Gå til innhold

50 prosent uføretrygdet og 50 prosent jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Jeg er 50% ufør og du kan absolutt ikke tjene hva du vil. De ser på summen ene og alene. Du får et maksbeløp å forholde deg til. Helt fair i grunnen. Jeg jobber i perioder litt mer og da melder jeg det inn til nav og får kutt i trygden.

Anonymkode: 493a0...33d

Ja, det var feil. Det er en inntektsgrense som fastsettes individuelt. Jo mer du tjente før du ble gradert ufør, jo mer kan du tjene. Jeg tror imidlertid vi fint kan konkludere med at Ts antakelig kan tjene det hun klarer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg skal synse litt, tipper jeg man kan tjene så mye at man totalt tjener maksimal uførepensjon fra Nav + det en kan tjene ved 100% uføregrad. Det vil si Ca 450 000 i året.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (42 minutter siden):

Kan man ikke tjene så mye man klarer bare man ikke jobber mer enn 50%?

På ufør så kan man tjene inntil et visst beløp. Tror beløpet avhenger av størrelsen på uføretrygden. Men på AAP kan regnes ikke hva du tjener i kr, men antall timer man jobber.

AnonymBruker12455 skrev (47 minutter siden):

Tror jeg blir 50 prosent uføretrygdet. Helse er ikke bra. Jeg vet jeg får minstesats av uføretrydgen. Men hva kan jeg tjene utenom det? Det er vel en grense? Jeg har ikke tidligere jobb å sammenligne med. Vil tjene mest mulig. Noen som vet??

Tror det er sånn at jo mer man har i uføretrygd, jo mer kan man tjene ved siden av. Man må også ta med feriepenger i beregningen da dette er inntekt, så det er et regnestykke som skal gå opp. 

Har du minstesats på AAP nå?

Anonymkode: fba87...ead

Skrevet
1 minutt siden, Brunello said:

Dersom jeg skal synse litt, tipper jeg man kan tjene så mye at man totalt tjener maksimal uførepensjon fra Nav + det en kan tjene ved 100% uføregrad. Det vil si Ca 450 000 i året.

100% uførhet for meg betyr rundt 300 000 brutto i året. Jeg er happy hvis min brutto inntekt ligger nærmere 400 000. Vet ikke om dette er realistisk. Ingen utdanning. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker said:

På ufør så kan man tjene inntil et visst beløp. Tror beløpet avhenger av størrelsen på uføretrygden. Men på AAP kan regnes ikke hva du tjener i kr, men antall timer man jobber.

Tror det er sånn at jo mer man har i uføretrygd, jo mer kan man tjene ved siden av. Man må også ta med feriepenger i beregningen da dette er inntekt, så det er et regnestykke som skal gå opp. 

Har du minstesats på AAP nå?

Anonymkode: fba87...ead

Minstesats jepp. 

Det er lett å regne hva man kan tjene utenom som 100% ufør. Jeg håper bare at inntektsgrensen er nok til at jeg kan skaffe meg boliglån. Sannsynligheten for at jeg blir ansatt i butikk eller lett kontor arbeid er stor. 

Endret av AnonymBruker12455
  • Liker 1
Skrevet

Jeg rekner med at din inntektsgrense blir reknet ut i fra minstenivå lønn (siden du ikke har hatt inntekt før?). I tillegg til hva som blir reknet ut med tanke på tidligere inntekt, kan en tjene 40 % av grunnbeløpet i folketrygden.  Du vil få denne inntektsgrensen på papiret om/når du får innvilget gradert uføre. Det betyr ikke at du ikke kan tjene mer, men da vil utbetalingen av uføre reduseres alt etter hvor mye over du tjener over grensen din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...