eller lønner ikke fond seg når pengene skal tas ut igjen så kjapt? Har jo heller ikke mulighet til å la pengene stå inne lenger dersom det er ulønnsomt å ta dem ut akkurat på det tidspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Har noen kortsiktige sparemål som skal ut igjen til forbruk i løpet av året (f.eks. ferier, utstyr og litt diverse), men til langsiktig sparing har jeg et mål om 30k på konto. :) 

Ser det er mange her som sparer langt mer og lurer litt på hva det er dere sparer til...? Jeg eier bolig og nedbetalingstiden er relativt rask (er 30 år og har 10 år igjen, har ikke tenkt å kjøpe dyrere bolig i fremtiden, blir nok heller billigere, siden vi planlegger å flytte ut av Oslo). Er det noen spesiell grunn til at dere sparer? Hva trenger dere pengene til, liksom?

Anonymkode: 69af7...b5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har noen kortsiktige sparemål som skal ut igjen til forbruk i løpet av året (f.eks. ferier, utstyr og litt diverse), men til langsiktig sparing har jeg et mål om 30k på konto. :) 

Ser det er mange her som sparer langt mer og lurer litt på hva det er dere sparer til...? Jeg eier bolig og nedbetalingstiden er relativt rask (er 30 år og har 10 år igjen, har ikke tenkt å kjøpe dyrere bolig i fremtiden, blir nok heller billigere, siden vi planlegger å flytte ut av Oslo). Er det noen spesiell grunn til at dere sparer? Hva trenger dere pengene til, liksom?

Anonymkode: 69af7...b5d

Jeg sparer hovedsakelig fordi jeg skal ta en dyr mastergrad i utlandet, og ikke vil kunne jobbe mer enn et visst antall timer i uken mens jeg tar den. Så er for å kunne finansiere de to årene uten å gå så mye i minus. Om jeg hadde en mer stabil situasjon fremover ville jeg heller ha prioritert å betale ned ekstra på boliglånet enn å spare masse på sparekonto - høres jo ut som om du ligger veldig greit an med boliglånet!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som mål å spare minst mulig i år. Siden jeg har trygg jobb er det viktig at jeg bidrar til å holde hjulene i gang.

Anonymkode: eeb91...de0

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Målet er å spare 130 000 i år, ikke inkludert nedbetaling av lån. 

Vi sparer til ny bil, som vi forhåpentligvis kan anskaffe før sommeren. I tillegg er det generell pensjonssparing, sparing til ungene konfirmasjoner og buffersparing. 

Hvis det blir hjemmeferie i år vil vi kunne spare enda mer. 

Anonymkode: e30db...9eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal spare 15k til mindre utgifter jeg vet kommer, øke bufferen med 50k og begynne med aksjefond, bare 1000kr/måneden tenker jeg. 

Anonymkode: 65f16...32b

AnonymBruker
Skrevet

3-400.000.

Sparer til en regnversdag. 

Anonymkode: 977ed...a16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparemålet er litt avhengig om vi får reist til utlandet i år eller ikke. Dersom det ikke blir planlagte turer på oss så er sparemålet 300-350k og dersom vi får reist så er sparemålet 200k. Pengene spares i fond til fremtiden. 

Anonymkode: e53af...af3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svært usikker inntekt i år pga kronisk sykdom.

Målet til meg og mannen, sammen, er å betale dobbelt ned på huslånet. Det blir årets sparing :) Gidder ikke spare til ferie nå, eller ha en spesifikk sum som mål. Har kjøpt leilighet og det er mye som må gjøres, så pengene får bein å gå på i år. Fokuserer derfor heller på dobbel nedbetaling på bolig, og pusser opp for resten av overskuddet.

Anonymkode: fafa8...0d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å gjøre som Øystein Olsen & kompani ønsker, og ikke spare noe, men bare bruke. Vi taper jo på å ha penger på såkalt "høyrente"-konto, og med den kommende finanskrisen er det idioti å sette for mye i fond eller aksjemarkedet. Det beste for tiden er å gjøre som de vil og bruke penger som fulle sjømenn. 

Anonymkode: 0ee36...6c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I budsjettet for 2021 er det satt av 250 000 kr til sparing. Sparingen går i aksjefond og enkeltaksjer.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noen spesiell grunn til at dere sparer? Hva trenger dere pengene til, liksom?

En del av sparingen er for å ha ekstra penger når jeg en dag blir pensjonist og en del av sparingen er fordi jeg ikke ser noen grunn til å bruke penger bare for å bruke penger. Vi har et enormt overforbruk av unødvendige ting i Norge.

Anonymkode: 29d0b...88e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

100 000 ned på lånet og rundt 60-80 000  på bufferkonto. Vurderer også å sprekke bsu i år og betale ned på lånet, siden jeg ikke lenger får skattefordel. 

Anonymkode: 44549...980

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor mye skal du spare i 2021?

Hvordan skal du oppnå det?

Hvordan fordeler du pengene du sparer? (Buffer, ekstra nedbetaling på lån, fond og aksjer osv.)

Jeg  sparer til å betale ned boliglån, og vil benytte sjansen nå som renten er så lav. Jeg håper å ha betalt ned mest mulig av boligen før renta går mye opp i 2022. Jeg skal spare 300.000 kr da blir renteoppgangen mer behagelig når lånet er lavere

.

Anonymkode: dcf1b...135

Skrevet

Når alderspensjonene våre kommer, så overfører vi det vi har igjen til en egen bankkonto.  Vi har ikke gjeld, men hus og eiendom som må vedlikeholdes.   Til våren håper vi at vi kan fornye terrassegulvet og bygge pergola.  

Vi sparer ca. 10.000 kr i måneden.  Kunne sikkert spart mer om vi gikk inn for det.  På den andre siden gleder det oss å kunne bidra litt økonomisk til det barnebarna trenger.   

AnonymBruker
Skrevet

Håper jeg kan spare nok til julegaver til familien i år igjen. 😊

Anonymkode: db177...a01

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...