Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter mitt første barn om noen få uker. Jeg leser meg opp og leser andres historier om alt som er - og det kan være ganske frustrerende for det er så mye ulike råd og meninger. Angående amming, da spesielt på natt så fortalte jordmor  meg i går at babyen skal ammes hver andre/tredje time.

Hvis baby sover lenger enn dette sammenhengende på natten, skal jeg da vekke baby? Eller skal jeg vente til baby selv våkner?
Når dere ammer baby på natten, ligger dere i sengen med lys på? Sovner baby fort igjen etterpå eller våkner de av for mye lys?

Anonymkode: fd13f...e5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesykepleier at dersom baby sov 5 timer burde hun vekkes for mat. Dette både for baby sin del, men også melkeproduksjonen. Da var hun veid og hadde tatt igjen fødselsvekten sin, så vi visste at hun fikk næringen hun trengte. Det har likevel ikke vært noe problem, på natt våkner hun ganske nøyaktig etter 3 timer for mat - 3 uker gammel nå. Hun sover ca 3-4 timer i strekk maks.

Jeg ammer liggende, så da sover hun bare videre. Pleier å skifte bleie før ammingen på nattem da dette ofte gjør at hun våkner til. Har på et lys i naborommet og døra på gløtt. I begynnelsen slo jeg av og til på nattbordlampen for å se bedre når hun skulle festes på puppen😅

Anonymkode: aa24a...c79

AnonymBruker
Skrevet

Angående dette med intervall på nattamming fikk jeg beskjed om å vekke babyen etter tre timer for å amme hvis hun ikke hadde våknet av seg selv innen det helt i starten. Men det var bare snakk om den aller første tiden. Jeg hadde på alarm på telefonen den første uken etter fødsel, men etter det lot jeg bare babyen sove. Hun gikk fint opp i vekt, med en slapp baby, f.eks. med gulsott, som ikke går tilstrekkelig opp i vekt, kan det være nødvendig å vekke. Nå pleier nok som oftest små babyer å våkne og be om mat selv minst hver 3. time uansett (vår første sov 4-5 timer i strekk de første månedene, men ble kalt "sovebaby" av folk som hadde erfaring med babyer). Det er mest de aller første døgnene kan de være slitne og slappe. Men med nr. to var det definitivt ikke noe behov for å vekke, hun våknet og ville ha melk rundt en gang i timen de første månedene. 

Jeg måtte skru på litt lys med nr. to som var født på vinteren fordi jeg syntes det var vanskelig å legge henne til brystet uten å se ordentlig i starten. Etter hvert var det ikke nødvendig, hun fant fram selv. Hun våknet ikke noe mer av det uansett. Med førstemann, som var født på sommeren, var det relativt lyst i rommet uansett. 

Anonymkode: 7b473...435

AnonymBruker
Skrevet

Angående lys: Det kan være lurt med en svak batterilampe av noe slag, så det ikke blir for lyst,men at du samtidig ser noe. Hvis dere ikke allerede har, så kan dere jo kjøpe en type som kan stå på barnerommet senere.

Mange babyer vil ammes oftere enn hver tredje i starten, så det å vekke er ikke nødvendigvis noe du trenger å tenke på med det første. Jeg har en på tre måneder som bare har sovet 3-4 timer i strekk en håndfull ganger i løpet av det korte livet sitt. Det går stort sett kun én time fra jeg legger babyen ned til h*n vil ammes igjen døgnet rundt. 

Anonymkode: c7801...11c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...