Amatariel Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Vi har en elektronisk dørlås til vår bolig, en slik som åpnes ved å taste en pinkode. Etter det blir det grønt lys, låsen lager en lyd og døren kan åpnes. Men hvis det er - 7 grader ute eller kaldere så fungerer ikke denne. Alt virker tilsynelatende normalt når man taster koden, det blir også grønt lys, men når man tar i dørklinken så er døren like låst som før. Dette har skjedd de to vintrene vi har eid boligen, og er like irriterende hver gang. Akkurat nå overlever vi jo greit pga. korona fordi noen alltid er hjemme. Men i fjor måtte vi sørge for at verandadøren var ulåst, slik at vi kunne gå igjennom den og slå av alarmen. Men vi kan jo ikke ha det sånn i evig tid. Noen som har forslag til hva vi kan gjøre med nåværende lås for at den IKKE skal fryse? Noe man kan spraye på e.l? Ellers burde vi vel kjøpe ny lås (har bare ikke blitt prioritert økonomisk). Men hvordan gjør man det om man ønsker en ca. tilsvarende lås? Kan man bare bytte slik lås, eller må hele døren byttes ut?
newman01 Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Google sier at det er over 20 forskjellige elektroniske dørlåser som selges i Norge. Så litt vanskelig å si nøyaktig hva som skal/kan gjøres med akkurat din dørlås. Stort sett er det bare å skru ut gammel lås og sette inn en ny. Kan med fordel kjøpe en som er utviklet og testet for nordiske forhold dersom det viser seg at din ikke fungerer særlig bra i kaldt klima 1
Amatariel Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2021 newman01 skrev (1 minutt siden): Google sier at det er over 20 forskjellige elektroniske dørlåser som selges i Norge. Så litt vanskelig å si nøyaktig hva som skal/kan gjøres med akkurat din dørlås. Ja jeg ser den. Men jeg tenkte først og fremst sånn generelt her. Om det finner noe "allround fix" for slike problemer som dette som jeg ikke vet om.
newman01 Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 (endret) Kan du ikke bare skrive hvilken dørlås du har da? Smøring pleier å hjelpe på det meste, men ikke sikkert man skal spraye hele låsen inn. Slikt pleier å stå i manualen Endret 7. januar 2021 av newman01
Hr. Aktiv Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Det finnes bare en dørlås som er å anbefale og det er Yale Doorman. Bruk den. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 Dette er nok Yale doorman tilknyttet verisure / sector alarm. Siden yale er den eneste dørlåsen med mulighet fir tilknyttning til alarm Anonymkode: ab6ab...e42
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 Send dem en mail, spør om det skal være sånn. Det høres jo rart ut ned en lås som selges i Norge. Kanskje er det noe galt med den og då får ny av dem. Anonymkode: e9ab9...de0 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 Kjøp En sånn å spray i låsen. Forhindrer at det fryser. Bruker det på bilen siden låsen har en tendens til å fryse. Anonymkode: d5fec...2a3
Amatariel Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2021 newman01 skrev (15 minutter siden): Kan du ikke bare skrive hvilken dørlås du har da? Smøring pleier å hjelpe på det meste, men ikke sikkert man skal spraye hele låsen inn. Slikt pleier å stå i manualen AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Send dem en mail, spør om det skal være sånn. Det høres jo rart ut ned en lås som selges i Norge. Kanskje er det noe galt med den og då får ny av dem. Anonymkode: e9ab9...de0 Jeg vet ikke hvilken lås jeg har. Den bare fulgte med huset da det ble kjøpt. Kan kanskje google meg frem til det hvis det står et produsentnavn på den, men er ikke hjemme nå så får ikke sjekket. Har ikke manualen heller. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjøp En sånn å spray i låsen. Forhindrer at det fryser. Bruker det på bilen siden låsen har en tendens til å fryse. Anonymkode: d5fec...2a3 Takk for tipset! Skal forsøke en sånn spray.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 Har Yale Doorman kjøpt og installert via Verisure og det er ikke et problem her. Hadde det skjedd hos meg ville jeg reklamert til Verisure. PS: da vi inngikk avtalen byttet de bare låsen, ikke hele døra. Anonymkode: 2785c...7de
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Har du prøvd å bytte batteriet?. Anonymkode: 155fd...bcf 1
Kokeshi Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Anbefaler også Yale Doorman. Fungerer helt knirkefritt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå