Gå til innhold

Hvordan frakte to katter i bil i 12 timer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært fosterhjem for 2 katter i et par uker nå, og har falt veldig for disse to. Men om 1 år skal vi flytte tilbake til vår hjemby, lurer derfor på om det i det hele tatt er mulig å få dem med seg hjem? Da vi hentet dem mjauet og skrek dem veldig i bilen, og hatet der.. Den ene tisset også på seg under den 10 minutter korte bilturen. 

Anonymkode: 3ed39...70a

AnonymBruker
Skrevet

Hva med beroligende fra veterinæren?

Anonymkode: abe75...490

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har vært fosterhjem for 2 katter i et par uker nå, og har falt veldig for disse to. Men om 1 år skal vi flytte tilbake til vår hjemby, lurer derfor på om det i det hele tatt er mulig å få dem med seg hjem? Da vi hentet dem mjauet og skrek dem veldig i bilen, og hatet der.. Den ene tisset også på seg under den 10 minutter korte bilturen. 

Anonymkode: 3ed39...70a

Dere må jo bare gå igang med biltrening, så ser dere jo fort om de greier venne seg til det eller ikke. 

Anonymkode: 30514...701

• Liker 2
Skrevet (endret)

- Kjøp en kjempe stor hundebur.

- ha en enkel kattebur inni hundeburet med kattesand inni og flyttepledd fra jysk over (sånn katten kan gå på do eller sitte opp på for litt høyde). 

- Bruk everclean kattesand da den trekker til seg væske (klumper det) og at det ikke lukter.

- Fest vann + matskål, kattebur, etc. på buret sånn de ikke flytter seg. 

- Avskill mat/vann fra dokassen (Kattedo og mat/vann skal ikke stå ved siden av hverandre. Prøv å distanser det mest mulig!). 

- Flyttepledd fra jysk på bunnen av hundeburet og katteseng. 

- Ha liten katteseng i buret. 

- Ha leker tilgjengelig og strø catnip litt utover.

- Få beroligende medisin fra dyrelegen. 

- Sjekk ofte om kattene har det bra og om vann/mat må fylles på.

Måtte flytte selv med kattene mine som hater biltur, men gikk overraskende fint! Vær oppmerksom om det er nok luft og om det er for varmt/kaldt. 

Endret av Kenelz
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om de har hvert sitt but, og legg kattesand i bunnen så går det vel bra. 

Min hyperventilerer, svetter på potene, stresser og mjauer. Pleier å ha på sele og han får ligge i fanget mitt mens jeg prater beroligende til han. Sambo pleier å synge rolige sanger, og de liker han å høre på. Han ligger i fanget og armene mine og er helt stille og ser på sambo og lytter. 

Lurer på om kattene kan bli bilsyke og reagere veldig på bevegelse gjennom sansene sine. 

Anonymkode: 2d09e...08c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De må vennes til bilkjøring, så ta dem med på kortere turer. De finner etterhvert roen i buret og bilen. 

Jeg må ha et bur per katt. Da den ene kan bli litt hissig om den blir stresset, og selv om de ellers er verdens beste venner tar jeg ikke sjansen. Dette gjør det også lettere å handtere det om du må åpne buret. 

Legg et frottehandkle i bunnen av buret, og ha med ekstra. Har katten et uhell bytter du ut.

Det er også viktig å ha et god underlag i buret på lange turer, ellers vil katten skli frem og tilbake, og det er veldig ubehagelig over tid. 

Min erfaring er at katter er sære og sta vesen. De går ikke på do i en slik situasjon (med mindre det er uhell) og spiser heller ikke. Men de bør ha vann og litt tørrfor tilgjengelig. 

Anonymkode: e884b...46a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skulle flytte langt med katten min, 7-8 timer i bil, og tok den med til veterinær først, for katten HATET å kjøre bil. Den ble helt vill. Hang etter klørne i taket og begynte å røyte helt vilt av skrekk. Så legen forklarte at katter tåler valium forbløffende bra sett i forhold til både mennesker og hunder, så de kan ta omtrent samme dose som et menneske.

Fikk resept på valium som jeg kjøpte og så ga jeg katten en pille en stund før vi skulle pakke den inn i bilen og dra. EN pille var åpenbart ikke nok for det trollet, for hun ble helt gal alikevel. Hadde fått beskjed av dyrlegen om at det kunne gis flere, så jeg ga en til etter en stund. Først da roet den seg.

Dette er en del år siden, og jeg vet ikke hva veterinærer foreskriver i dag til katter som blir helt ville i bil og som bare MÅ kjøre en lengre biltur.

Jeg prøvde å ha katten i bur under bilkjøring, men hun var så gal at hun klorte og bet i gitteret så hun blødde skikkelig, både fra munnen/tannkjøttet og potene. Så jeg var nødt til å slippe henne ut, for hun skadet seg på buret.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først må de venne seg til burene, lær de gjerne å gå i sele og bånd, og kjør litt lengre turer med de. De bør ha separate bur, om en av de skulle spy eller gjøre fra seg under turen, og de har bedre plass til å røre på seg og legge seg for å sove.

Dere kan spraye burene med Feliway før kattene settes inn i burene. Legg tisselaken, slik som en bruker til sengevætere, i bunnen av burene. Mat og drikke er ikke nødvendig i selve burene, men heller gi det dem når dere stopper underveis. Det er da det er fint om de går i bånd. De kan ha sele på seg under hele turen, slik at om ulykken er ute og dere må skifte tisselaken, så kan den ene av dere ta med katten ut av bilen, mens den andre skifter laken.

Snakk mye med de om de er urolige under turen, det pleier å hjelpe på mine. 

Dere kan også få beroligende hos veterinæren. Jeg anbefaler ikke flere katter i samme bur, men at de har et bur hver seg, og dere kan prøve å legge noe under slik at de kommer litt opp fra setene. Husk å sikre burene godt og ikke minst fest de i sikkerhetsbeltene.

Selv om kattene har protestert høylytt under en ti minutters biltur, så er det ikke sikkert de gjør det under lengre turer. Men tren bilkjøring, burene er lett tilgjengelig slik at de blir trygge i de, og sele og bånd så går det greit med lange bilturer.

Anonymkode: 34b6a...dde

• Liker 1
Skrevet

La burene stå fremme sånn at kattene blir vandt med dem. Legg inn tepper, og kanskje et teppe over, katter liker å gjemme seg. 

Så ville jeg prøvd å venne de til sele. Jeg har gjort det med voksne katter før, og det har funket. Dere starter med å bare la kattene gå med selen inne, uten lenke koblet til. Når kattene ikke bryr seg om selen lengre, kan dere begynne å feste bånd til selen, mens kattene fortsatt rusler fritt inne. Når de heller ikke bryr seg om det kan dere begynne å ta de med ut på tur, gjør det i hagen i starten, sånn at om det skulle bli krise (katte vrir seg unna, dere mister båndet eller lignende) finner de veien inn igjen. Når det går greit, kan dere feks ta med kattene til dyrlegen sånn at dere får testet på et fremmed sted. Når kattene er vandt til bånd kan dere lufte de på turen, hvis det skulle være nødvendig. Våre katter sier i fra om de må på do, og de går på do i bånd også. Kan anbefale flexi bånd da, så dere kan la de gå inn i litt busker, uten å måtte følge etter.

Når det kommer til bilkjøring må dere bare starte med korte turer, men la de bli vandt til buret inne først. Start bare med 10 minutter, mjauing kan dere bare ignorere. Så øker dere lengden etterhvert. Min erfaring er at når man bikker en time og kattene klarer å slappe av, bryr de seg ikke så mye om lengden på turen. Fordelen med å øve er også at dere finner ut om kattene blir bilsyke. Det gjør vår ene, så vi tar bort maten før vi skal reise, for å unngå oppkast og lignende i størst mulig grad. 

Lykke til! Du kan evt sende meg en pm om du lurer på noe enda mer spesifikt, så kan jeg vise bilder og forklare enda mer. Eller spør her

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Biltrening!
Beroligende kan gjøre vondt verre, siden pus da er bevisst på at noe skjer men ikke får gjort noe med det (samme grunn til hvorfor man ikke anbefales å dope ned redde dyr på nyttårsaften). 
start med å ha buret fremme slik at de kan undersøke det. Server gjerne maten inni det. 
så kan dere starte med å lukke det i noen sekunder (så katten ser at den får komme ut igjen). Øk mer og mer. Så kan dere starte å løfte buret så de blir vandt til bevegelse. Sett det i bilen og ta det inn igjen. Osv osv. små steg er mer effektivt enn å ta for store steg er min erfaring. 

Anonymkode: 06f29...67b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...