AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har et barn, som ble født med keisersnitt pga. min ekstreme fødselsangst. Det var imidlertid en kamp å få innvilget keisersnitt, derfor har det blitt med det ene barnet Men, de siste årene har jeg ønsket at barnet mitt skal få et søsken, men tanken på å måtte kjempe seg til et nytt keisersnitt har stoppet meg. Dere som har født med keisersnitt to ganger, var det en kamp og en lang prosess å få innvilget keisersnitt nr. 2? Har iblant tenkt tanken på å bli gravid, og så bare ta sjansen på at jeg får keisersnitt. Men kjenner meg selv og føler at jeg kanskje ville endt opp med å ta abort om det blir en kamp og jeg ikke får keisersnitt. Anonymkode: 83a73...49d 2
Sirinna Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Jeg synes du skal jobbe med angsten din før du tenker på å få et barn til. Fødeangst er veldig tilnærmelig og lett å behandle. Ville startet med å booke time hos privat jordmor hos aleris/volvat eller lignende. 16
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Vet ikke men ei jeg kjenner tok ks med første og fødte vaginalt med andre. Regner med at hun «prøvde seg på» keisersnitt andre gang også men ikke fikk innvilget. Men altså ; de tvinger nok i realiteten ingen til å føde vaginalt hvis man har så motforestillinger mot det Men mtp fødselsangsten din; er det noe mer som ligger bak, angstlidelse, overgrep etc, som du evt kan få dokumentert fra lege eller psykolog - kanskje det i såfall ville hjelpe Anonymkode: 9c4f7...b46 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 "prøvde seg på" keisersnitt andre gang? Synes det virker rart at man på død og liv skal presses til vaginal fødsel mot sin vilje. I tillegg er jeg jo en del eldre enn første gang jeg fikk barn, så vaginal fødsel nå virker enda mer avskrekkende enn da jeg var gravid for 10 år siden. Anonymkode: 83a73...49d 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Nei, jeg opplevde det ikke som noen stor "kamp." Jeg hadde en samtale med fastlegen, som jeg kjenner godt, og hun henvendte seg til fødeavdelingen og fikk avtale for meg hos en overlege. Jeg ba spesifikt om å komme rett til lege, da jeg har dårlig erfaring med jordmødres kompetanse på andre ting enn det rent fødselsfysiologiske. Jeg skrev ned min begrunnelse for ønsket, siden jeg kan synes det er vanskelig å få frem verbalt. Legen leste gjennom det og satte dato for keisersnitt. Dette var Rikshospitalet og er noen få år siden nå. Andre sykehus kan ha en annen praksis og det kan være ganske personavhengig hvordan man møtes. Anonymkode: ad3e0...749 1
Sommerkvinnen2020 Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 Hei. Jeg var utsatt for overgrep da jeg var ung, igjennom mange år g da jeg ble gravid 1 gangen så snakket jeg og jordmoren min om hvilke alternativer jeg hadde. Jeg måtte igjennom en samtale med teamet på sykehuset og med gyn .overlege og da jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha et snitt fikk jeg dette , da alle anbefalte det. Så da jeg ble gravid med nr 2 som kom under 16 mnd etterpå så var det bare et spørsmål med ønske fra meg og jeg fikk det og 14 mnd etterpå så var det ikke et spørsmål engang. Jeg var fast bestemt og jeg hadde gjort utallige forsøk på å bearbeide dette og likevel var det noe som var så viktig for meg.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 Stakkars deg, føler med deg. Men husk, vi kvinner har født barn i tusenvis av år, dette er vi skapt for. Tenk på alle som føder og som har en god opplevelse av fødselen, og de velger å få flere barn. Og i dag har vi bedøvelse og svært dyktig personale på sykehusene. Noe annet er hvis det er medisinske grunner til å få keisersnitt. Jeg måtte ha keisersnitt begge gangene på grunn av medfødt feil. Romkameraten andre gangen hadde naturlig fødsel og var sprek som ei loppe etter et par timer, jeg lå rett ut i lang tid. Jeg håper du kommer deg over angsten, ta all hjelp du kan få før fødselen. Dersom angsten vedvarer så snakk med lege og sykehus om det, en fødsel skal jo være en god opplevelse. Lykke til! Anonymkode: 53217...2a7 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 Kan det være en ide å snakke med fastlege før jeg prøver å bli gravid eventuelt? Eller vil det oppfattes feil? Anonymkode: 83a73...49d
Sommerkvinnen2020 Skrevet 7. januar 2021 #9 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stakkars deg, føler med deg. Men husk, vi kvinner har født barn i tusenvis av år, dette er vi skapt for. Tenk på alle som føder og som har en god opplevelse av fødselen, og de velger å få flere barn. Og i dag har vi bedøvelse og svært dyktig personale på sykehusene. Noe annet er hvis det er medisinske grunner til å få keisersnitt. Jeg måtte ha keisersnitt begge gangene på grunn av medfødt feil. Romkameraten andre gangen hadde naturlig fødsel og var sprek som ei loppe etter et par timer, jeg lå rett ut i lang tid. Jeg håper du kommer deg over angsten, ta all hjelp du kan få før fødselen. Dersom angsten vedvarer så snakk med lege og sykehus om det, en fødsel skal jo være en god opplevelse. Lykke til! Anonymkode: 53217...2a7 Det er nok veldig varierende fra person til person det jeg har uthevet. Jeg har nemlig motsatt erfaring, full av energi eller hormoner ( kall det hva du vil) og jeg var raskt oppe på beina, jeg dro hjem så fort eg kunne 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan det være en ide å snakke med fastlege før jeg prøver å bli gravid eventuelt? Eller vil det oppfattes feil? Anonymkode: 83a73...49d Husk at fødselsangst noteres og rapporteres videre... Anonymkode: 35e37...dce 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 Føler med deg. Jeg er ikke akkurat den du søker svar hos, men fødte vaginalt første gang og mistet så mye blod at jeg var syk lenge og ville derfor ikke ha flere barn. Fem år etter ble jeg naturlig gravid og da valgte vi å beholde (forrige var under oppfølging). Søkte først på Bærum, var på FIRE samtaler med jordmødre og deretter en hos fødselslege, og fikk altså ikke innvilget ks. Ufattelig nedverdigende og tungt psykisk å jobbe så hardt mot personalet. Fikk time til samtale på Ahus, skulle egentlig innom jordmor først men hun ble syk, så kom rett inn til fødselslege. Fikk godkjent ks samme dag. Så det er mange som har inntrykk av at man ikke kan tvinges til å føde, men jo - tydeligvis på noen sykehus så må man det. Jeg vil råde deg til å bestille samtale på sykehuset i forkant av graviditeten, der kan du kanskje få en godkjenning på ks når du blir gravid igjen. Tenker dette er lettere på samme sykehus som du hadde ks sist på. Fortell sannheten at dette plager deg så mye at du ikke tør å bli gravid før du vet at du får ks 100%. Lykke til, hilsen hu som skal ha ks om to uker 🙊🙋♀️😁 Anonymkode: 56754...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Husk at fødselsangst noteres og rapporteres videre... Anonymkode: 35e37...dce Hva mener du med dette? Anonymkode: f2ddd...922 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Husk at fødselsangst noteres og rapporteres videre... Anonymkode: 35e37...dce Til hvem da? Deep State, som står i ledtog med det korrupte norske barnevernet?🤦🏻♀️ Anonymkode: 38cd0...d2d 12
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et barn, som ble født med keisersnitt pga. min ekstreme fødselsangst. Det var imidlertid en kamp å få innvilget keisersnitt, derfor har det blitt med det ene barnet Men, de siste årene har jeg ønsket at barnet mitt skal få et søsken, men tanken på å måtte kjempe seg til et nytt keisersnitt har stoppet meg. Dere som har født med keisersnitt to ganger, var det en kamp og en lang prosess å få innvilget keisersnitt nr. 2? Har iblant tenkt tanken på å bli gravid, og så bare ta sjansen på at jeg får keisersnitt. Men kjenner meg selv og føler at jeg kanskje ville endt opp med å ta abort om det blir en kamp og jeg ikke får keisersnitt. Anonymkode: 83a73...49d Jeg skal ikke prøve å overtale deg til noen vaginal fødsel, for jeg vet hvordan det er å være så redd at ks er eneste utvei. Derfor fikk jeg innvilget ks med barn nr. 2, den første fødselen hadde rett og slett skremt vettet av meg. Jeg opplevde det IKKE som noen kamp i det hele tatt å få det samme med nr. 3, de hadde jo allerede innvilget det en gang før på samme grunnlag. En liten plot twist er at jeg ombestemte meg i siste liten og fikk igangsetting i stedet, 4 dager før jeg var satt opp til ks. Det var en like fin opplevelse som ks, og jeg slapp å komme meg etterpå. Men jeg forstår godt hvis du velger ks likevel. Anonymkode: f2ddd...922
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 Ja , hva er galt i å Skrive at hun nok «prøvde seg på ks»?! Her prøver folk å Hjelpe deg , så ikke vær så hårsår er du snill! Og resten av det du skriver er jo tro kopi av det jeg skrev videre i innlegget - at nei- mitt inntrykk er at det i bunn og grunn ikke gjennomføres noe tvang for å få folk til å Føde . Men som du ser så varierer det fra sted til sted om d blir en kamp Eller ei. og til deg som skriver at fødselsangst er lett å jobbe seg gjennom så Vil jeg anta at det kommer mye an på Hvilken type angst. Så det er et litt overfladisk og forenklet svar syns jeg. Handler det om angst grunnet tidligere dårlig fødselsopplevelse så er det sikkert mye man kan gjøre . Handler det om angst som følge av overgrep, evt mild moderat psykisk problemstilling / diagnose så trengs det nok mer enn en vurdering og samtale hos jordmor Anonymkode: 9c4f7...b46
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): "prøvde seg på" keisersnitt andre gang? Synes det virker rart at man på død og liv skal presses til vaginal fødsel mot sin vilje. I tillegg er jeg jo en del eldre enn første gang jeg fikk barn, så vaginal fødsel nå virker enda mer avskrekkende enn da jeg var gravid for 10 år siden. Anonymkode: 83a73...49d Det burde jo være omvendt. Kroppen er dårligere på å restituere seg etter store operasjoner når man blir eldre. Man "presses" til vaginal fødsel fordi det langt på vei er bedre for barnet og mor. Å sprette opp buken, er mye verre enn vaginal fødsel. Anonymkode: 50f27...333 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal ikke prøve å overtale deg til noen vaginal fødsel, for jeg vet hvordan det er å være så redd at ks er eneste utvei. Derfor fikk jeg innvilget ks med barn nr. 2, den første fødselen hadde rett og slett skremt vettet av meg. Jeg opplevde det IKKE som noen kamp i det hele tatt å få det samme med nr. 3, de hadde jo allerede innvilget det en gang før på samme grunnlag. En liten plot twist er at jeg ombestemte meg i siste liten og fikk igangsetting i stedet, 4 dager før jeg var satt opp til ks. Det var en like fin opplevelse som ks, og jeg slapp å komme meg etterpå. Men jeg forstår godt hvis du velger ks likevel. Anonymkode: f2ddd...922 Bra at fødsel nr to gikk bra men hvordan vet du at fødselen ble like bra som et keisersnitt? Du har jo ikke hatt keisersnitt? Anonymkode: 56754...9b7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det burde jo være omvendt. Kroppen er dårligere på å restituere seg etter store operasjoner når man blir eldre. Man "presses" til vaginal fødsel fordi det langt på vei er bedre for barnet og mor. Å sprette opp buken, er mye verre enn vaginal fødsel. Anonymkode: 50f27...333 Alle sier at vaginal fødsel er best, men det er definitivt ikke best for alle. Mange får store varige skader, mens etter ks er det få som har skader utover ett år. Anonymkode: 56754...9b7 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #19 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bra at fødsel nr to gikk bra men hvordan vet du at fødselen ble like bra som et keisersnitt? Du har jo ikke hatt keisersnitt? Anonymkode: 56754...9b7 Jo, med nr 2 pga fødselsangst etter nr 1. Det var med nr 3 at jeg ombestemte meg helt til slutt og gikk for igangsetting. Ks og igangsatt fødsel var supre opplevelser begge to, men tiden etter var klart verre med ks. Anonymkode: f2ddd...922
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jo, med nr 2 pga fødselsangst etter nr 1. Det var med nr 3 at jeg ombestemte meg helt til slutt og gikk for igangsetting. Ks og igangsatt fødsel var supre opplevelser begge to, men tiden etter var klart verre med ks. Anonymkode: f2ddd...922 Ok, da var det jeg som ikke fikk med meg at du hadde vært gjennom tre fødsler! Jeg ble også satt igang første gang, og tror det ødela opplevelsen helt. Stormrier, styrtfødsel, kunne ikke røre meg for da falt hjerterytmen til baby, mistet 1,5 l blod, og ble klippet. Så håper et planlagt keisersnitt blir en bedre opplevelse. Anonymkode: 56754...9b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå